InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Geen fratsen, maar sparen

Geen fratsen, maar sparen

Banken zijn goed in het bedenken van ingewikkelde spaarrekeningen met veel mitsen en maren. U krijgt een hoge rente als u aan een paar volwaarden voldoen, maar u verlies de hoge rente als u bijvoorbeeld geld opneemt voor de einde van het jaar. De banken proberen op deze manier zand in de ogen van de spaarders te strooien. Banken bedenken vaak ingewikkelde spaarrekeningen om te camoufleren dat ze een spaarrente bieden die niet op kan boksen tegen de hoogste spaarrentes die in de markt worden geboden. Om toch de competitie met de andere banken aan te kunnen, bieden ze een ingewikkelde spaarrekening aan met een hogere spaarrente, maar door de beperkingen valt de spaarrente voor de spaarder vaak veel lager uit.

De simpelste spaarrekening is de beste

Sparen is niet ingewikkeld en moet ook niet moeilijker worden gemaakt door de banken. Simpelste spaarrekeningen zijn over het algemeen de rekeningen met de hoogste rendement. De banken nemen niet de moeite om de spaarrente te verbergen door er bepalingen aan te hangen waar de spaarrente hoger door lijkt.

Spaarrekening met beperkingen kan een verstandige keuze zijn

In bepaalde gevallen is het verstandig om te kiezen voor een spaarrekening met opname of stortingsbeperkingen, of voor een deposito. Indien u het geld de komende jaren niet nodig gaat hebben, kan een deposito de beste optie zijn. Deze geeft namelijk een hogere spaarrente dan de variabele spaarrekening.

Het nadeel is wel dat u met een deposito niet kunt profiteren van de rentestijgingen de komende jaren. Een voordeel is dat u geen last hebt van renteverlagingen, want de hoogte van de spaarrente is vastgelegd voor de periode dat de deposito loopt.

Banken gaan terug naar de basis

In de jaren 2010 en 2011 hebben wij gezien dat de banken hun assortiment aan spaarrekeningen gaan opschonen. Ze willen terug naar de basis, met slechts een paar spaarrekeningen en geen wildgroei meer aan spaarrekeningen.

Vrijheid om over te stappen naar een andere bank

Spaargeld moet u zo wegzetten, dat u er in geval van nood altijd over kunt beschikken. Het deel van het geld dat u de komende jaren niet gaat gebruiken, kunt u eventueel voor een langere periode vastzetten. Door uw spaargeld gewoon vrij opneembaar te houden, kunt u ook ieder moment beslissen om het geld over te brengen naar een andere bank.

Sparen bij een grootbank of bij een kleine spaarbank met een hogere spaarrente

De laatste jaren zijn er steeds meer banken actief geworden op de Nederlandse markt. Op een uitzondering na, vallen ze weg onder de Nederlandse depositogarantieregeling. Dat wil zeggen dat de spaarders bij een faillissement bij De Nederlandsche Bank kunnen aankloppen voor het compenseren van het bedrag dat verloren is gegaan. Een particuliere spaarder heeft een garantie tot maximaal 100.000 per rekeninghouder. Een echtpaar met een gezamenlijke rekening, heeft dus samen een garantie van 200.000.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geen fratsen, maar sparen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 31-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!