InfoNu.nl > Financieel > Sparen > De euro in gevaar? Zet je geld op een vreemde valutarekening

De euro in gevaar? Zet je geld op een vreemde valutarekening

De euro in gevaar? Zet je geld op een vreemde valutarekening Op het einde van 2011 verkeerde de euro in een grote crisis omwille van het alsmaar uitbreidende schuldenprobleem van bepaalde landen, waaronder Griekenland en Italië. In 2013 was er de spaargeldcrisis in Cyprus en in 2015 waren er opnieuw problemen voor Griekenland. Hoewel Europese leiders alle brandjes lijken te kunnen blussen, is de algemene stemming over de eurozone niet meer zo positief. Veel spaarders houden al rekening met het einde van de euro en kijken naar alternatieven. Hier en daar zijn er zelfs mensen die terug naar de gulden willen. Om al de onzekerheid in verband met de euro te ontlopen, vluchten sommige beleggers in andere munten en openen een rekening in vreemde valuta. Een vreemde valutarekening kan het risico van een mogelijke ondergang van de euro opvangen en biedt tegelijk voordelen bij het doen van financiële transacties. Wel onderzoek je best nauwkeurig de kosten en de rente van zo een vreemde valutarekening.

Einde euro

Eind november 2011 stond de euro er slecht voor. Vele specialisten twijfelden eraan of de eurozone in haar huidige staat zou overleven. Anno 2016 bestaat de euro nog steeds maar blijft er onderliggende onzekerheid over een mogelijk einde van de ooit zo veelbelovende munt. De mogelijkheid bestaat dat alleen de landen die er redelijk goed voor staan zoals bijvoorbeeld Duitsland, Nederland en Finland zullen overblijven of zich zullen afscheiden van de rest van de eurozone. Er liggen veel opties open maar niemand weet echt hoe het zal aflopen. Het enige dat zeker is, is dat het einde van de euro zal zorgen voor chaos in de Europese economie.

Vreemde valuta

Vreemde valuta worden alsmaar populairder bij beleggers en spaarders die geen vertrouwen meer hebben in de euro en de eurozone. Geld dat wegvloeit uit de euro, gaat naar veilige havens zoals goud en vreemde valuta. Valuta die gekenmerkt staan als vluchthavens zijn onder meer de US dollar en de Zwitserse franc. Sommige beleggers zoeken het in Noord-Europa en kiezen voor de stabiliteit van de Noorse kroon. Anderen zoeken het in het oosten en investeren in de Japanse yen, de Chinese yuan en de Australische dollar.

Terug naar de gulden?

Als de euro het niet zal redden, dan is het moeilijk te voorspellen wat er concreet zal gebeuren. Gaan we terug naar de Nederlandse gulden of naar de Belgische frank? In politieke kringen worden de scenario's van die optie al niet meer als sciencefiction beschouwd. En hoeveel zal die nieuwe munt dan waard zijn? Zal er niet een enorme inflatie optreden van de consumentenprijzen? Om hierop te anticiperen en tegelijk hun angstgevoelens voor het einde van de euro te bezweren, openen sommige beleggers een vreemde valutarekening. Wanneer de euro ooit ten onder gaat heb je maar beter je kapitaal op een degelijke manier gespreid; zo niet zal je behoorlijk wat verlies lijden.

Rente en kosten

Een vreemde valutarekening heeft het voordeel dat je er rechtstreeks je geld kan storten als je buitenlandse munten aankoopt. Ook als je vaak financiële transacties doet in andere munten dan de euro, is een vreemde valutarekening erg handig. Dit is bijvoorbeeld praktisch wanneer je aandelen van sterke buitenlandse bedrijven koopt in de munt waaraan die aandelen op de beurs genoteerd staan. Koop je bijvoorbeeld een aandeel van een sterke Amerikaanse multinational als Apple dan kan je dit aandeel rechtstreeks aankopen in US dollar als je een vreemde valutarekening in USD hebt. In dat geval maak je dus geen kosten met het omzetten van euro naar dollar. Let er wel op dat je precies weet wat de algemene voorwaarden en transactiekosten zijn van het houden van zo een rekening en van stortingen op de rekening. Ook moet je kijken of de rente die je krijgt wel aantrekkelijk genoeg is, als er al een rente wordt aangerekend.

Vreemde valutarekening openen

Om een rekening in een vreemde munt te openen, kan je simpelweg naar het buitenland gaan. Je kan bijvoorbeeld naar Zwitserland of Noorwegen gaan en daar een rekening in Zwitserse franc of Noorse kroon openen. Daarnaast kan je ook een rekening in vreemde valuta openen in Nederland of België. Verschillende Nederlandse en Belgische banken bieden een vreemde valutarekening aan. Sommigen stellen wel als voorwaarde dat je een zelfstandige ondernemer bent of over een vrij hoog kapitaal beschikt. Ook kan een mogelijke vereiste bestaan uit een minimum aantal financiële transacties via de vreemde valutarekening per jaar. Vaak maken alleen private bankingklanten een kans om een dergelijke rekening te kunnen openen. Voorbeelden van banken waar je een rekening in vreemde valuta kan openen zijn:
  • ING Bank
  • Rabobank
  • ABN Amro
  • GarantiBank (oa. Turkse lira, US dollar)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld sparen in vreemde valutaGeld sparen in vreemde valutaVeel mensen willen geld sparen in een vreemde valuta. Het kan een aantrekkelijke manier zijn van beleggen of u in te dek…
Beleggen in vreemde valutaBeleggen in vreemde valutaEr zijn steeds meer mensen die gaan beleggen in een vreemde valuta. Door het kopen en verkopen van dollars, yens, franke…
Sparen in Australische dollarsSparen in Australische dollarsEr is veel interesse om te sparen in Australische dollars. Er zijn verschillende manieren waarop dat kan worden gerealis…
Sparen in Noorse kronenEr zijn steeds meer mensen die willen sparen in Noorse kronen. Dat komt omdat Noorwegen een zeer betrouwbare financiële…
Sparen in Zwitserse frankenSparen in Zwitserse frankenVeel mensen willen in Zwitserse franken sparen. De Zwitserse frank heeft als munt namelijk een zeer betrouwbare reputati…
Bronnen en referenties
  • http://kennisbank.sparen.nl/sparen-in-vreemde-valuta, bezocht op 13/01/16.

Reageer op het artikel "De euro in gevaar? Zet je geld op een vreemde valutarekening"

Reactie

Sander, 31-12-2011 11:07 #1
Bij ABN AMRO kun je als particulier een vreemde valutarekening openen, maar dat is duur. Je kunt beter naar België gaan. Daar zijn de kosten een stuk lager en de rente (tenminste voor US$) hoger. Bel vantevoren even naar een kantoor van bijvoorbeeld Dexia in Antwerpen over de details en om een afspraak te maken. Je moet je paspoort meenemen en een bewijs van je huisadres, bijvoorbeeld een recente belastingaanslag. Maak er tegelijk een leuk dagje Antwerpen van. :-) Voor rente kun je vervolgens een termijndeposito openen.

Veel mensen zullen wat argwanend staan tegenover het hebben van een rekening bij een buitenlandse bank, maar dat is nergens voor nodig. Bankieren binnen de EU is de laatste jaren veel eenvoudiger en goedkoper geworden dankzij Europese regelgeving. En ook België kent gewoon een depositogarantiestelsel (al heet dat daar anders - het blijven Vlamingen he).

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Vreemde valuta
Reacties: 1
Schrijf mee!