InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Verschil banksparen & lijfrente

Verschil banksparen & lijfrente

Wat is het verschil tussen banksparen en een lijfrenteverzekering? Er zijn verschillende manieren waarop mensen op een fiscaal voordelige manier kunnen sparen voor hun pensioen, zoals banksparen en de lijfrenteverzekering. Dit artikel bespreekt de verschillen tussen banksparen en een lijfrenteverzekering bij een reguliere verzekeringsmaatschappij.

Wat is lijfrente?

Een lijfrenteverzekering is een verzekering waarmee je kapitaal opbouwt voor later. Je bepaalt zelf wanneer je het geld laat uitkeren door de bank of verzekeringsmaatschappij. Een lijfrente is een soort levensverzekering, want de verzekering loopt zolang "het lijf" in leven is.

Lijfrente & belasting

Met de lijfrenteverzekering wordt er vermogen opgebouwd in box 1. De premie is fiscaal aftrekbaar, mits je aan de voorwaarden voldoet die door de overheid zijn vastgesteld. Om de premie af te kunnen trekken, moet de uitkering van de lijfrenteverzekering bedoeld zijn voor de directe nabestaanden of voor de verzekerde. Daarnaast moet er sprake zijn van een aantoonbaar pensioentekort. Alleen als aan de voorwaarden voldaan is kom je in aanmerking voor fiscaal voordelig.
Als het geld wordt uitgekeerd, moet er wel belasting over worden betaald. De belasting zal echter lager zijn, omdat 65+’ers geen AOW-premie meer hoeven af te dragen.

Uitkering van lijfrenteverzekering

De verzekerde kan kiezen uit verschillende uitkeringsvormen. Je kunt kiezen voor een levenslange of tijdelijke uitkering. De uitkeringsvormen zijn ook te combineren met een nabestaandenlijfrente.

Wat is banksparen?

Banksparen is een alternatief voor lijfrenteverzekeringen, zoals hierboven besproken. Bij banksparen spaar je op een geblokkeerde bankspaarrekening voor uw pensioen. Als je een pensioentekort hebt, kun je belastingvrij vermogen opbouwen.

Banksparen & belasting

Je kunt banksparen voor het pensioen, maar ook voor de aflossing van de hypotheek. Als er sprake is van een aantoonbaar pensioentekort of als je spaart voor de aflossing van de hypotheek, kom je in aanmerking voor belastingvoordeel. Jehebt alleen recht op het belastingvoordeel als u minimaal 15 jaar een bedrag stort op de bankspaarrekening. In dat geval is maximaal €34.300 van het totale spaartegoed vrijgesteld. De vrijstelling geldt per belastingplichtige. Hoe langer de periode waarin het spaartegoed wordt opgebouwd, des te hoger de vrijstelling.

Uitkering bij banksparen

Als je met pensioen gaat, wordt het gespaarde bedrag maandelijks of jaarlijks uitgekeerd. De uitkeringsduur is minimaal 5 jaar en maximaal 20 jaar. Als de leeftijd van 85 jaar bereikt is, is het bedrag op en stopt de uitkering van het bankspaartegoed.

Verschillen banksparen & lijfrenteverzekering

BanksparenLijfrenteverzekering
PolisSpaarpremieSpaarpremie en risico-element
OverlijdenUitkering komt toe aan erfgenamen volgens het huwelijksgoederenrecht en erfrecht. Afwijking mogelijk, mits vastgelegd in testament.Uitkering komt toe aan begunstigden
ArbeidsongeschiktheiPremievrijstelling is niet mee te verzekerenPremievrijstelling is onder voorwaarden mee te verzekeren (kapitaalverzekering)
Uitkeringvan tevoren vastgestelde periodeTot overlijden
Belastingbox 1box 1 en box 3
Gerelateerde artikelen
Lijfrente berekenen: Uitkering uit vrijvallende lijfrenteWanneer je een koopsompolis of lijfrentepolis afsluit of begint met lijfrente banksparen, krijg je daar natuurlijk op ee…
Lijfrentesparen: Wat zijn de voordelen en kosten?Lijfrentesparen is een vorm van banksparen, waarbij je aan het einde van de looptijd jouw opgebouwde vermogen krijgt uit…
Levensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteLevensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteEr zijn verschillende soorten levensverzekeringen. In dit artikel gaat het om de renteverzekering. Er zijn twee soorten:…
Lijfrente BegrippenLijfrente BegrippenIn dit artikel worden de belangrijkste begrippen besproken met betrekking tot lijfrente, op alfabetische volgorde. Afkoo…
Bronnen en referenties
  • MisterMoney Nibud Wikipedia

Reageer op het artikel "Verschil banksparen & lijfrente"

Reacties

P. Wagenaar, 23-02-2012 18:39 #2
Ik heb in het verleden lijfrentes afgesloten. Het bedrag wat nu in de pot zit, overweeg ik om het saldo over te boeken naar een nieuw te openen bankspaarrekening. Over 2 jaar word ik 65 jaar en wil ik het saldo in 15 jaar uit laten keren. Is dit mogelijk?

Mevr R., 05-01-2012 14:30 #1
Je kunt banksparen voor het pensioen, maar ook voor de aflossing van de hypotheek. Als er sprake is van een aantoonbaar pensioentekort of als je spaart voor de aflossing van de hypotheek, kom je in aanmerking voor belastingvoordeel. Jehebt alleen recht op het belastingvoordeel als u minimaal 15 jaar een bedrag stort op de bankspaarrekening. In dat geval is maximaal €34.300 van het totale spaartegoed vrijgesteld. De vrijstelling geldt per belastingplichtige. Hoe langer de periode waarin het spaartegoed wordt opgebouwd, des te hoger de vrijstelling. DEZE VRIJSTELLING ZOU NIET OPGAAN BIJ SPAREN TBV PENSIOEN ZEGT MIJN BANK?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 25-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 2
Schrijf mee!