InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarder verdiept zich niet in spaarrekeningen

Spaarder verdiept zich niet in spaarrekeningen

Uit een enquête van de Nederlandsche Bank blijkt, dat Nederlanders zich nauwelijks verdiepen in de spaarproducten die ze afsluiten of die ze hebben lopen. Daarnaast blijkt dat er nauwelijks wordt overgestapt om een hogere spaarrente te ontvangen over het spaargeld. In de enquete hebben ze 2.000 respondenten vragen voorgelegd over hun spaargedrag gedurende de crisisjaren 2008 en 2009. Dit is een onrustige periode geweest door het omvallen van banken als Icesave en de DSB Bank. Daarnaast hadden andere banken steun van de overheid nodig gehad om het hoofd boven water te kunnen houden.

Uit de enquête blijkt dat meer dan de helft van de spaarders hun geld niet spreiden over meerdere banken. Dit kan belangrijk zijn, want bij het omvallen van de bank staat de Nederlandse overheid garant voor een bedrag tot € 100.000 per rekeninghouder. Spaarders die een groter vermogen hebben, moeten het spaargeld spreiden, om te voorkomen dat ze financieel toch nog gedupeerd raken.

Spaargeld overzetten naar een andere bank

Op de vraag of de spaarders hun geld in drie jaar tijd hebben overgebracht naar een andere bank, antwoord 80 procent van de ondervraagden dat ze dat niet gedaan hebben. Hieruit blijkt dat spaarders geen shoppers zijn. In bepaalde gevallen kan het uit om het spaargeld over te zetten naar een bank met een hogere spaarrente. De meeste spaarders maken zich echter niet druk over de hoeveelheid spaarrente die ze ontvangen. Overstappen kost hun teveel moeite. Bij een groot spaarkapitaal kan een klein verschil in spaarrente een groot verschil in euro’s maken.

Spaarders zijn vooral voorzichtiger geworden

Uit de enquête blijkt wel dat spaarders voorzichtiger zijn geworden. Er wordt nu veel kritischer gekeken naar de bank waar ze het geld gaan onderbrengen. Tot het omvallen van Icesave in 2008, werd het spaargeld ondergebracht bij de bank met de hoogste spaarrente. Er werd niet gekeken naar de bank zelf. De spaarders hadden toen meer vertrouwen in ons financieel stelsel. De Nederlandse grootbanken hebben hierdoor veel nieuwe spaarders mogen ontvangen in de crisisjaren. Het ging bijvoorbeeld ook slecht met de ING en SNS Reaal, maar deze banken zouden wel gered worden bij een dreigend faillissement.

Kiezen voor de bank met de hoogste spaarrente

Bij alle banken die rechtstreeks onder het toezicht van de Nederlandsche Bank vallen, geldt de garantieregeling voor het spaargeld. Enkele banken die actief zijn op de Nederlandse spaarmarkt, vallen onder de garantieregeling in het land van herkomst. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de Bank of Scotland. U kunt als spaarder dus gewoon voor de bank kiezen waar u de hoogste spaarrente krijgt, maar in de praktijk blijven de spaarders zitten bij de Nederlandse grootbanken.

Meer spaarrente bij dezelfde bank

U hoeft niet altijd over te stappen naar een andere bank om een hogere spaarrente te krijgen. Vaak kunt u bij uw eigen bank terecht voor een spaarvorm waar u een hogere rentevergoeding op krijgt. Het loont de moeite om op de website van uw bank de diverse spaarrekeningen met elkaar te vergelijken. Het is slechts een administratieve handeling voor de bank, om uw spaargeld over te zetten naar een andere spaarrekening.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De Nederlandsche Bank

Reageer op het artikel "Spaarder verdiept zich niet in spaarrekeningen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 02-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!