InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Bijsparen voor pensioen: waarom en hoe?

Bijsparen voor pensioen: waarom en hoe?

Bijsparen voor pensioen: waarom en hoe? Pensioenfondsen en pensioenverzekeraars hebben het moeilijk. Sommige pensioenfondsen stellen indexering van de uitkeringen uit. Of ze gaan afstempelen en dan gaan uitkeringen omlaag. Terwijl premies omhoog gaan. De pensioenleeftijd van 65 wordt voor velen 68. Beleggingsresultaten vallen tegen. Wat kunt u dan zelf doen, met fiscaal voordeel?

Drie redenen

Er zijn drie redenen waarom pensioenfondsen het moeilijk hebben en ook de AOW onbetaalbaar dreigt te worden. Ten eerste zijn de beleggingsresultaten tegen gevallen. Ten tweede leven we allemaal steeds langer, dus moeten de pensioenen steeds langer uitgekeerd worden. Ten derde is de rentestand heel laag, waardoor pensioenfondsen en -verzekeraars extra veel geld moeten reserveren voor wie met pensioen gaat.

De maatregelen, die men neemt, zijn verschillend. In 2018 werd de pensioenleeftijd 68 jaar. De AOW schuift op naar 67 jaar en 3 maanden, maar geleidelijk. Verder denkt men weer aan verlagen van de beloofde uitkeringen van pensioenfondsen, niet meer indexeren van de uitkeringen en/of de premies verhogen. Dat zijn allemaal factoren waarom het verstandig is zelf toch ook iets extra’s te regelen. Daarbij is het fiscale voordeel van essentieel belang.

Lijfrentepolis

Bij een lijfrentepolis wordt uw geld gestort bij een verzekeraar. Dat kan op basis van een eenmalige koopsom. Als dat vaker gebeurt, heeft men meerdere koopsompolissen. Of men kan structureel een premie per maand of per jaar betalen. Verzekeraars beloven dan een bepaald rendement en een aandeel in de winst. Of ze beleggen de premie (koopsom) voor de klant in beleggingsfondsen. De laatste jaren is echter gebleken dat de beleggingsresultaten tegenvielen en dat door verzekeraars ingehouden kosten onverwacht hoog bleken te zijn. Daar komt de term woekerpolissen om de hoek.

De Belastingdienst heeft de spelregels voor belastingaftrek telkens weer gewijzigd, waardoor polissen geregeld aangepast moesten worden. Het basisprincipe is echter gebleven: uitstel van belasting in box 1. Als er verschil is tussen de belastingpercentages in de werkzame periode en in de periode erna, is er sprake van fiscaal voordeel. De meeste mensen betalen vóór hun AOW-leeftijd 38 of 512 % inkomstenbelasting in box 1. En na hun AOW-leeftijd slechts 18 of 20 %.

Bancaire lijfrente

De meest moderne oplossing is een bancaire lijfrente. Dat is een geblokkeerde lijfrentebankrekening. Bij een bank dus, in plaats van bij een verzekeraar. De inleg is flexibel, want men bepaalt zelf wanneer en hoeveel men spaart. Tot de fiscale grens qua jaarruimte. Dan geniet men van fiscaal voordeel in box 1: meestal 51 of 38 %.

Het saldo wordt tijdens de looptijd niet belast in box 3. De uitkeringen worden later wel belast in box 1, maar vaak tegen een lager percentage: meestal 18 of 202 %. Dat is dus sparen of beleggen met fiscaal voordeel.

Als men kiest voor sparen, zijn er geen (verborgen) kosten. De rentevergoeding kan variabel zijn of vast gezet worden voor meerdere jaren (deposito). Bovendien geldt voor zo'n spaarrekening het depositogarantiestelsel, waarbij de overheid € 100.000 garandeert. Ook als men kiest voor de variabele rentevergoeding. Wie toch wil beleggen op zo'n geblokkeerde bankrekening, moet natuurlijk wel rekening houden met in te houden kosten en wisselende beleggingsresultaten. Bij beleggen is het depositogarantiestelsel ook niet van toepassing, dat geldt alleen bij sparen.

Levensloopregeling

Een andere mogelijkheid was deelnemen aan de levensloopregeling. De regeling was bedoeld om werknemers de gelegenheid te geven om tijdens hun werkzame leven af te toe minder te werken. Bijvoorbeeld om een sabbatical periode in te lassen. Of om zorgtaken voor familieleden op zich te nemen. Ook is het veel gebruikt om eerder te kunnen gaan stoppen met werken, in plaats van de VUT-regeling of prepensioenregeling. Maar de Levensloopregeling is na 1 januari 2012 niet meer toegankelijk voor nieuwe deelnemers. Wie vóór die datum een saldo heeft opgebouwd van meer dan € 3.000, mag doorsparen en blijven inleggen.

Hoeveel sparen voor een goed pensioen?

Dat is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Fiscaal optimaal is een pensioeninkomen dat nèt niet in de 38 %-schijf valt, dus minder dan 34.000. Daardoor is het te betalen belastingpercentage maximaal 202 %. Als er geen pensioen is opgebouwd als werknemer, maar wel recht op AOW, is een lijfrentekapitaal nodig van ongeveer € 600.000, om aan een pensioeninkomen van
€ 34.000 te komen. Dat is een flink bedrag! Hoe eerder u begint met sparen, hoe minder u hoeft in te leggen. Met inflatie is in deze rekensom nog geen rekening gehouden.

Een andere invalshoek is onderzoeken hoeveel inkomen nodig is om een plezierig leven te houden. Daarbij moet men rekening houden met onder andere de vaste lasten. Bijvoorbeeld van de hypotheek. Als er polissen afgesloten zijn om de hypotheek niet geheel, maar slechts gedeeltelijk af te lossen, is er immers sprake van een restschuld.
Laat u goed informeren en adviseren, vooral over de samenhang met uw hypotheek en bijbehorende levensverzekeringen.

Lees verder

© 2011 - 2019 Tekstbox, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lijfrentepolis: Uitkering lijfrente bij vrijvallen koopsomLijfrentepolis: Uitkering lijfrente bij vrijvallen koopsomWat is een lijfrentepolis of koopsompolis? Hoe kun je met een lijfrentepolis werken aan maandelijkse aanvulling van je p…
Lijfrente berekenen: Uitkering uit vrijvallende lijfrenteWanneer je een koopsompolis of lijfrentepolis afsluit of begint met lijfrente banksparen, krijg je daar natuurlijk op ee…
Lijfrente banksparen: Wat is het en wat zijn de voordelen?Lijfrente banksparen: Wat is het en wat zijn de voordelen?Wat is lijfrente banksparen precies? Wat zijn de voordelen, wanneer je kiest voor banksparen in plaats van voor een ande…
De lijfrentepolisDe lijfrentepolisHier kun je vinden wat een lijfrentepolis is, welke fasen hij kent en waarom mensen een lijfrente afsluiten. Ook kun je…
Naar wie gaat de erfenis als u spaart via een bankNaar wie gaat de erfenis als u spaart via een bankHoe u spaart en bij wie u spaart in 2018 en 2019 kunnen direct bepalend zijn voor wie de erfenis krijgt en wat de bestem…

Reageer op het artikel "Bijsparen voor pensioen: waarom en hoe?"

Infoteur: Tekstbox
Laatste update: 28-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!