InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Besparen van geld - eerste aanzet tot besparen

Besparen van geld - eerste aanzet tot besparen

Besparen van geld - eerste aanzet tot besparen In dit artikel ga ik in op mogelijkheden om met gezond verstand slim om te gaan met uw geld. Uiteindelijke doel is het opstellen van een plan om een financieel gezond leven te leiden zonder invloed van buitenaf.

Dagelijks overgiet de media u met de meest verschrikkelijke verhalen over de economie. Alles gaat fout als je de huidige media moet geloven. Als je al niet depressief was, dan zou je het nu zeker worden. Maar is het nu echt zo slecht of is het overdreven wat de media berichten? Daarover mag u zelf een conclusie trekken. In dit artikel ga ik in op mogelijkheden om met gezond verstand slim om te gaan met uw geld. Uiteindelijke doel is het opstellen van een plan om een financieel gezond leven te leiden zonder invloed van buitenaf.

Belangrijke open deur

Altijd als het gaat om besparen van geld, zult u zich moeten beseffen dat u niet meer uitgeeft dan u binnenkrijgt. Als u dit principe hanteert, dan bent u ver op weg. Maar de praktijk is een stuk lastiger. Iedereen kent wel de situatie dat als je net alles op de rit hebt, de wasmachine stuk gaat, de afwasmachine stopt ermee of de uitlaat valt onder de auto vandaan.

En daar ga je dan met je mooie gedachte van je mag niet meer uitgeven dan er binnenkomt….

Tip 1 – maak uw kosten inzichtelijk

Als u wilt gaan besparen, moet u eerst weten waaraan u uw geld kwijt bent. Door een simpel overzicht te gaan bijhouden, kunt u uw kosten snel inzichtelijk krijgen. Probeer de kosten per jaar inzichtelijk te krijgen.

Uitgaven:Bedrag per maand:Bedrag per jaar:
Woonlasten
Gas, water en licht
Belastingen (o.a. voorlopige aanslag)
Aflossing + rente leningen overig
Eten en drinken
Verzekeringen
Kleren
Kinderen
Telefoon, internet, mobiel
Abonnementen (krant, tijdschrift enzovoorts)
Vakantie
Uitjes
Overig
Totaal uitgaven:

Hoe langer u de tijd neemt dit bij te houden, hoe meer inzicht u krijgt. Ga bijvoorbeeld eens na aan de hand van uw bankafschriften en uw verzekeringspapieren waar u de afgelopen drie maanden uw geld aan heeft besteed. Drie maanden is echt het minimum, eigenlijk moet u een jaar lang alles bijhouden.

Maar goed, tijd is ook geld. Maar als u nu minder dan een jaar inzichtelijk gaat maken voor uzelf, ga dan nog wel even goed na bij uzelf wat voor eenmalige kosten u nog meer heeft. De kosten van de vakantie zijn eenmalig, maar maken wel een groot deel uit van uw bestedingen gedurende het hele jaar. Toch vervelend als u net deze grote kostenpost over het hoofd ziet.

Tip 2 – maak uw inkomsten inzichtelijk

Als u weet wat eruit gaat per jaar en per maand, is het vervolgens belangrijk om te weten wat er binnenkomt. U zult uw uitgaven moeten dekken met uw inkomsten. Lukt dat niet, dan gaat er iets goed mis.

Net als bij uw uitgaven kunt een zelfde overzicht maken voor uw inkomsten. Om u op weg te helpen, hierna een voorbeeld.

InkomstenMaandbedragJaarbedrag
Nettosalaris
Netto vakantiegeld
13e maand / bonus
Voorlopige teruggaaf
Subsidie (huur, zorg, kind)
Kinderbijslag
Schenkingen
Overige inkomsten
Totaal inkomen

Voor veel mensen geeft dit al veel inzicht in waar het geld elke maand naar toe gaat. Vaak vallen dan al gelijk de eerste mogelijkheden op om te bezuinigen. Maar om echt resultaat te gaan halen, zult u met de gegevens aan de slag moeten gaan.

Vaste lasten

De vaste lasten zijn uw uitgaven waar u elke maand weer mee te maken krijgt. U moet iedere maand de huur betalen, de hypotheek betalen, verzekeringspremies, rente en aflossing enzovoorts. Deze kosten zijn moeilijk aan te passen op kort termijn.

Variabele lasten

De kosten zoals uw boodschappen, bellen, uitgaan, uiteten gaan, kleding en vakantie zijn uw variabele lasten. U kunt binnen deze categorie van lasten veel sneller tot besparingen komen. U kiest er zelf voor om uw geld aan uiteten te besteden of aan biefstuk elke dag in plaats van aan andere zaken te besteden.

Keuzes maken

Het moeilijkste van het besparen is niet het feit dat u wellicht minder geld heeft dan gedacht, maar het feit dat u uzelf een bepaald gedrag heeft aangeleerd. En gedrag is het moeilijkste om aan te passen. Als u beseft dat uw gedrag voor 95% vanuit uw onderbewustzijn plaatsvindt, dan kunt u begrijpen dat het aanpassen van uw gewoonten ronduit moeilijk is. Om dus echt tot relevante besparingen te gaan komen, zult u ook met uzelf aan de slag moeten gaan.

Eerste besparingen

Ga nu eens na voor uzelf welke variabele lasten u zou kunnen en willen missen. Maak daar een lijst van voor uzelf. Denk daarbij ook eens wat meer vanuit een andere invalshoek. Moet u nu echt elke dag met de auto weg? Moet dat abonnement op dat tijdschrift echt? Moet de krant echt? Of zijn er alternatieven mogelijk?

Succes gewenst met uw eerste besparingsronde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zuinig zijn is een manier van levenZuinig omgaan met geld voorkomt financiële zorgen. Zuinig leven is altijd goed nadenken voordat u geld gaat uitgeven. De…
Hoe kan ik het beste mijn uitgaven budgetteren?Hoe kan ik het beste mijn uitgaven budgetteren?Budgetbewaking is niet voor iedereen even gemakkelijk te realiseren. Toch is het belangrijk om af en toe kritisch naar j…
Budgetbeheer: geld besparenBudgetbeheer: geld besparenMet de economische crisis speelt geld voor iedereen een belangrijke rol. Evenwicht in de inkomsten en uitgaven is essent…

Reageer op het artikel "Besparen van geld - eerste aanzet tot besparen"

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 30-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!