InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Geld sparen voor je kinderen: mooi rendement op termijn

Geld sparen voor je kinderen: mooi rendement op termijn

Geld sparen voor je kinderen: mooi rendement op termijn Sparen is niet vanzelfsprekend in tijden van crisis, zeker niet voor jonge ouders die financieel nog zwak staan. Geld sparen voor je kinderen is voor vele ouders dan ook te moeilijk, rekening houdend met hun hoge maandelijkse kosten. Toch is het interessant om vanaf jonge leeftijd voor je kind geld weg te zetten op een spaarrekening. Bijzonder voordelig aan het sparen vanaf een jonge leeftijd is dat je geleidelijk aan een aantrekkelijk rendement opbouwt dankzij de samengestelde interesten. Dit betekent dat het kind bij het opgroeien elk jaar rente op rente verkrijgt op de spaarrekening, wat bij meerderjarigheid een erg mooi resultaat kan opleveren. Op latere leeftijd kan het kind er een voordeel uit halen als het bijvoorbeeld geld nodig heeft voor de aankoop van een wagen of voor het betalen van studies. Ouders kunnen het kind ook de verantwoordelijkheid laten om het geld naar eigen keuze te spenderen, of om gewoon verder te sparen. Welke voordelen heeft geld sparen voor je kind zoal?

Waarom sparen voor je kinderen?

Als jonge ouder heb je het vaak al financieel moeilijk doordat je maandelijkse kosten relatief hoog zijn. En nu er een kind bijgekomen is, wordt je financiële situatie niet meteen makkelijker. Toch is het interessant om je budget zodanig te beheren dat er nog een klein bedrag overblijft om te sparen voor je kind. Als de kosten nu al hoog zijn, worden ze in de toekomst alleen maar hoger, omdat het kind bij het opgroeien alsmaar meer financiële middelen nodig zal hebben. Maar als je als ouder financieel niet sterk genoeg staat, kunnen de grootouders nog altijd een bijdrage leveren aan de toekomst van het kind.

Vroeg beginnen met sparen

Voor ouders die willen sparen voor hun kind of kinderen, is het van belang om er niet te laat mee te beginnen. Een spaarrekening is vooral interessant omdat ze op lange termijn een aardige opbrengst oplevert. Als je voor je kind begint te sparen als het nog relatief klein is, zal je een aardig spaarcentje bijeengespaard hebben bij de meerderjarigheid van je kind. Dat is de periode dat je kinderen in de maatschappij terecht komen en meer en meer geld nodig zullen hebben.

Geld sparen voor je kind: voordelen

Financiële reserve

Kinderen zijn er niet mee vertrouwd om met geld om te gaan op jonge leeftijd en beseffen dan ook niet zo goed de waarde van het geld. Daarom is het niet vanzelfsprekend dat ze geld zullen sparen van het zakgeld dat ze van hun ouders krijgen. Het is dus handig als je als ouder je kind een handje helpt met het aanleggen van een geldreserve op lange termijn.

Hoog rendement

Wie vroeg begint met sparen, kan met de jaren een interessant spaarbedrag opbouwen. Het rendement van een spaarrekening zal hoger oplopen naargelang je langer spaart. Het is beter om heel vroeg voor je kind te beginnen sparen met een relatief klein bedrag, dan op latere leeftijd met een hoger bedrag.

Samengestelde interesten

De spaarrekening zal jaarlijks een mooie rente opleveren en de interesten zullen elk jaar bij je spaarbedrag gevoegd worden dankzij het systeem van de samengestelde interesten. Het volgende jaar zal je ook daar weer interesten op krijgen, die dan telkens bij je totaalbedrag geteld worden.

Sparen voor later

Het gespaarde geld zal een mooi rendement opleveren wanneer het kind achttien jaar wordt. Je kan als ouder eventueel zeggen dat je op achttien jaar met je spaarbijdragen stopt, zodat je kind zelfstandig kan beslissen wat het met het spaargeld zal doen. Je kan ook bijvoorbeeld aan je kind zeggen dat het spaargeld bedoeld is om een universitaire studie te bekostigen, of om een wagen mee te kopen. Een eigen auto hebben kan een mooi opstapje zijn naar de onafhankelijkheid en zelfstandigheid van de jonge volwassene.

Spaarrekening kind: doelstellingen

  • aankoop bouwgrond
  • aankoop van appartement of huis
  • bekostigen van een huwelijksfeest
  • investeren in een eigen zaak

Verantwoordelijkheid

Daarnaast kan het kind bij meerderjarigheid ook de volledige keuze gelaten worden wat het met het spaargeld zal doen. Een vrije keuze om het geld te spenderen of gewoon op een andere spaarrekening zetten kan voor de jongere ook symbolisch een stap zijn om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Want de (financiële) keuzes die gemaakt worden hebben altijd op de een of andere manier een gevolg in de toekomst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Babyrekening: geld sparen voor je kind vanaf de geboorteBabyrekening: geld sparen voor je kind vanaf de geboorteAls je als ouder of grootouder geld wilt sparen voor je kind of kleinkind, dan is een babyrekening een ideale oplossing.…
Hoe kunnen ouders hun kind financieel steunen?Hoe kunnen ouders hun kind financieel steunen?Financieel overleven in tijden van crisis is niet vanzelfsprekend, zeker niet voor de jonge generatie die haar eerste st…
Financiële opvoeding: sparen voor kinderen, wat is wijsheid?Financiële opvoeding: sparen voor kinderen, wat is wijsheid?Wat is wijsheid? Zelf sparen voor de kinderen, of de kinderen laten sparen? Wat zeggen opvoeddeskundige? Is het belangri…
Sparen op naam van kinderen of op eigen naamAls ouder spaar je voor de toekomst van de kinderen. Met dit kapitaal(tje) kan het kind een eerste start maken door bijv…
Rijkdom: vermogen opbouwen - sparen - samengestelde renteRijkdom: vermogen opbouwen - sparen - samengestelde renteEen vermogen opbouwen doet u door meer geld te verdienen met het geld dat u al hebt. Dit is het belangrijkste wapenfeit…
Bronnen en referenties
  • http://www.spaargids.be/forum/sparen-voor-de-kinderen-wat-is-de-beste-optie-t12124.html, bezocht op 26/10/2015.

Reageer op het artikel "Geld sparen voor je kinderen: mooi rendement op termijn"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Kinderkwesties
Schrijf mee!