InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Het Belgisch beschermingsfonds voor deposito's

Het Belgisch beschermingsfonds voor deposito's

Sinds de bankencrisis in 2008 kwam de depositobescherming steeds meer op de voorgrond. Maar wat houdt dit nu juist in? Een antwoord op uw vragen vndt u hieronder.

Wat is het Beschermingsfonds voor deposito's?

Sinds het financiële debacle in 2008 met de bankencrisis tot gevolg, was de overheid verplicht om de depositobescherming opnieuw te bekijken. Deze maatregel redde in zekere zin bepaalde grootbanken als Fortis, KBC en Dexia. Dankzij de staatswaarborg voelde de spaarder zich beschermd en was het vertrouwen groter, zodat deze banken niet al hun spaargeld zagen wegvloeien en dus hun kapitaal min of meer konden behouden.

In eerste instantie werd de depositogarantie verhoogd van 20 000 EUR naar 100 000 EUR per rekeninghouder per bank en werd het 'Bijzonder Beschermingsfonds voor deposito's en levensverzekeringen' in het leven geroepen. De reden hiervoor waren de problemen bij verzekeraar Ethias en de noodzaak dus om ook voor de spaarverzekeringsprodukten staatswaarborgen te voorzien.

Banken en verzekeraars zijn verplicht om aan dit fonds bij te dragen in functie van de deposito's die ze vertegenwoordigen. Deze bijdragen kunnen onmogelijk alle spaargelden dekken die bij de verschillende banken uitstaan en in geval van faillissement dienen uitbetaald te worden, maar uiteindelijk treedt de staat hier nog op als waarborg. In geval dat er een beroep zal moeten worden gedaan op het Fonds, zou dit normaal binnen de 20 dagen moeten vergoeden.

Wat valt er nu juist onder het Beschermingsfonds?

Alle creditsaldi van zicht-, spaar- en termijnrekeningen, inclusief de intresten hierop vallen onder de noemer 'deposito's'. Ook kasbons komen in aanmerking indien ze op effectenrekening worden bewaard. Sinds enkele jaren worden trouwens geen fysieke effecten meer uitgegeven, en is iedereen verplicht deze op effectenrekening te bewaren.

Wat valt er niet onder het Beschermingsfonds?

Voor beleggingsfondsen of aandelen geldt deze garantie niet. Deze zijn eigendom van de cliënt en bij een failliet van de bank komen deze rechtstreeks aan de cliënt toe.

Valt iedereen onder het Beschermingsfonds?

Volgende belegger komt niet in aanmerking voor het Fonds:
  • krediet- en financiële instellingen
  • grote ondernemingen
  • staten, gemeenschappen, gewesten, provincies en gemeenten

Het Fonds heeft dus tot doel om vooral de kleine spaarder te beschermen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Netto - De Tijd

Reageer op het artikel "Het Belgisch beschermingsfonds voor deposito's"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 07-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!