InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen in Servië

Sparen in Servië

Sparen in Servië Servië is een populair oord aan het worden voor Nederlanders, Engelsen en Duitsers om hun spaargeld te starten. De Servische banken geven hoge spaarrentes over spaargeld dat op spaarrekeningen en deposito's gaat. Daarnaast bieden Servische banken bovendien een spaargarantie van vijftigduizend euro. Als een bank failliet gaat krijgen spaarders toch zoveel van hun inleg uitgekeerd. Lees er alles over in dit artikel. Veel Nederlanders, Engelsen en Duitsers brengen hun spaargeld onder in Servië. De Servische krant Blic uit Belgrado berichtte in februari 2011 dat in vier maanden tijd voor meer dan 500 miljoen euro aan spaargeld in Servië was ondergebracht. Dit komt omdat Servische banken een spaarrente van zeven procent bieden op een jaar deposito. Dat betekent dat iemand zijn spaargeld voor een jaar wegzet en er dan niet aan mag komen. Dat is voor banken ook voordelig, omdat zij dan zeker weten dat ze het geld vrij kunnen gebruiken in die periode. Daarom bieden ze ook een hogere rente over een spaardeposito dan in het geval dat iemand zijn geld gewoon op een spaarrekening heeft staan.

Hoge spaarrente in Servië

In landen als Nederland en Duitsland is de rente vrij laag. Daar zijn meerdere redenen voor. Ten eerste is de inflatie niet heel hoog, dus banken hoeven weinig doen om bij te blijven, om te zorgen dat er geen sprake is van geldontwaarding. Ten tweede kunnen banken zelf ook het geld vrij goedkoop lenen bij de Europese Centrale Bank. Die vraagt maar een lage rente over leningen. Dat deed ze kort na de kredietcrisis omdat ze vooral weer wilde zorgen dat mensen geld gingen uitgeven. Een van de manieren om dat te doen is door de rente te verlagen. Als de rente op leningen laag is betekent dat automatisch dat de rente op spaargeld ook lager wordt. Als er een lage spaarrente is gaan mensen op zoek naar andere mogelijkheden waarbij ze een hoger rendement halen met hun geld.

Sparen in Servië

Het zijn vooral mensen die al een (zaken)relatie hebben met Servië die hun geld in het land op een spaarrekening zetten. Soms zijn dat Serviërs die in Nederland of Duitsland wonen. Ten tijde van de Joegoslavische oorlog in de jaren negentig van de vorige eeuw zijn veel Serviërs naar West-Europa gevlucht. Deze wonen hier inmiddels, maar hebben nog wel een goede relatie met een hun moederland. De verwachting is overigens dat de hoge spaarrente niet altijd zo hoog zal blijven. Op een gegeven krijgen banken te veel geld en moeten dat ook weer op een zinnige manier ergens kunnen onderbrengen om zelf een goede winst te maken en de spaarrente ook daadwerkelijk te kunnen uitkeren.

Spaargarantie bij Servische banken

Servische banken geven wel een spaargarantie tot vijftigduizend euro. Dit betekent dat in het geval dat een bank failliet gaat spaarders hun spaargeld tot een bedrag van vijftigduizend euro kunnen terugkrijgen. Dat heeft de overheid zo ingesteld om te voorkomen dat mensen in het geval van een crisis massaal hun geld van de bank zouden willen halen. In dat geval verliest de bank namelijk veel geld in een korte en dan valt meestal het tij niet meer te keren. Door het spaargeld tot een bepaalde hoogte te garanderen zullen mensen hun geld niet in paniek weghalen. In Nederland ligt de spaargarantie op honderdduizend euro. Voorheen was dat twintigduizend euro, maar de overheid heeft dat ten tijde van de kredietcrisis verhoogd. Wie gaat sparen in Servië moet overigens wel rekening houden met de koers van de Servische dinar, namelijk of deze niet minder waard wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sparen in Servië"

Reactie

Dekkers, 11-12-2011 10:12 #1
Hoe open je een internet bankrekening in Servie vanuit Nederland gr louis

Infoteur: Simcha
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Sparen buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!