InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrekening: voordelen en nadelen van internetsparen

Spaarrekening: voordelen en nadelen van internetsparen

Spaarrekening: voordelen en nadelen van internetsparen Internetsparen is een fenomeen dat intussen doodnormaal lijkt maar pas sinds de internetrevolutie van het begin van de eenentwintigste eeuw echt in opmars is gekomen. Internetsparen is een vorm van bankieren die ervoor zorgt dat je makkelijk geld kan sparen zonder dat je daarvoor naar je bankkantoor moet. Bij sommige banken kan je gewoon via het internet een spaarrekening openen. Met internetsparen kan je geld overschrijven van je zichtrekening naar je spaarrekening, en dit vanuit je luie zetel. Je hebt dus altijd en overal toegang tot je internetspaarrekening. Het belangrijkste voordeel van internetsparen is de hogere spaarrente. Bovendien hebben internetspaarrekeningen doorgaans lagere kosten dan een klassieke spaarrekening. Wat zijn de voordelen en nadelen van internetsparen?

Online bankieren

De opmars van het internet blijft zich verderzetten, niet alleen op het vlak van communicatie en sociale relaties, maar ook in de financiële wereld. Banken zijn enkele jaren geleden mee op de kar van het internet gesprongen en zijn hun diensten online gaan aanbieden, wat de toegankelijkheid voor de klanten heeft verhoogd. Voor wie zijn bankzaken wil regelen, is het niet meer nodig om naar het bankkantoor te gaan of om te telefoneren naar de bank. Internetbankieren kan je thuis achter je pc, vanuit je luie zetel.

Spaarrekening openen online

Sinds enkele jaren heb je als klant van de bank de mogelijkheid om via internet je bankzaken te beheren: dit wordt internetbankieren genoemd. Je kan via het internet rekeningen openen, je rekeningen beheren, en overschrijvingen doen. Internetbankieren is dermate handig en praktisch dat het door meer en meer mensen gedaan wordt en het haast vanzelfsprekend is geworden in elk gezin. Een van de vormen van internetbankieren is internetsparen. Via internet kan je dus ook spaarrekeningen openen en geld van je zichtrekening naar je spaarrekening overschrijven.

Internetsparen: voordelen

Beschikbaarheid

Het grootste voordeel van internetsparen is de hoge mate van beschikbaarheid: je kan 24 u op 24, 7 dagen op 7 via internet je spaarrekening beheren. Je bent dus niet afhankelijk van de openingsuren van het bankkantoor om geld over te schrijven van je zichtrekening naar je spaarrekening. Je hebt online altijd en overal toegang tot je spaarrekening.

Lage kosten

Precies omdat je zelf geld kan sparen via internet kan de bank dus kosten uitsparen doordat ze geen bankier moet betalen om je te helpen. Daardoor liggen de kosten van een internetspaarrekening dan ook lager dan bij de klassieke spaarrekening. Bij de meeste banken zijn de internetspaarrekeningen zelfs kosteloos.

Hogere spaarrente

Vaak ligt ook de spaarrente van de internetspaarrekening iets hoger dan bij de klassieke spaarrekening. Dit is om de klanten aan te sporen het internetsparen te gebruiken en op die manier minder kosten te maken.

Praktisch

Bij sommige banken kan je met internetbankieren je spaarrekening gewoon online openen. Soms wordt wel de voorwaarde gesteld dat je al een zichtrekening bij de betreffende bank hebt. Er komen geen saaie papieren meer aan te pas waarop je je handtekening moet zetten. Alles gebeurt immers via de digitale handtekening, wat neerkomt op de codes die je invult op je toestelletje voor internetbankieren.

Internetsparen: nadelen

Geen 100 % veiligheid online

Geld sparen via het internet wordt door de banken wel veilig gemaakt, maar online liggen er altijd gevaren op de loer. Geen enkel beveiligingssysteem kan honderd procent veilig zijn. Online bestaat er altijd een kans dat gegevens of codes worden gestolen. Denk maar aan hackers of criminelen die je identiteitsgegevens of bankgegevens proberen afhandig te maken. Anderzijds moet wel gezegd dat de meeste banken hun beveiligingssysteem heel grondig onderhouden en checken op gebreken. Banken maken hun systeem voor internetbankieren zo veilig als mogelijk.

Handigheid met internet vereist

Voor mensen die niet gewoon zijn om met internet om te gaan, denk bijvoorbeeld aan senioren, kan internetbankieren een hele klus lijken. Het correct gebruik van de website en de internetmodule kan sommigen parten spelen. Bovendien is het zo dat omwille van veiligheidsredenen webpaginas vervallen als je teveel tijd nodig hebt om je gegevens in te vullen. Met internetbankieren ben je dus volledig op jezelf of je partner aangewezen, want de bankbediende kan je er niet bij helpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarrekening als belegging achterhaaldSpaarrekening als belegging achterhaaldDe spaarrekening gold decennia lang als veilige en voordelige belegging. In géén andere belegging is zoveel geld geïnves…
Internetsparen heeft vele voordelenInternetsparen heeft vele voordelenInternetsparen is ook in 2019 goedkoper dan een traditionele spaarrekening, want het levert een hogere rente op. Online…
Hoge spaarrente Nationale Nederlanden BankHoge spaarrente Nationale Nederlanden BankEen hoge spaarrente vindt u in 2019 bij de Nationale Nederlanden Bank. Deze bank is samen met de verzekeraar Nationale N…
InternetSpaarrekening van de Rabobank, iets voor u?InternetSpaarrekening van de Rabobank, iets voor u?Bij de Rabobank kunt u op vele manieren sparen. Zo is er de internetspaarrekening, maar kunt u ook kiezen voor een depos…

Reageer op het artikel "Spaarrekening: voordelen en nadelen van internetsparen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Rendement spaarrekening
Schrijf mee!