InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Begrippenlijst spaarrekeningen

Begrippenlijst spaarrekeningen

Begrippenlijst spaarrekeningen Een spaarrekening is een relatief eenvoudig product. Veel banken maken het toch lastiger door spaarrekeningen op de markt te brengen met beperkingen en voorwaarden. In dit artikel worden een aantal begrippen rondom het sparen nader toegelicht. Met betrekking tot het sparen worden er vaak begrippen gehanteerd waarvan de meeste mensen niet exacte weten wat de banken daarmee bedoelen. Hieronder treft u een uitleg aan van een aantal veelgebruikte termen.

Wat is een klimrenterekening?
Dit is een spaarrekening waarin de rentevergoeding stijgt naarmate het geld langer op de rekening staat. De laatste jaar wordt de hoogste rentevergoeding geheven. Om na te gaan hoeveel rente u ontvangt over de gehele periode, moet u de gemiddelde rentevergoeding berekenen.

Wat is een termijndeposito?

Dit is een spaarvorm waarin u vooraf afspraken maakt met de bank over de hoogte van de spaarrente en de duur dat u uw geld in het deposito laat staan. Gedurende de vastgelegde periode kunt u niet over uw geld beschikken. Ongeacht hoe de spaarrente zich gaat ontwikkelen, u krijgt de vooraf afgesproken spaarrente uitgekeerd.

Wat is index-sparen?

Dit is een beleggingsvorm. Het rendement op het geïnvesteerde bedrag is afhankelijk van een beursbarometer, bijvoorbeeld de AEX of de Dow Jones. Bij een sterk stijgende beursbarometer is het rendement hoog.

internetspaarrekening in plaats van de reguliere spaarrekening

De hoogste spaarrentes worden geboden op internetspaarrekeningen. Dit komt doordat voor deze spaarvorm er geen afschriften meer verstuurd worden. De spaarrekening wordt volledig via het internet beheerd. Er komen steeds meer internetspaarrekeningen en steeds minder spaarrekeningen die niet beheerd worden via het internet. Ook de aanvraagprocedure loopt voornamelijk via het internet.

Wat is een jeugdspaarrekening?

Zoals de naam al doet vermoeden zijn dit spaarrekeningen die gericht zijn op jongeren. In de praktijk blijkt dat deze rekeningen over het algemeen niet de hoogste spaarrentes geven. Bij het afsluiten van de rekening wordt er vaak een presentje weggegeven, maar dit maakt de te lage spaarrente nog niet goed.

Spaarrekeningen met opnamekosten

Sommige banken geven een hogere spaarrente, op voorwaarde dat u een boete gaat betalen op het moment dat u weer geld gaat opnemen. De opnamekosten bedragen vaak 1 of 2 procent over het bedrag dat u aan de spaarrekening gaat onttrekken.

Spaarrekeningen waarvan de hoogte van de spaarrente afhankelijk is van het saldo

Afhankelijk van het saldo op de spaarrekening, kan de bank een hogere of juist een lagere spaarrente geven. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een spaarrekening met een hogere rentevergoeding als het spaarsaldo minimaal 25.000 bedraagt. Het kan ook voor komen dat u een lagere spaarrente krijgt bij een zeer groot tegoed op de spaarrekening.

Wat houdt het depositogarantiestelsel in?

Het spaargeld dat u hebt ondergebracht bij een in Nederland actieve bank, valt onder de garantieregeling. Dat houdt in dat de Nederlandse overheid garant staat voor een bedrag van maximaal 100.000 per rekeninghouder. Er zijn enkele in Nederland actieve bank die niet onder de Nederlandse regeling vallen, maar onder de garantieregeling van het land van herkomst. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Argenta Bank en bij de Bank of Scotland.
Gerelateerde artikelen
Soorten spaarrekeningenSoorten spaarrekeningenAls consument kan het lastig zijn om een keuze te maken uit de verschillende soorten spaarrekeningen. Een internetspaarr…
Spaarrekening als belegging achterhaaldSpaarrekening als belegging achterhaaldDe spaarrekening gold decennia lang als veilige en voordelige belegging. In géén andere belegging is zoveel geld geïnves…
InternetSpaarrekening van de Rabobank, iets voor u?InternetSpaarrekening van de Rabobank, iets voor u?Bij de Rabobank kunt u op vele manieren sparen. Zo is er de internetspaarrekening, maar kunt u ook kiezen voor een depos…
Hoge spaarrente Argenta NederlandHoge spaarrente Argenta NederlandOok op zoek naar een hoge spaarrente in 2019? Argenta is een goede keuze. Met het hoofdkantoor in Antwerpen is Argenta a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Laobc, Openclipart
  • Afm.nl

Reageer op het artikel "Begrippenlijst spaarrekeningen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 05-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!