InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen in Duitsland

Sparen in Duitsland

Sparen in Duitsland Sparen in Duitsland is vanwege de hoge rente extra aantrekkelijk. Een andere reden is dat de Duitse overheid het gehele spaartegoed garandeert. De Nederlandse overheid doet dat maar tot honderdduizend euro. Ook ligt de spaarrente in Duitsland een stuk hoger dan in Nederland. Wel moet u belasting betalen over de spaarrente die u ontvangt bij de Duitse bank. Vroeger was dat anders. Lees er alles over in dit artikel. Sparen in Duitsland kan erg aantrekkelijk zijn. Steeds meer Nederlanders stallen hun spaargeld in Duitsland. De belangrijkste reden is omdat de Duitse overheid alle spaartegoeden garandeert. De Nederlandse overheid doet dat maar met spaartegoeden tot honderdduizend euro. Ten tijde van de kredietcrisis waren mensen bang om hun geld bij een bank te stallen. Wanneer een bank failliet gaat krijgen zij hun spaargeld maar tot een bepaalde hoogte vergoed. In Nederland was dat destijds twintigduizend euro en intussen honderdduizend euro. De overheid geeft deze garantie af om te voorkomen dat mensen in wilde paniek hun geld weghalen bij een bank wanneer daar slechte berichten of geruchten rond gaan. Zeker ten tijde van de kredietcrisis was dat nodig. De Duitse overheid had ook te maken met veel kritiek. Daarom heeft zij alle spaartegoeden vergoed. Op die manier zullen mensen geen reden meer hebben om in wilde paniek hun geld om te nemen en dit leidt tot stabiliteit. Het nadeel is dat het de Duitse overheid heel veel geld kan kosten als het mis gaat.

Sparen in Duitsland

Niet zo lang geleden nog stalden veel Nederlanders hun geld in Duitsland om de Nederlandse fiscus te ontlopen. De Nederlandse belastingdienst had niet goed zicht op het geld dat Nederlanders in het Duitsland op de bank hadden staan. Het voordeel van Duitsland was dat het redelijk dichtbij was, zodat mensen hun geld snel konden wegbrengen, maar er ook makkelijk over konden beschikken. Inmiddels kan dat niet meer omdat Duitsland, als gevolg van Europese regels, met de Nederlandse belastingdienst moet delen welke Nederlandse spaarders rekeningen bij Duitse banken hebben lopen. Over de ontvangen rente moet gewoon belasting worden betaald.

Spaartegoed in Duitsland

Veel Duitsers moeten sowieso sparen als zij een huis willen kopen. Daardoor is het gemiddelde spaartegoed in Duitsland een stuk hoger per hoofd van de bevolking dan in Nederland. Duitsers moeten gemiddeld een vermogen hebben van dertigduizend euro voordat banken überhaupt bereid zijn om hun een hypotheek voor een huis te verstrekken. Dit heet ook wel bouwsparen. De gedachte daarachter is dat mensen eerder bereid zijn om hun lening af te betalen als zij zelf ook een investering hebben gedaan in het huis. Zij willen daardoor het huis niet verliezen en zullen zich extra inspannen om aan hun schulden te voldoen. In Nederland hoeven mensen doorgaans geen eigen vermogen mee te brengen. Ze moeten wel kunnen tonen genoeg te verdienen en een vast contract te hebben, zodat ze hun hypotheek wel kunnen terugbetalen.

Spaarrente bij Duitse banken

De Duitse banken geven gemiddeld ook een hogere rente dan Nederlandse banken. De Nederlandse banken wordt juist verweten dat de rente zo laag blijft, ondanks het feit dat ze tegen een heel goedkoop tarief geld kunnen lenen. De Duitse banken geven gemiddeld gezien een procent meer rente over de spaartegoeden dan de Nederlandse bank. Een goed voorbeeld daarvan is de Deutsche Bank waar de gemiddelde spaarrente over de laatste 20 jaar ongeveer 30 procent hoger lag dan bij Nederlandse banken. Andere grote Duitse banken zijn de Dresdner Bank en de Commerzbank.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sparen in Duitsland"

Reacties

Bram Moskou Fiets, 20-01-2014 09:41 #2
Als men uitgeschreven is bij het GBA moet er dan ook belasting worden betaald over het spaartegoed?

Zoeker, 09-12-2011 15:13 #1
Hoeveel belasting moet er in Duitsland betaald worden op spaarrente? Jammer dat u dit niet vermeldt in uw artikel. En ik veronderstel dat er dan in het land waar men woont niet ook nog eens op wordt ingehouden (dubbele belasting)?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Sparen buitenland
Reacties: 2
Schrijf mee!