InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Hogere spaarrente door collectief?

Hogere spaarrente door collectief?

Hogere spaarrente door collectief? Steeds meer producten kunt u goedkoper kopen door collectief in te kopen. De tijden dat de prijzen vast staan ligt achter ons. Door een collectief te vormen moet het mogelijk zijn om een hogere spaarrente te bedingen bij banken of juist een lagere hypotheekrente. Verkopers proberen manieren te vinden om zoveel mogelijk van hun verkoopwaar aan de man te brengen. U kunt al geld besparen door op het internet geld te gaan bieden op veilingssites voor een geschikte vakantie. Op websites als Hotelkamerveiling en Vakantieveilingen kunt u voor relatief lage bedragen vakanties of hotelkamers boeken.

De laatste jaren is het ook gebruikelijk geworden om diensten gezamenlijk in te kopen. Bijvoorbeeld vakbonden hebben collectieve afspraken gemaakt. waardoor leden zich tegen lagere premies kunnen verzekeren. Hetzelfde principe bestaat bijvoorbeeld ook al voor energie. Zou deze manier van gezamenlijk inkopen ook inzetbaar zijn om een hogere spaarrente te krijgen of juist een lagere hypotheekrente?

Spaarcollectief

In 2007 is er al een poging ondernomen door E-rente.nl om spaarders te bundelen in een spaarcollectief. Gezamenlijk zou het mogelijk moeten zijn om een hogere spaarrente te bedingen. In navolging van dit initiatief heeft de Telegraaf enkele bankiers gesproken in hoeverre zij hiervoor mogelijkheden zagen.

Een aantal bankiers hebben aangegeven wel mogelijkheden te zien, maar de grootbanken hebben het voorstel van tafel geveegd. Onder andere de toenmalige DSB Bank was bereid om een paar tiende meer aan spaarrente te verstrekken. Helaas was de belangstelling onder spaarders te mager. De teller is ongeveer blijven staan op 1.200 sympathisanten.

Ongeveer een jaar later is er een site opgericht die gericht was op het veilen van spaargeld. Banken konden bieden op het spaargeld. Voor zover ik heb kunnen nagaan was dit ook niet succesvol.

Grote belangenorganisatie

Om een dergelijke operatie van de grond te krijgen is het waarschijnlijk noodzakelijk om een grote landelijke belangenorganisatie achter de hand te hebben. Een dergelijk initiatie moet namelijk veel volgelingen hebben om een voet binnen te krijgen bij de banken.

De banken zullen waarschijnlijk pas serieus zaken willen doen op het moment het om enkele tienduizenden volgelingen gaat. De banken kunnen namelijk niet met één druk op de knop gedifferentieerde tarieven hanteren. Zij zullen hun systemen en processen hierop moeten inrichten.

Hypotheekrente

De hypotheekrente is in de periode van 2009 tot en met begin 2011 nauwelijks gezakt, terwijl de marktrente sterk verlaagd is. Dit is veroorzaakt doordat de banken hogere marges gingen aanhouden ten opzichte van de periode daarvoor. De grootbanken hebben het geluk dat er nauwelijks concurrentie is op het gebied van het verstrekken van hypotheken.

De kleinere banken die tot de kredietcrisis nog actief waren in Nederland, hebben zich teruggetrokken. Er zijn nog enkele kleinere aanbieders, maar dit zijn over het algemeen dochterbedrijven van de grootbanken.

Lage hypotheekrente

De kans van slagen van een collectief op het gebied van hypotheekrentes zal een stuk kleiner zijn, in vergelijking met spaarrentes. De banken die de macht hebben in ons land, zullen niet zomaar korting gaan geven terwijl het niet nodig is. Zolang ze niet hoeven te vechten voor klanten, zullen zij hier niet aan meewerken.
Gerelateerde artikelen
Lage spaarrentes? Kiezen voor een depositoLage spaarrentes? Kiezen voor een depositoIedereen wil een zo hoog mogelijke spaarrente ontvangen. In tijden met tegenvallende spaarrentes kunt u een hogere rente…
Vijf spaartips succesvol sparen 2018 en 2019Vijf spaartips succesvol sparen 2018 en 2019U wilt tips om te sparen in 2018 en 2019. Zie daarom vijf spaartips voor een optimaal rendement op spaargeld. Wie spaarg…
Hoogste spaarrente op klimspaardeposito?Door uw spaargeld voor een langere tijd vast te zetten, hebt u vaak recht op een hogere spaarrente. U kunt hierbij kieze…

Reageer op het artikel "Hogere spaarrente door collectief?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 13-04-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!