InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen in Zwitserland

Sparen in Zwitserland

Sparen in Zwitserland Sparen in Zwitserland kan erg aantrekkelijk zijn vanwege de hoge rente bij Zwitserse banken. Veel Nederlanders hadden lange tijd hun geld staan op een Zwitserse bank, omdat Zwitserland het bankgeheim kende. Dat betekende dat Nederlanders hun geld daar makkelijk verborgen konden houden voor de belastingdienst. Sinds 2009 is dat niet meer mogelijk. Zwitserland heeft net zo als Nederland een garantiestelsel in het geval een bank failliet gaat. Zwitserland was lange tijd een veilige haven voor Nederlands spaargeld. Dit kwam omdat Zwitserland het bankgeheim hoog hield. Veel landen maakten gebruik van het Alpenland om hun geld te stallen, omdat Zwitserland bekend stond vanwege zijn stabiele economie. Bij de Zwitserse banken was het mogelijk om het geld makkelijk een tijd lang te stallen zonder dat iemand er achter zou komen, of om het van daaruit door te sluizen. Menig dictator heeft zijn land bij de Zwitserse banken gestald omdat ze weten dat het daar veilig is. Ook de Naziís stalden het geld dat ze stolen van Joden bij de Zwitserse banken en sluisden het op die manier door.

Sparen in Zwitserland

Ook veel Nederlanders hebben hun spaargeld gestald bij Zwitserse banken. De Zwitserse banken betalen over het algemeen een goede rente. Zij deden dat om de belastingdienst te ontduiken in het eigen land. Zwitserland was vroeger al populair, maar werd nog extra populair nadat er binnen de Europese Unie een verdrag werd gesloten, waarin landen afspraken de bankgegevens met elkaar te gaan delen. Nederlanders die bijvoorbeeld stiekem geld in België op de bank had staan om de fiscus te ontlopen kon dat niet meer doen, omdat de Belgische bank dit moest doorgeven aan de Nederlandse Belastingdienst. Omdat Zwitserland geen onderdeel is van de Europese Unie had zij hier aanvankelijk geen last van en namen veel Nederlanders hun toevlucht bij Zwitserse banken.

Bankgeheim in Zwitserland

Zwitserland is echter door verschillende behoorlijk onder druk gezet om de bankgegevens wel te gaan delen. Onder andere de Verenigde Staten en Duitsland waren het zat dat zij veel belastinginkomsten mislopen doordat het geld in Zwitserland wordt gesteld. Onder andere doordat er gedreigd werd met sancties ging de Zwitserse overheid akkoord. Ook Nederland plukte daarvan de vruchten. In 2009 sloot Jan Kees de Jager, destijds staatssecretaris van Financiën een akkoord waardoor Zwitserland voortaan de bankgegevens van Nederlandse cliënten deelt. Naar schatting staat er voor zeven miljard aan Nederlandse tegoeden op Zwitserse banken.

Garantiestelsel in Zwitserland

In Zwitserland zijn ook de banktegoeden gegarandeerd. In Nederland heet dat een depositogarantiestelsel, in Zwitserland een Einlagensicherung. In het geval dat een bank failliet gaat krijgen spaarders hun spaargeld tot een bepaald bedrag terug. In Zwitserland bedroeg de garantie tot 2008 30.000 Zwitserse frank. Dat is ongeveer 19.000 euro. Na de kredietcrisis is dat opgetrokken tot 100.000 Zwitserse frank. Dat is ongeveer 69.000 euro. Dit garantiestelsel is bedoeld om te voorkomen dat mensen massaal hun geld gaan opnemen wanneer ze horen dat het slecht gaat met een bank. Daardoor zou een bank namelijk nog eerder failliet gaan.

Koers van de Zwitserse frank

Als u in Zwitserland uw spaargeld wilt stallen is het wel goed om in de gaten te houden dat het spaargeld dat ook wordt omgezet in Zwitserse franken. U kunt dus geld verdienen door de hoge rente, maar uw geld kan toch in waarde afnemen als de koers van de Zwitserse frank afneemt ten opzichte van de euro. Andersom kan natuurlijk hetzelfde gebeuren, namelijk dat u nog een extra rendement heeft, omdat de koers van de Zwitserse frank toeneemt ten opzichte van de euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sparen in Zwitserse frank CHFSparen in Zwitserse frank CHFU kunt ook vandaag sparen in Zwitserse frank, omdat het moeilijk is om vertrouwen te houden in de euro. Sparen of belegg…
Sparen in Zwitserse frankenSparen in Zwitserse frankenVeel mensen willen in Zwitserse franken sparen. De Zwitserse frank heeft als munt namelijk een zeer betrouwbare reputati…
Koop en verkoop Zwitserse staatsobligatiesKoop en verkoop Zwitserse staatsobligatiesDe Zwitserse staatsobligaties worden gezien als de meest veilige obligaties ter wereld. Dat komt omdat het land een ster…
Lenen in Zwitserse frankenLenen in Zwitserse frankenSteeds meer mensen sluiten een lening af in Zwitserse Franken. Dit komt omdat de Zwitserse Frank een erg stabiele munt i…
Geschiedenis van de Zwitserse FrancGeschiedenis van de Zwitserse FrancDe Zwitserse Frank is de munteenheid van Zwitserland. De Franc gold lange tijd als een van de sterkste onafhankelijke mu…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sparen in Zwitserland"

Reacties

Aggie Sloot, 11-04-2013 13:05 #3
Spaargeld in Nederland brengt niets op, maar hoe zet je het dan op een Zwitserse rekening, kan dat wel overgemaakt worden vanaf een Nederlandse rekening? Wil er best belasting over betalen, maar ik wil graag wat meer rendement, dus wat is wijsheid, kunt u mij adviseren?

J. Vermeulen, 22-09-2011 20:36 #2
Ik maak mij zorgen over mijn spaargeld in nederland gezien de economische situatie.
het lijkt mij goed om een rekening te openen in een niet euroland en betere tijden af te wachten. wat is uw mening kunt u mij adviseren?

M. C. Verkroost, 20-07-2011 11:34 #1
Ik overweeg mijn spaargeld te zetten op een Zwitserse rekening in Zwitserse valuta. Het is geen enorm vermogen, maar mijn vertrouwen in de euro wordt steeds minder met alle negatieve berichten over landen waar het financieel steeds slechter mee zou gaan.
Welke Zwitserse bank in Nederland zou geschikt zijn om voor mij als particulier een rekening te openen? Het spaargeld is bedoeld om ingaande mijn pensioenleeftijd over plm. 8 jaar een woning in het buitenland te kopen en daar te gaan leven. Kan ik tegen die tijd dan gewoon over mijn spaargeld beschikken? Is het ook vrij opneembaar?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Sparen buitenland
Reacties: 3
Schrijf mee!