InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Geld sparen: voordelen en nadelen van de spaarrekening

Geld sparen: voordelen en nadelen van de spaarrekening

Geld sparen: voordelen en nadelen van de spaarrekening Geld sparen op een spaarrekening heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen. Aan de ene kant ligt het rendement van de spaarrekening laag, en kan je bij een hoog percentage van inflatie zelfs kapitaalverlies lijden. Anderzijds biedt de spaarrekening wel steeds de beste zekerheid en garantie van je spaargeld. Bovendien kan je je spaargeld opnemen wanneer je maar wilt, en kan je zelf beslissen hoe vaak en hoeveel je wilt sparen. Wat zijn de meest in het oog springende voordelen en nadelen van de spaarrekening?

Geld uitgeven of geld sparen?

Sparen is altijd al een onderwerp geweest dat bij veel mensen voor de nodige discussie heeft gezorgd. Voorstanders van sparen hebben het steeds over het "appeltje voor de dorst" of "de buffer voor onzekere tijden". Tegenstanders halen dan weer andere argumenten aan, zoals het advies dat je best van je leven kan genieten en daarbij je niet te zuinig hoeft te zijn met je financiële uitgaven. Want wat heeft het voor zin als je met een rijkelijk gevulde spaarrekening sterft en heel je leven op je centen hebt gelet zonder ervan genoten te hebben?

Het spaargeld van de brave spaarder

De economische crisis van 2008 en de jaren daarna heeft de populariteit van de banken aangetast. Banken werden er verantwoordelijk voor gehouden dat onverantwoorde beleggingen werden gedaan met het spaargeld van de "brave spaarder". De bevolking ging dan ook met een hogere dosis scepticisme aankijken naar de acties van de banken. Tegelijk werd de spaarrente een stuk verlaagd waardoor sparen minder aantrekkelijk werd. Los daarvan heeft geld sparen zo zijn voordelen en zijn nadelen.

Spaarrekening voordelen

Flexibiliteit

Het openen van een spaarrekening heeft het voordeel dat je zelf kan beslissen hoeveel je zal sparen. Het hangt ook helemaal van jou af hoe vaak je geld spaart. Wil je heel regelmatig sparen, dan kan je bijvoorbeeld een permanente opdracht invoeren waardoor elke maand een klein bedrag van je zichtrekening naar je spaarrekening wordt overgezet. Hoeveel en hoe regelmatig je spaart hangt dus helemaal van jezelf af.

Vrijheid

De spaarrekening is ook flexibel als het aankomt op het opnemen van geld. Van de spaarrekening kan je geld opnemen wanneer je maar wilt. Op dat vlak is de spaarrekening heel handig om een geldreserve aan te houden.

Zekerheid

De spaarrekening heeft de zekerheid dat het spaargeld per persoon en per bank gegarandeerd is bij eventueel failliet van de bank en dit tot 100.000 euro. Als de bank waar je een spaarrekening hebt failliet gaat, zal je dus steeds maximaal 100.000 euro terugbetaald krijgen.

Spaarrekening nadelen

Spaarrente

De spaarrente is afhankelijk van de rentevoeten op de markt en van het beleid van de spaarbank waar je je geld hebt gedeponeerd. Je spaarbank kan eigenhandig beslissen om de spaarrente te verhogen of te verlagen, maar wel binnen de beperkingen opgelegd door de Europese Centrale Bank. Doordat de rente variabel is, ben je dus niet altijd zeker van een interessant rendement.

Mogelijk verlies door inflatie

De rentegevoeligheid van de spaarrekening kan een grote zwakte zijn, zeker wanneer het inflatiepercentage hoger is dan de spaarrente. Als het percentage van de inflatie - oftewel een stijging van het algemene prijzenpeil - groter is dan de spaarrente die je krijgt op je spaarrekening, dan zal je geld in waarde verminderen. Het is dus opletten bij de spaarrekening: je hebt wel een geruststellende zekerheid dat je geld altijd beschikbaar is, maar van de andere kant moet je ook steeds de rente in het oog houden om geen verlies te lijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geld sparen: voordelen en nadelen van de spaarrekening"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Rendement spaarrekening
Schrijf mee!