InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Belgisch & Britse depositogarantiestelsel

Belgisch & Britse depositogarantiestelsel

Belgisch & Britse depositogarantiestelsel De spaarmarkt wordt overspoeld door buitenlandse banken, onder andere uit Groot-Brittannië (Bank of Scotland) en België (Argenta). Het depositogarantiestelsel biedt veiligheid aan spaarders. Tenminste, als hun spaarrekening onder deze garantieregeling valt.

Depositogarantiestelsel DNB

Bijna alle spaarrekeningen en spaardeposito’s vallen onder het depositogarantiestelsel van De Nederlandse Bank (DNB). Als de bank failliet gaat, is het spaargeld tot €100.000 per persoon per bank gegarandeerd. Als u meer spaargeld heeft, is het aan te raden om te spreiden over verschillende banken, omdat de garantieregeling per persoon per bank geldt.

Buitenlandse banken & depositogarantiestelsel

De laatste jaren zijn er steeds meer buitenlandse banken actief. De volgende buitenlandse banken vallen ook onder het depositogarantiestelsel van DNB:
  • Anadolubank (Turkije)
  • Yapi Kredi
  • Garantibank
  • Credit Europe (Rusland)
  • AK Bank (Rusland)
  • AT Bank (Rusland)

Depositogarantiestelsel 2011

Vanaf 2011 geldt het depositogarantiestelsel voor alle lidstaten van de Europese Unie. Alle banken die in de EU gevestigd zijn, garanderen het spaargeld van spaarders tot €100.000.

Belgisch depositogarantiestelsel

De Belgische bank Argenta valt niet onder het depositostelsel van Nederland, maar onder het Belgisch depositogarantiestelsel. Omdat vanaf 2011 de garantieregeling in de gehele Europese Unie geldt, zal dit geen consequenties hebben voor uw spaargeld. De regel is gelijk aan die van Nederland. Het verschil is dat u bij faillissement vanuit België uw spaargeld terug zult moeten krijgen.

Britse depositogarantiestelsel: Bank of Scotland

Bank of Scotland biedt internetspaarrekeningen aan op de Nederlandse markt. Bank of Scotland is aangesloten bij het Britse depositogarantiestelsel: het zogenaamde Financial Services Compensation Scheme (FSCS). Het Britse depositogarantiestelsel garandeert spaargeld tot een bedrag van £85.000 (omgerekend €100.000). Er zit echter wel een addertje onder het gras. In 2015 wordt dit limiet namelijk opnieuw bepaald op basis van de dan geldende wisselkoersen. Als de koers van het Britse pond daalt, is de garantie in euro’s lager. Als de koers van het pond stijgt, is de garantie in euro’s hoger.

Daarnaast wordt het bedrag bij faillissement uitgekeerd in Britse ponden. Het uitstaande saldo wordt niet gecompenseerd met leningen. Als een klant een hypotheek heeft afgesloten, wordt de schuld dus niet verrekend met het spaartegoed dat in aanmerking komt voor de garantieregeling.
Gerelateerde artikelen
MoneYou en depositogarantiestelselMoneYou en depositogarantiestelselHoe valt MoneYou onder het depositogarantiestelsel in 2019 en hoe is uw spaargeld of spaardeposito bij deze bank gegaran…
Hoge spaarrente in BelgiëHoge spaarrente in BelgiëHet is aantrekkelijk om te sparen in België vanwege de hoge spaarrentes. Sowieso openen steeds meer Nederlanders een spa…
RegioBank en depositogarantiestelselRegioBank en depositogarantiestelselRegio Bank is een onderdeel van de Volksbank. Hoe veilig is uw geld dan bij Regio Bank en wat betekent het depositogaran…
Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2018 en 2019Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2018 en 2019Uw spaargeld in 2018 en 2019, is het veilig? Een faillissement van uw bank en de redding van een bank hebben directe gev…
Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Depositogarantiestelsel, wat gaat er gebeuren met de spaargarantie in 2019? Het depositogarantiestelsel regelt de spaarg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Baumannideen, Pixabay
  • Bank of Scotland
  • DNB

Reageer op het artikel "Belgisch & Britse depositogarantiestelsel"

Reactie

Derk Hoeksema, 16-01-2014 14:39 #1
Uit de hierboven vermelde omschrijving van het Belgische depositogarantiestelsel is mij niet duidelijk wat bedoeld wordt met:
Het verschil is dat u bij faillissement vanuit België uw spaargeld terug zult moeten krijgen.
Wat houdt 'vanuit België concreet in'?
Wordt niet automatisch door de staat gerestitueerd en moet de rekeninghouder zelf actie ondernemen?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 11-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 1
Schrijf mee!