InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Depositogarantiestelsel 2017 en 2018

Depositogarantiestelsel 2017 en 2018

Depositogarantiestelsel 2017 en 2018 Ook met het depositogarantiestelsel is sparen niet zonder risico. Let voor uw spaargeld bij een Nederlandse of buitenlandse bank in Nederland op het depositogarantiestelsel 2017 en 2018, de garantieregeling voor uw spaargeld. Let ook op uw geld bij een notaris die onder deze regeling valt. Deze bankgarantie zou vanaf 2011 voor alle banken in de EU moeten gaan gelden. Goed nieuws voor wie veilig wil sparen in ons land tegen de hoogste spaarrente en niet altijd bij de oude bank wil blijven. Het is een collectieve garantie op uw spaargeld in Europa, een hele verbetering als een bank failliet gaat.

Het depositogarantiestelsel 2008 tot heden in Nederland

Sinds 7 oktober 2008 garandeert het depositogarantiestelsel van banken in Nederland 100.000 euro per particuliere rekeninghouder bij het faillissement van een bank. Sinds Icesave en de DSB bank weten we allemaal dat u het beste kunt sparen bij een bank die volledig valt onder dit Nederlandse depositogarantiestelsel. De DSB Bank viel hieronder, maar Icesave maar ten dele. Een bank met het hoofdkantoor in Nederland valt onder de Nederlandse bankgarantie, terwijl Icesave hier slechts een bijkantoor had. Banken met een hoofdkantoor elders vallen voornamelijk onder de bankgarantie uit eigen land en die garantie is vaak een stuk lager dan de Nederlandse. Daar zit in 2010 een belangrijk deel van de pijn. Allereerst geldt de garantie in ons land tot eind 2010. Bovendien dachten spaarders veilig te sparen, terwijl de garantie op spaargeld achteraf bleek tegen te vallen, omdat in het land van herkomst een ander gegarandeerd bedrag geldt. De EU was dan ook terecht van mening dat er een uniforme regeling moest komen voor alle banken en spaarders in Europa.

Het depositogarantiestelsel 2016, 2017 en 2018 in Europa

Er werd een Europese richtlijn inzake de depositogarantiestelsels COM(2010)368 opgesteld. Deze moet vanaf 1 januari 2011 in werking treden en geldt dan voor alle banken uit landen die bij de EU zijn aangesloten. Dat zou betekenen dat u bij al deze banken als particulier per persoon en per instelling een garantie op sparen hebt van 100.000 euro. Betreffende Europese richtlijn wordt nog in de verschillende parlementen besproken. Zo heeft in ons land de vaste commissie voor Financiën op 25 oktober 2010 aan de minister van Financiën laten weten een aantal vragen bij de richtlijn te hebben. Zo vraagt de commissie zich af hoe de Richtlijn past in het grotere geheel van crisismaatregelen, het Amerikaanse systeem van garantiestelling, zijn er vragen over de betaalbaarheid en en zorgen over de noodzakelijke solidariteit tussen banken om het allemaal goed mogelijk te maken. Dat betekent dus dat:
  • De richtlijn op tijd in werking treedt.
  • Nederland, zolang de richtlijn nog niet in werking is, een besluit moet nemen over de garantiestelling in Nederland. De verhoging naar 100.000 euro was immers een tijdelijke maatregel tot eind 2010.

Depositogarantiestelsel 2017 en 2018

Volgens een Europese richtlijn zijn alle lidstaten dus vanaf 31 december 2010 verplicht tot een garantie van maximaal 100.000. Maar zo ver is het met de besluitvorming in de afzonderlijke landen nog niet. Onze minister van Financiën heeft gelukkig besloten dat in deze periode de garantie in Nederland voor spaartegoeden 100.000 blijft. Gelukkig want het is onrustig in Europa.

Veilig sparen tegen hoge rente in 2017 of 2018

De uitkomst is belangrijk voor wie veilig wil sparen. Samen met uw partner hebt u nog een garantie van 200.000 euro per instelling. Als u meer geld op de bank hebt, doet u er dus goed aan om uw geld te spreiden. Belangrijk aandachtspunt is nog dat de bankgarantie geldt per bankvergunning. Dat wil zeggen dat als een bank meerdere merken heeft de saldi bij elkaar worden geteld. Spaart u 100.000 euro bij Alex en 100.000 euro bij Binck dan bedraagt bijvoorbeeld de garantie per persoon bij deze banken in totaliteit 100.000 euro en niet 200.000 euro. Dit, omdat Alex onderdeel is van Binck. Maar zo zijn er nog meer voorbeelden te geven:
  • ABN AMRO, Fortis, MoneYou;
  • Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO;
  • OHRA Bank, Delta Lloyd Bank;
  • Kasbank, Loyalis, PGGM;
  • Frieslandbank en de Rabobank;
  • Reaal, SNS Regiobank.

Zakelijk sparen en depositogarantiestelsel zakelijk 2017 en 2018

Alle ondernemingen met een zakelijke rekening vallen onder het depositogarantiestelsel bij een faillissement van de bank, niet alleen de kleine ondernemingen. Een kleine onderneming voldoet aan de volgende eisen:
  • Bedrag aan activa lager dan 4,4 miljoen euro;
  • Netto-omzet minder dan 8,8 miljoen euro;
  • Aantal werknemers gemiddeld minder dan 50 personen.

Dit is inclusief stichtingen, stamrecht bv, spaar-bv en derdengelden op derdengeldenrekening notaris. Meer informatie over veilig zakelijk sparen vindt u in is zakelijke rekening ook veilig bij faillissement bank?

Slot depositogarantiestelsel 2017 en 2018

Harmonisering van de bankgaranties van banken die in Europa actief zijn, is een goede zaak. Het beschermt de consument beter en geeft meer duidelijkheid. Maar ook nu is, in ons land tenminste, veilig sparen tegen de hoogste spaarrente eenvoudig. Wie veilig wil sparen en op zoek is naar een hoge rente, kiest voor een bank die onder het depositogarantiestelsel valt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zakelijk sparen 2017 tegen de hoogste renteZakelijk sparen 2017 tegen de hoogste renteZakelijk sparen doet u in 2017 tegen een hoge spaarrente. Er zijn een aantal interessante zakelijke rekeningen voor onde…
Sparen - super veilig sparen bij de RabobankSparen - super veilig sparen bij de RabobankSparen bij de Rabobank in 2016 en 2017? De Rabobank was altijd de meest veilige bank in ons land om bij te sparen. Super…
Sparen met de hoogste rente bij kleinere bankSparen met de hoogste rente bij kleinere bankSparen bij een kleinere bank kan aantrekkelijk zijn en is tegen de hoogste rente. Kies bij het sparen ook in 2017 en 201…
Nog veiliger sparen door nieuwe bankgarantieNog veiliger sparen door nieuwe bankgarantieHet tumult bij de banken de laatste jaren is een hele goede reden om de bankgaranties, veilig sparen en het depositogara…
Nieuw garantiestelsel spaargeld banken in 2017?Nieuw garantiestelsel spaargeld banken in 2017?Het nieuwe depositogarantiestelsel van de banken verandert als garantiestelsel vanaf 2017? Welke banken vallen nog onder…

Reageer op het artikel "Depositogarantiestelsel 2017 en 2018"

Reacties

R. M. Alberts, 13-04-2013 21:32 #3
Dank voor uw overzicht. U vergeet de vermelding dat de Westlandbank dochter is van de ING. Dus ook hier geldt de optelling van het deposito garantie stelsel.
Hoe is de amf deposito garantie geregeld bij devRabo, als je lid bent van devCoop., dusveigenlijk mede eigenaar bent van de ( lokale ) Rabo.?.

Groet,

R.M.Alberts. Reactie infoteur, 14-04-2013
Beste R.M. Alberts,
1. De WestlandUtrecht bank heeft wel degelijk ook een eigen bankvergunning:

http://www.financieel.infonu.nl/sparen/60605-sparen-sparen-bij-westland-utrecht-bank.html

2. Ook de Rabobank valt onder het depositogarantiestelsel. Het is daar in die zin anders dat de copoöratieve structuur het mogelijk maakt om meermalen bij deze bank in ons land voor het depositogarantiestelsel in aanmerking te komen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mulders, 28-09-2011 08:34 #2
Hoe werkt het garantiestelsel als je b.v 150.000,- euro hypotheek hebt bij een bank en 230.000,- spaargeld hebt bij dezelfde bank. Reactie infoteur, 28-09-2011
Beste Mulders,
Dan doet men alsof u nog 80.000 euro aan spaargeld hebt dat volledig onder het depositogarantiestelsel valt. Uw hypotheek is dan al weggestreept tegen uw andere deel van het spaargeld. U hebt daar dus geen hypotheek meer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

D. van Harmelen, 14-09-2011 12:51 #1
Vraag: moet men Nederlands ingezetene zijn om voor de garantie in aanmerking te komen? Reactie infoteur, 14-09-2011
Beste D. van Harmelen,
Voor het Nederlandse garantiestelsel moet u rekeninghouder zijn bij een bank met een Nederlandse bankvergunning en niet per se ingezetene van Nederland. Zie ook het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/sparen/25613-veilig-sparen-bij-een-buitenlandse-bank.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-05-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Geld beschermen
Reacties: 3
Schrijf mee!