InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Budgetbeheer: effectief geld sparen via internetsparen

Budgetbeheer: effectief geld sparen via internetsparen

Budgetbeheer: effectief geld sparen via internetsparen Als je op een effectieve manier aan internetsparen wilt doen dan is het van belang om eerst je maandelijkse uitgaven te beheersen en je budget goed onder controle te hebben. Een degelijk budgetbeheer is een eerste vereiste om uiteindelijk op lange termijn een mooi bedrag bijeen te sparen. Internetsparen maakt het mogelijk om zelf vanuit je luie zetel te sparen en geld over te zetten van je zichtrekening naar je spaarrekening. Een belangrijke tip is om een spaarplan te maken en op te schrijven hoeveel euro je op de lange termijn gespaard wilt hebben. Daarna bereken je je maandelijks spaarbedrag en schrijf je dit over op een vaste datum in de maand. Welke tips kunnen nog helpen om effectief geld te sparen via internet?

Maandelijkse uitgaven

Budgetbeheer lange termijn: sparen

Op lange termijn is een goed beheer van je financiële midddelen van belang om te kunnen sparen. Sparen doe je om ooit eens geld over te hebben om te kunnen spenderen aan iets waar je al lang van droomt of om simpelweg een grote aankoop mee te doen, zoals een wagen bijvoorbeeld. Om in de toekomst extra geld over te hebben, is het nodig om vroeg te beginnen met sparen. Als je al vanaf jonge leeftijd een klein geldbedrag kan sparen, kan dit op latere leeftijd oplopen tot een ruim bedrag dankzij het systeem van de samengestelde interesten.

Geld sparen via internet

De ontwikkeling van het internet heeft met zich meegebracht dat ook de toegang tot je eigen financiële rekeningen makkelijker is geworden. Banken hebben de mogelijkheid geboden om aan internetbankieren te doen. Een van de dingen die je via internet kan doen, is internetsparen. Als je de discipline hebt om te sparen, kan je online makkelijk geld overschrijven van je zichtrekening naar je spaarrekening. Je hoeft dus niet meer naar de bank om op het kantoor een overschrijving te doen van je zichtrekening naar je spaarrekening.

Hoe effectief internetsparen?

"Spaardoelstelling"

Maak voor jezelf eens uit hoeveel geld je wilt gespaard hebben binnen een bepaalde termijn, zoals bijvoorbeeld twee jaar, of vijf jaar. Denk eens na of je in de nabije toekomst eventueel een grote aankoop wilt doen, of je die auto wilt kopen waar je al zo lang van droomt, of dat je een aanbetaling wil doen voor de aankoop van een huis. Heb je geen bepaalde droomaankoop om naar uit te kijken dan kan je ook een bepaald cash bedrag vooropstellen als doel.

Spaarbedrag en spaartermijn

Als je een duidelijk beeld hebt van je spaardoelstellingen, schrijf dit dan op papier, bijvoorbeeld: op vijf jaar 10.000 euro sparen. Als je je doelstellingen opschrijft, neem je ze ook sneller serieus en zal je er jezelf aan kunnen herinneren. Bewaar je neergeschreven spaardoelstelling niet in een stoffig hoekje van je kast, maar op een zichtbare plek die je er regelmatig op attent maakt.

Maandelijks spaarbedrag

Reken daarna uit of dit realistisch is en of je dit plan kan uitvoeren, rekening houdend met je maandelijks inkomen. Reken uit hoeveel euro je hiervoor maandelijks moet sparen. Schrijf tegelijkertijd op hoeveel je maandelijks uitgeeft aan voeding, kledij, kosten en vrije tijd. Als je te weinig overhoudt om aan je maandelijks spaarbedrag te komen, snoei dan in je vrijetijdsuitgaven.

Maandelijks internetsparen

Schrijf elke maand het vooropgestelde spaarbedrag over via internetsparen. Ga naar de website van je bank en schrijf je geplande bedrag over van je zichtrekening naar je spaarrekening. Doe dit elke maand tot je aan je uiteindelijke spaarbedrag van bijvoorbeeld 10.000 euro komt en je je doel bereikt hebt.

Vaste datum

Gebruik een vaste datum in de maand voor het overschrijven van je spaarbedrag naar je spaarrekening, zoals bijvoorbeeld de 30ste van de maand of de dag nadat je je loon krijgt uitbetaald. Als je dit tot een gewoonte maakt, dan is het makkelijker om de discipline te hebben om maandelijks te sparen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Budgetbeheer: effectief geld sparen via internetsparen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Rendement spaarrekening
Schrijf mee!