InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen voor een auto

Sparen voor een auto

Sparen voor een auto Een auto is een van de grootste uitgaven die mensen in hun leven doen. Of het nu om een tweedehands auto of een nieuwe auto gaat: je zult ervoor moeten sparen. Bovendien kan een auto kapot gaan. Daarom is het verstandig om iedere maand een bedrag opzij te leggen om een nieuwe auto te kunnen kopen of reparaties te betalen. Het is verstandig om een spaarplan te maken.

Sneller sparen met een doel

Sparen voor een auto is een voorbeeld van sparen met een doel. Sparen met een doel levert over het algemeen meer op dan “doelloos” sparen. Je bent gemotiveerder, omdat je een bepaald doel voor ogen hebt. Je spaart sneller, krijgt meer inzicht in je financiën en bereikt sneller je doelstellingen. Voorbeelden van spaardoelen zijn sparen voor een vakantie, sparen voor een vaatwasmachine of een nieuwe auto.

Sparen voor een auto: tips

  • Leg iedere maand een vast bedrag opzij voor eventuele reparaties aan de auto. Reparatiekosten en onderhoudskosten zijn niet altijd te voorzien, daarom is het verstandig om een spaarbedrag achter de hand te hebben.
  • Je kunt er ook voor kiezen om iedere maand een bedrag te laten overboeken naar je spaarrekening via automatische incasso. Het spaartegoed loopt op
  • Kies voor een (internet) spaarrekening zonder beperkende voorwaarden
  • Inventariseer welke kosten de nieuwe auto met zich meebrengt
  • Maak op basis van de kostenberekening een spaarplan
  • Bereken de afschrijving van uw oude auto en probeer minstens dat bedrag te sparen

Spaarrekening met de hoogste rente

Als je gaat sparen voor een auto, kies je uiteraard voor de spaarrekening met de hoogste rentevergoeding. Er zijn verschillende vergelijkingssites die een eenvoudig overzicht geven van spaarvormen en bijbehorende rente. Spaardeposito’s bieden over het algemeen de hoogste spaarrente. Het nadeel is echter dat tussentijds bijstorten en opnemen niet mogelijk is. Het is dan ook geen flexibele spaarvorm. Het is beter om een internetspaarrekening af te sluiten. Transacties zijn eenvoudig online te regelen. De rente is hoger dan bij een reguliere spaarrekening, omdat internet kostenbesparend werkt. Kies dan wel voor een spaarrekening zonder beperkende voorwaarden, zodat je geld kunt bijstorten voor het doel – in dit geval de aanschaf van de auto.

Spaarplan maken

Sparen vereist zelfdiscipline. Je kunt een spaarplan maken om voor jezelf inzichtelijk te maken hoe je het doel, de aanschaf van een nieuwe auto, gaat bereiken. Deel de aanschafkosten van de auto door het aantal maanden of jaren dat je nodig hebt om het bedrag bij elkaar te sparen.

Geld lenen voor een auto

De tegenhanger van sparen is lenen. Het voordeel van lenen is dat je direct over het geld beschikt en meteen naar de autodealer kunt rennen om de auto te kopen. Lenen brengt echter het risico met zich mee dat je de lening niet terug kunt betalen in de toekomst. De schuld die wordt opgebouwd, moet weer worden afgelost. U kunt er meer over lezen in het artikel Geld lenen voor een auto.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sparen voor een auto"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 06-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!