InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Pensioensparen in België: de pensioenspaarverzekering

Pensioensparen in België: de pensioenspaarverzekering

Pensioensparen in België: de pensioenspaarverzekering Pensioensparen in België kan door het investeren in een pensioenspaarfonds of in een pensioenspaarverzekering, ook wel pensioenverzekering genoemd. Een pensioenspaarverzekering levert een gewaarborgde rente op en is minder risicovol dan een pensioenspaarfonds. Je beschikt bij de pensioenverzekering ook over een garantie van je kapitaal. Op latere leeftijd met deze vorm van pensioensparen beginnen is zeker nog interessant, omdat je kan genieten van fiscale voordelen en van een gewaarborgd rendement. Een pensioenspaarverzekering is dus een heel stuk "veiliger" dan een investering in een pensioenspaarfonds dat zich vooral richt op beleggingen op de beurs.

Pensioensparen België

Herverdeling

België beschikt voor de organisatie van de betalingen van pensioenen over het repartitiestelsel, of met andere woorden het herverdelingstelsel. Dat komt neer op een systeem van solidariteit waarbij de actieve bevolking een deel van haar loon afstaat voor sociale bijdragen om de pensioenen mee te kunnen betalen van de niet meer werkende bevolking.

Pensioensparen

Dit systeem kan effectief zijn als het aantal werkende mensen groter is dan het aantal gepensioneerden. Maar dit is nu net het probleem: in verhouding zijn er meer gepensioneerden dan werkenden. Het is nog maar de vraag of in de toekomst alle pensioenen op die manier gaan uitbetaald kunnen worden. Daarom is het maar beter om jezelf in te dekken door aan pensioensparen te doen.

Pensioenspaarfonds of pensioenspaarverzekering?

Wie wil pensioensparen kan kiezen tussen een pensioenspaarfonds of een pensioenspaarverzekering. Beide vormen van pensioensparen bieden dezelfde fiscale voordelen. Een pensioenspaarfonds lijkt meer geschikt voor de pensioenspaarder op lange termijn, terwijl de pensioenverzekering meer iets is voor wie het voorzichtig wil aanpakken. Een pensioenspaarverzekering is een manier van pensioensparen waar je nog relatief laat mee kan beginnen net omdat het een vrij grote zekerheid biedt. Deze spaarvorm investeert immers niet op de beurs zoals een pensioenfonds.

Pensioenspaarverzekering: kenmerken

Gewaarborgde rente

Als je aan pensioensparen wilt doen door middel van een pensioenspaarverzekering dan stort je een verzekeringspremie in een pensioenverzekeringsfonds. Het gaat in feite om een individuele levensverzekering die je aangaat bij een verzekeringsmaatschappij en waarbij je ingelegde kapitaal gegarandeerd is. Bij elke storting krijg je een vooraf bepaalde vaste rente van maximaal 3.75 procent. Het potentieel rendement ligt dus niet zo hoog als bij een pensioenspaarfonds.

Winstdeelname

De mogelijkheid bestaat ook om, naast de vooraf bepaalde gegarandeerde rente, te kunnen deelnemen in de winst die de verzekeringsmaatschappij heeft gemaakt. Die winstpremie wordt door de verzekeringsmaatschappij jaarlijks bepaald. De meeste verzekeringsondernemingen bieden deze mogelijkheid.

Flexibele pensioenspaarverzekering

Een bijzondere vorm van pensioenspaarverzekering is de zogenaamde flexibele pensioenspaarverzekering, waarbij je zelf kan kiezen hoeveel de verzekeringspremie zal bedragen die je jaarlijks moet betalen. Dit is bijvoorbeeld erg praktisch als je niet beschikt over een vast salaris maar eerder schommelende maandelijkse inkomsten hebt. Afhankelijk van je inkomsten kan je dus jaarlijks een kleinere of grotere verzekeringspremie in je pensioenspaarverzekering storten.

Latere leeftijd?

Op latere leeftijd beginnen met een pensioenspaarfonds is af te raden, omdat je tijd om eventuele verliezen op de beurs goed te maken dan beperkt is. Een pensioenspaarverzekering is in dat geval dus geschikter. Wie in het begin van zijn loopbaan niet over ruime financiële middelen beschikte, heeft dus nog een kans om op latere leeftijd met pensioensparen te beginnen dankzij de pensioenspaarverzekering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slim pensioensparen: Fiscaal voordeel (BE)Slim pensioensparen: Fiscaal voordeel (BE)Wie aan pensioensparen doet, wil een appeltje voor de dorst voorzien voor tijdens zijn pensioen. Pensioensparen draait e…
Pensioensparen: je appeltje voor de dorstPensioensparen is een interessante manier om op een fiscaal gunstige manier een extra pensioen op te bouwen. Welke mogel…
Individueel pensioensparenIndividueel pensioensparenPensioensparen is helemaal in geworden. Veel meer volwassenen kiezen deze methode omwille van de vele mogelijkheden dat…
SchuldsaldoverzekeringenWanneer je een krediet afsluit voor uw woning hangt daar een schuldsaldoverzekering aan vast. Wat is een schuldsaldoverz…
Rente banksparen 2016Rente banksparen 2016Banksparen is populair en banksparen is in 2016 tegen een lage rente bij vele banken mogelijk. Voor uw pensioen, een hyp…
Bronnen en referenties
  • http://www.kapitalevragen.be/2012/wat-is-een-pensioenspaarverzekering/, bezocht op 23/09/2015.

Reageer op het artikel "Pensioensparen in België: de pensioenspaarverzekering"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Pensioensparen
Schrijf mee!