InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen in België

Sparen in België

Sparen in België Er zijn veel Nederlanders die sparen in België. Dit aantal was in het verleden nog een stuk hoger toen het nog mogelijk was om spaargeld daar voor de belasting verborgen te houden. Dat kan sinds 2007 niet meer. De Belgische overheid garandeert de spaartegoeden van spaarders tot honderdduizend euro. Dit geld ook voor buitenlandse spaarders. Er zijn Nederlandse banken met filialen in België. Lees er alles over in dit artikel. Veel Nederlanders hebben altijd hun geld op een spaarrekening in België gezet. Dat deden ze omdat ze het geld wilden onttrekken aan de Nederlandse belastingdienst. De rente die ze dan over hun geld in België ontvingen gaven ze niet op aan de Nederlandse belastingdienst en daardoor waren ze extra voordelig uit. Dit is echter niet meer mogelijk sinds 1 januari 2007. Sinds die dag moeten Belgische banken verplicht aan buitenlandse fiscusdiensten binnen de Europese Unie doorgeven hoeveel geld er op de bank staat. Dit is het gevolg van Europese afspraken waardoor het een stuk lastiger is geworden voor spaarders om de belastingdienst te ontduiken. Andersom geven Nederlandse banken ook de inkomsten van Belgen door die het geld hier op de rekening hebben staan.

Zwartsparen in België

Er was een lichte paniek toen deze maatregel van kracht werd. Op 1 juli 2005 waren hier al afspraken over gemaakt in Europees verband. Er kwam een Europese Spaarrenterichtlijn. Toen het moment dichterbij kwam haalden steeds meer Nederlandse spaarders hun geld van Belgische banken. Bij de Nederlandse belastingdienst was er een inkeerregeling waar sommige gebruik van maakten. Anderen verplaatsten het geld naar banken in andere landen. In totaal schatte de fiscus dat er voor 8,5 miljard euro werd weggehaald uit buitenlandse banken door Nederlanders.

Sparen in België

Nederlanders die hun geld bij een Belgische bank stallen vallen ook onder de garantieregeling. Dit betekent dat de Belgische overheid de spaartegoeden tot een bepaald bedrag vergoed in het geval dat een bank failliet gaat. Dat was voorheen dertigduizend euro, maar sinds de kredietcrisis honderdduizend euro. Dat is hetzelfde bedrag als bij Nederlandse banken. Het bedrag werd verhoogd ten tijde van de kredietcrisis omdat er toen veel banken failliet dreigde te gaan. Het ergste dat dan bij een bank kan gebeuren is dat mensen in paniek starten hun geld weg te trekken. Dat versterkt alleen maar de slechte positie van de bank. Als het eenmaal fout gaat is er dan ook geen redden meer aan. De Belgische overheid garandeerde het tegoed om de paniek tegen te gaan. In het geval dat een bank failliet gaat moeten andere banken samen het bedrag vergoeden. Andere banken hebben er dus ook baat bij om een bank niet zomaar failliet te laten gaan. Als u meer dan honderdduizend euro bij een Belgische bank wilt stallen kunt u er ook voor kiezen om het bij verschillende banken te stallen. De honderdduizend euro geld namelijk per bank.

Sparen bij een Nederlandse bank in België

Het is voor Nederlanders ook mogelijk om hun geld in België te stallen bij een Nederlandse bank. Er zijn namelijk verschillende Nederlandse banken die ook in België actief zijn, zoals de Rabobank, de ING Bank en de ABN Amro. De stap is voor hun niet heel klein om dat te doen, omdat er in een groot deel van België, namelijk Vlaanderen, dezelfde taal wordt gesproken. Daardoor is de overstap niet heel groot. Het voordeel voor Nederlanders om hun geld bijvoorbeeld bij het Belgische filiaal van de Rabobank te stallen kan zijn omdat de spaarrente iets hoger is. In het algemeen is er echter weinig verschil tussen de spaarrente in Nederland en België, omdat beide landen behoorlijk dicht bij elkaar in de buurt liggen en economisch ook van elkaar afhankelijk zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sparen in België"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Sparen buitenland
Schrijf mee!