InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Lage spaarrente verstrekken, en toch spaargeld aantrekken

Lage spaarrente verstrekken, en toch spaargeld aantrekken

Lage spaarrente verstrekken, en toch spaargeld aantrekken Een bank kan niet functioneren zonder ons spaargeld. De truc is om zoveel mogelijk spaargeld aan te trekken tegen de laagst mogelijke rentevergoeding. Banken proberen om op de goedkoopst mogelijke manier geld aan te trekken, zodat ze het geld weer tegen aantrekkelijke tarieven uit kunnen lenen. Ze zullen geen 3 procent spaarrente verstekken als ze de spaarders ook aan kunnen trekken met 2,9 procent. Een verschil van 0,1 procent lijkt klein, maar voor de banken kan dit percentage een groot verschil maken in euro’s. Banken proberen met vertrouwen en marketingtrucjes om zoveel mogelijk spaargeld aan te trekken.

Vertrouwen is onbetaalbaar

Prioriteit nummer één om als bank te kunnen opereren is vertrouwen. De spaarders moeten erop vertrouwen dat ze geld dat ze bij de bank onderbrengen, ook daadwerkelijk gaan terugkrijgen. Door de kredietcrisis heeft dit vertrouwen schade opgelopen. Er zijn banken omgevallen, maar doordat de overheid garant stond voor het spaargeld is ons financieel systeem in stand gebleven. Toch zijn particulieren en bedrijven voorzichtiger geworden met het toevertrouwen van geld aan banken. Dit geldt zeker voor overheidsinstellingen die miljoenen euro’s verloren hebben door het omvallen van de Icesave Bank.

Ingewikkelde spaarrekeningen

De banken die de hoogste spaarrentes verstrekken, bieden over het algemeen de eenvoudigste spaarrekeningen aan zonder beperkingen. Andere banken die hier niet tegenop kunnen, maar wel nieuwe spaarders willen aantrekken, gaan constructies bedenken om de lage spaarrente te verbloemen. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een hogere rentevergoeding over spaargeld dat een kalenderjaar op de rekening staat. Er kunnen ook stortingsbeperkingen worden ingesteld, of juist opnamebeperkingen (percentage aan kosten rekenen bij opnames).

Spaarrekeningen laten doodbloeden

Een andere truc van banken is om op spaarrekeningen geleidelijk steeds minder spaarrente te gaan verstrekken, of om niet mee te gaan met rentemutaties. Banken weten namelijk dat de meeste spaarders niet over gaan stappen om een klein verschil in spaarrente. Een voorbeeld hiervan is het Aegon Eigen Stijl Sparen. Bij de introductie heeft Aegon een zeer goede spaarrente verstrekt, maar op den duur worden er nog wel verhogingen doorgevoerd bij stijging van de marktrente, maar de bank doet geen moeite meer om hoge spaarrentes te verstrekken. Ze blijven een redelijke spaarrente verstrekken, maar ze nemen gas terug.

Tijdelijke acties opzetten om zieltjes te winnen

Banken moeten altijd streven naar meer spaarders. Vergelijkbaar met andere bedrijven moeten ze hun marketing goed inrichten. Door de hoogste spaarrente aan te bieden, komt het spaarkapitaal snel in de boeken. Het nadeel is echter dat een voor de markt hoge spaarrente veel geld kost. Het is slimmer om aandacht in de media te krijgen, zonder grote investeringen te moeten verrichten. Een goed voorbeeld hiervan is een actie van de Rabobank via Facebook. Onder de noemer “Wie gun jij € 500”, verstrekt de bank acht spaarrekening met € 800. De acht verzoeken die de meeste “likes” hebben gekregen op Facebook, ontvangen de spaarrekening. Door een relatief klein bedrag uit te delen, kan de Rabobank duizenden mensen bereiken.

De spaarders inspraak geven

Eind 2011 heeft Leaseplan Bank een slimme actie gehouden met betrekking tot hun deposito’s. Bezoekers van hun website konden stemmen op welke deposito de bank tijdelijk een extra spaarrente moest gaan vergoeden van 0,5 procent. Er kon gekozen worden tussen deposito’s van één tot vijf jaar. Uiteindelijk bleek de voorkeur te gaan naar de deposito voor één jaar. De stemmers kregen vervolgens een mail met de mededeling. Dit is een slimme manier om klanten te interesseren voor hun deposito’s.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lage spaarrente verstrekken, en toch spaargeld aantrekken"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!