InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarloonregeling verdwijnt

Spaarloonregeling verdwijnt

Spaarloonregeling verdwijnt De spaarloonregeling is iets dat we sinds 1994 kennen. Vanaf 2013 verdwijnt de spaarloonregeling helemaal. Je kan dan geen gebruik meer maken van de spaarloonregeling.

Spaarloonregeling

In 1994 werd de spaarloonregeling opgezet voor de Nederlanders. Deze is bedoeld voor mensen die in loondienst zijn. Met de spaarloonregeling kunnen werknemers sparen met een belastingvoordeel. De werknemer legt brutoloon in op zijn " spaarloonrekening". Dit brutoloon wordt ingehouden van zijn loon. Hierdoor is het normale loon dat hij ontvangt, lager. De werknemer betaald dan ook minder loonbelasting.

Over het ingelegde spaargedeelte wordt geen loonbelasting betaald. Het bedrag dat gespaard wordt, staat op de spaarloonrekening. Zonder dat hier enige vorm van belasting over betaald wordt. De spaarloonrekening loopt bij een bankinstelling en hierop staat alleen het spaarloon. Er mogen geen andere bedragen op gestort worden. Het geld moet vier jaar vast blijven staan op de rekening. Daarna mag het geld worden opgenomen. Wanneer het geld wordt opgenomen, hoeft er niet alsnog belasting betaald te worden. Het voordeel is dus dat de werknemer over een gedeelte van zijn loon geen inkomstenbelasting hoeft te betalen. Hiervoor moet de werknemer wel vier jaar wachten. Na vier jaar komt het eerste gespaarde jaar vrij.

De werknemer betaald niks aan belasting, de werknemer betaald 25% over het gespaarde gedeelte. Dit wordt de eindheffing genoemd. De werkgever hoeft over dit bedrag geen premies te betalen.

Spaarloon kan ook gespaard worden in de vorm van aandelen. In dit geval wordt het bedrag van 613 euro per jaar verdubbeld wanneer deze in aandelen wordt gespaard. De aandelen moeten wel uit de onderneming komen waar de werknemer werkzaam is. Iemand die bij Blokker BV werkt, mag dus ook alleen aandelen van Blokker BV "sparen".

Eerder het geld opnemen mag alleen in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld bij de aanschaf van een huis. Maar ook besluit de regering soms dat het geld tussendoor opgenomen mag worden, om de economie een boost te geven. Dit heeft dan als voordeel dat mensen extra geld te besteden hebben en dit uitgeven. De economie wordt hiermee draaiende gehouden. Het bedrag dat per jaar gespaard mag worden, is maximaal 613 euro. Dit is gemiddeld 51 euro per maand. Het gaat hier dus om bruto loon dat ingehouden wordt op het loon. De spaarloonregeling mag maar toegepast worden bij één werkgever, dus als de werknemer bij meerdere werkgevers werkt mag deze maar bij één gebruik maken van de spaarloonregeling.

Spaarloonregeling verdwijnt

De regering is er al jaren mee bezig. De spaarloonregeling moet verdwijnen. Het kost stiekem toch allemaal heel veel voor de overheid. En men ziet liever geld in het laatje komen dan verdwijnen. Nadat de spaarloonregeling al heel vaak onder de loep is genomen, is de kogel uiteindelijk toch definitief door de kerk: de spaarloonregeling verdwijnt. Dit zal gebeuren vanaf 1 januari 2013. Vanaf 1 januari 2012 is het niet meer mogelijk om geld te storten op de spaarloonregeling. Inleggen kan dus niet meer. Wie na 1 januari 2012 dus bij een werkgever in dienst komt, kan niet meer gebruik maken van de spaarloonregeling. Ook al bestaat deze dan nog tot 2013.

Mensen met een lopende spaarloonregeling zijn hun geld niet zomaar kwijt, ze blijven er recht op hebben. Wel is het dus niet meer mogelijk om opnieuw in te leggen. En vanaf 2013 is er helemaal geen sprake meer van een spaarloonregeling. De volgende generatie zal zich in ieder geval afvragen wat een spaarloonregeling is.

In plaats van de spaarloonregeling, komt er vanaf 2013 de vitaliteitsregeling. Hiermee spaar je geen geld, maar tijd. Zoals zorgverlof, deeltijdpenioen, extra tijd wanneer je een eigen bedrijf wil opstarten, het volgen van een opleiding etc. De vitaliteitsregeling gaat de spaarloonregeling helemaal vervangen. Voor sommige werknemers kan het interessant zijn, maar waarschijnlijk zullen de meeste hun belastingvrije loongedeelte wel gaan missen. Toch valt het wel mee: voor mensen die in het hoogste belastingtarief vallen, zal het bedrag nog maar 20 euro per maand schelen. Voor de regering is het wel een stuk voordeliger. Door de spaarloonregeling lopen ze ruim 800 miljoen euro aan belastingen mis. Jaarlijks.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Spaarloonregeling verdwijnt"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 04-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!