InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Wat houdt social sparen in?

Wat houdt social sparen in?

Wat houdt social sparen in? Door de opkomst van internet en social media, is er een nieuwe spaarvorm ontstaan. Het zogenaamde social sparen. Iemand heeft een spaardoel en plaatst deze op social media, in de hoop dat de vrienden gaan helpen om het spaardoel te bereiken door geld te storten. Samen sparen voor een gezamenlijk doel of voor een doel van één vriend. In Nederland kennen wij wel vergelijkbare gevallen, maar deze lopen niet uitsluitend via de social media. Er wordt bijvoorbeeld een stichting opgericht, met als doel om geld in te zamelen voor een dure medische ingrijp die een kind moet ondergaan. Indien de media hier ook nog op in springt, kan er op deze manier gespaard worden voor de ingreep. Het social sparen is mede gericht op luchtige doelen en persoonlijke wensen.

Bedelen bij vrienden

In de Verenigde Staten is het social sparen een succes, maar waarschijnlijk zijn Nederlanders hier te nuchter voor. Wij zullen niet zo snel gaan bedelen bij onze vrienden om een persoonlijke doel te bereiken. Nederlanders zijn zeer vrijgevig, maar dan moet het wel gaan om goede doelen, en bijvoorbeeld niet om een vriend die een wereldreis wil gaan maken.

Hoe werkt het social sparen?

Laat iedereen binnen uw netwerk weten dat u bezig bent om een spaardoel te bereiken. Hierbij moet u aangeven wat u doel is, en de hoogte van het bedrag dat u al hebt opgebouwd, en het bedrag dat u op moet bouwen. U moet ook aangeven wanneer u uw doel bereikt wil hebben. Door inzicht te geven, krijgt u ook eerder hulp aangedragen.

Originele doelen

Bij het stellen van een origineel doel, zult u uw vrienden eerder motiveren om financieel bij te dragen. als spaardoel stellen een nieuwe koelkast, zal weinig mensen bewegen om geld te storten. Het maken van een wereldreis of het ondernemen van een recordpoging zal tot de verbeelding van uw vrienden spreken. Zij zullen hierdoor eerder geneigd zijn om financieel bij te dragen.

Kans van slagen is klein

De kans is klein dat social sparen in Nederland een succes gaat worden, maar wat u in ieder geval nodig hebt is een zeer ruime kring van vrienden. U moet een origineel idee hebben en een goed plan om uw contacten mee te krijgen in uw streven. Het is in Nederland een nieuw fenomeen en zal in eerste instantie achterdocht op roepen. Niemand kan controleren of het geld echt uitgegeven gaat worden aan het doel waar voor gespaard gaat worden. Ouders en andere naaste familieleden mee krijgen, zal nog wel lukken, maar daarbuiten zal het lastig worden.

Originele ideeën worden beloond

Mocht u toch een poging willen wagen om deze spaarvorm te proberen, zorg dan in ieder geval dat u een goede onderbouwing hebt. Waarom zouden uw contacten u helpen om uw doel te bereiken? De contacten hoeven er zelf geen baat bij hebben, maar u zou ze wel kunnen motiveren door er een tegenprestatie tegenover te zetten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Mijngeld.nl

Reageer op het artikel "Wat houdt social sparen in?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 14-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!