InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Vreemde valuta: sparen in een buitenlandse munt

Vreemde valuta: sparen in een buitenlandse munt

Vreemde valuta: sparen in een buitenlandse munt Door de opeenvolgende crisissen in de wereldeconomie hebben de dollar en de euro veel van hun prestige verloren, denk aan de globale crisis van 2008 en de Europese schuldencrisis van 2010-2011. De centrale banken van Amerika en van Europa drukten geld bij om hun respectievelijke economieën te redden. Hierdoor kwam de waarde van zowel de dollar als de euro onder druk te staan. Zeker sinds de schuldencrisis twijfelen vele specialisten eraan of de euro wel zal kunnen standhouden. Als reactie zijn er heelwat beleggers voorzichtig begonnen met beleggen in vreemde valuta. Investeren of sparen in een buitenlandse munt kan zodoende een goede manier zijn om het risico van je kapitaal te spreiden. Vreemde valuta die gegeerd zijn onder spaarders in buitenlandse munteenheden zijn bijvoorbeeld de Chinese yuan of de Zwitserse frank. Welke andere vreemde valuta zijn nog zoal interessant om je spaargeld in te investeren?

Crisissen

De economische crisis van 2008 heeft met zich meegebracht dat enkele vaste waarden van de wereldmunten een ernstige deuk in hun prestige hebben gekregen. Het ontstaan van de kredietcrisis in de Verenigde Staten van Amerika zorgde ervoor dat de dollar niet meer zo vanzelfsprekend werd geacht als de reservemunt van de wereld. Zeker niet nadat de Federale Bank in Amerika enkele rondjes van Quantitative Easing (QE) organiseerde: een "kwantitatieve versoepeling" die neerkomt op het bijdrukken van dollars om de economie weer aan te zwengelen. Dit komt erop neer dat de dollar in waarde vermindert. Hoe meer geld er in een economie wordt gepompt, hoe meer de waarde ervan kunstmatig is.

Euro

De euro blijft relatief sterk staan tegenover de dollar maar heeft ook wel klappen te verduren gekregen na de schuldencrisis van 2010-2011. Die schuldencrisis blijft als een zwarte wolk over de Europese monetaire unie hangen. Landen als Griekenland en Ierland hebben zware schulden en ook in deze gevallen moest de Europese Centrale bank tussenkomen om staten te redden. Door al deze schuldproblemen twijfelen sommige economen of de euro wel zal kunnen standhouden en misschien zelfs ooit zal tenonder gaan. Allicht zal de euro zich opsplitsen of zullen enkel de economisch sterke landen ermee doorgaan.

Sparen in vreemde valuta

Door al deze moeilijkheden en een onzekere toekomst voor de euro denken sommige beleggers eraan om in een buitenlandse munt te gaan sparen. Sommige spaarders proberen de onzekerheid van de euro en de dollar op te vangen door te sparen in andere munten. Je moet er natuurlijk rekening mee houden dat de bank kosten zal aanrekenen voor het omzetten van je euro's in de vreemde munten waarin je wilt sparen.

Chinese yuan

Als je wilt gaan sparen in een andere munt dan de euro, en ook de dollar, dan zijn er verschillende mogelijkheden. Ten eerste denken beleggers dan vooral aan de Chinese munt, de yuan. China is stilaan een grootmacht geworden in de globale wereldeconomie en de waarde van de yuan is met de jaren sterk in waarde gestegen. Als uitblinker van de BRIC-landen is China goed op weg om een leidende rol te gaan vervullen in de hele wereld, en dit allicht voor tientallen jaren.

Britse pond sterling

Het Verenigd Koninkrijk heeft zich niet laten verleiden om toe te treden tot de Europese muntunie. Het invoeren van de euro werd overtuigend afgewend door de Britse regeringen, die niet geloofden dat de euro de sterke en prestigieuze Britse pond sterling zou kunnen vervangen. Sparen in Britse pond lijkt geen slechte optie, zeker omwille van de voortdurende onzekerheid rond de schulden van landen in de eurozone.

Zwitserse frank

De Zwitserse frank is een traditioneel geliefde munt bij beleggers, vooral omdat het aanzien wordt als een toevluchthaven in onzekere tijden. Het neutrale Zwitserland heeft de reputatie van een stabiel en rijk land te zijn dat de meeste crisissen in de geschiedenis relatief goed heeft doorstaan. De loskoppeling van de koers van de euro zorgde ervoor dat de Zwitserse franc in waarde daalde, maar doet weinig of niks af aan het prestige dat wereldwijd nog steeds aan de "Swissie" wordt toegekend.

Andere valuta

Andere munten die populair zijn onder spaarders die zich richten op vreemde valuta zijn onder meer:
  • de Noorse kroon
  • de Australische dollar
  • de Nieuw-Zeelandse dollar
  • de Turkse lira

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vreemde valuta: sparen in een buitenlandse munt"

Reactie

G. Klein, 07-05-2012 18:33 #1
Waarom niet beleggen in de "goedkope" speciale uitgaves van de euromunt
of de oude guldens?
de speciale euromunten kosten (vaak) precies hetzelfde als de gewone euromunt
je kunt er gewoon mee betalen en op het moment dat de euro klapt
zijn die speciale uitgaves gelijk een verzamel object geworden,
ook de oude gulden is als verzamelmunt relatief stabiel in waarde gebleken

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Vreemde valuta
Reacties: 1
Schrijf mee!