InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Rijkdom: vermogen opbouwen - sparen - samengestelde rente

Rijkdom: vermogen opbouwen - sparen - samengestelde rente

Rijkdom: vermogen opbouwen - sparen - samengestelde rente Een vermogen opbouwen doet u door meer geld te verdienen met het geld dat u al hebt. Dit is het belangrijkste wapenfeit van rijke mensen. Geld moet u laten werken. In dit artikel geven we u tips hoe u meer geld kunt verdienen met het geld dat u al bezit. Betaal eerst u zelf uit door geld te zetten op een spaarrekening; profiteer van de samengestelde rente; neem een spaardeposito; en sparen voor grotere aankopen.

Betaal u zelf eerst uit: uw spaarrekening

Beschouw uw spaarrekening als elke andere rekening. Laat automatisch maandelijks een bedrag van uw lopende naar uw spaarrekening overschrijven. Zorg dat u een spaarrekening heeft waar u niet bij kunt met uw pinpas. Zo komt u minder snel in de verleiding om geld uit te geven.

Samengestelde rente

Laat uw geld de kost verdienen. Het extra geld dat uw geld verdient, schept ook weer geld voor u.

Hoe werkt samengestelde rente?

3% rente over 100 euro levert 103 euro op aan het eind van het jaar. Met de samengestelde rente op kwartaal basis heeft u 103,03 euro (rente over de start inleg + rente die die start inleg oplevert).

Door elke maand 100 euro te storten heeft u aan het eind van het jaar 1223,81 euro (1200 aan investeringen en 23,81 aan samengestelde rente).

spaar- en beleggingsrekeningen

In advertenties van spaar- en beleggingsrekeningen ziet u daarom vaak twee tarieven:
  1. jaarlijkse rentetarief (rentetarief van de rekening)
  2. jaarlijkse renteopbrengst (percentage dat de rekening opbrengt dankzij de samengestelde rente)

Jaarlijkse rentetarief een fractie hoger dan de renteopbrengst (hangt af of het per maand, kwartaal of jaar is samengesteld).

uitrekenen hoogste rendement via moneychimp of Young Money

Via rekenmachines kunt u het hoogste rendement uitrekenen:
  • voer spaarbedrag in
  • voer rentepercentage in
  • voer hoe vaak rente wordt samengesteld in

beste banken om te sparen met hoogste rente

  • Ohra Bank
  • NIBC
  • Aegon Bank

Kijk naar een redelijke rente en waar geen minimumsaldo is vereist. Elke dag dat u het geld op een renteloze rekening heeft staan mist u de magie van samengestelde rente.

Spaardeposito's met vaste looptijd en 'money market rekeningen'

Bij spaardeposito met vaste looptijd ontvangt u een hoger rentetarief (hoe langer de termijn hoe hoger het tarief). U betaalt wel een boete als u uzelf eerder laat uitbetalen voordat de termijn afloopt. Dit dreigement is wel een goede motivatie om het deposito met rust te laten. Begin klein met een spaardeposito (bijv. 6 manden voor 500 euro).

Gratis geld vinden

Een aantal opties:
  • Banken en kredietmaatschappijen: geldbeloning bij nieuwe klanten.
  • Beloningsprogramma's bij luchtvaartmaatschappijen, hotelketens, creditcardmaatschappijen en supermarkten.
  • Cash kortingen bij consumentencollectieven.

Sparen voor groter aankopen

Leg een specifiek spaarpotje aan voor grotere aankopen. Het beste kunt u online sparen of spaardeposito's kiezen voor gericht sparen. Zo brengt de samengestelde rente meer op en komt u niet in de verleiding geld voor andere doeleinden te gebruiken. Gebruik geen creditcard in dit geval. Creditcard schulden kunnen tot 18% oplopen.

De '72 regel'

Met de '72 regel' kunt u uitrekenen hoe lang het duurt om geld te verdubbelen: deel 72 door het rentetarief (bijv. 72 : 6% = 12 jaar). Het duurt dus lang om veel geld te sparen. Om het geld voor u te laten werken moet u het met rust laten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verdubbel snel uw geld met samengestelde renteVerdubbel snel uw geld met samengestelde renteWat is rente op rente, want u kunt er snel rijk mee worden. Met een samengestelde rente of interest groeit uw vermogen a…
Jong beginnen sparen en het nut van samengestelde interestenJong beginnen sparen en het nut van samengestelde interestenGeld sparen levert je jaarlijks een bepaalde rente op. Die rente wordt bij je basiskapitaal gevoegd, waardoor het totaal…
Hoe snel bent u in 2019 miljonair?Hoe snel bent u in 2019 miljonair?Bitcoins in 2018 en 2019, andere cryptovaluta? Rente op rente krijgen, procent sommen maken, rente verdubbelen, niets ga…
Hoe werkt rente op rente?Hoe werkt rente op rente?Om uw spaargeld te laten renderen, moet u spaarrente ontvangen over uw vermogen. Spaarrente is ook noodzakelijk om uw ge…
Rente op rente: Berekenen van rente over rente doe je zo!Hoewel de spaarrente op deposito's en spaarrekeningen op dit moment niet zo hoog is, loont het de moeite om je geld niet…

Reageer op het artikel "Rijkdom: vermogen opbouwen - sparen - samengestelde rente"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Economie
Schrijf mee!