InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Deposito sparen: Vergelijken van rente en voorwaarden

Deposito sparen: Vergelijken van rente en voorwaarden

Op dit moment is de spaarrente laag en daarom is het natuurlijk meer dan ooit interessant om te zoeken naar de hoogste spaarrente. En die vind je over het algemeen eerder bij een deposito of spaardeposito dan bij een traditionele spaarrekening. Bij deposito sparen zet je je geld voor een wat langere periode vast en krijgt daarvoor een relatief hoge rente. Maar kun je verschillende deposito spaarproducten met elkaar vergelijken? Doe je dat alleen op de hoogste rente of ook op voorwaarden?

Wat is deposito sparen?

Bij deposito sparen zet je je spaargeld weg voor een langere en van te voren vastgestelde termijn tegen een vaste rente over de gehele looptijd van het deposito. Over het algemeen varieert die termijn tussen een paar maanden en meerdere jaren. Een deposito met een looptijd korter dan een jaar wordt vaak een termijndeposito genoemd. Bij een langere looptijd spreekt men over het algemeen van een spaardeposito. Omdat je het geld tegen een relatief hoge rente vastzet, mag je tussentijds in principe niet opnemen.

Wat is het verschil tussen een spaarrekening en een deposito?

Bij een spaarrekening heb je meestal een lagere en variabele rente, behalve bij de zogenaamde spaarrekeningen met voorwaarden. Omdat er daar vaak ook beperkingen gelden voor de opname vrijheid of er een levensverzekering wordt gekoppeld aan de spaarrekening, is de rente vaak ook hoog. Maar over het algemeen is het zo dat de rente bij een spaardeposito hoger is dan bij een gewone spaarrekening, dat die vaststaat voor de gehele looptijd en dat je tussentijds in principe niet mag opnemen in tegenstelling tot bij een normale spaarrekening.

Wat zijn de voordelen van deposito sparen?

Wanneer je geld hebt dat je langere tijd kunt missen, kun je dit geld wegzetten tegen een hele hoge rente. Dat je niet tussentijds mag opnemen, is voor dit geld dat je nu niet nodig hebt geen bezwaar. Bovendien heb je met deze vorm van sparen geen kans dat de rente tijdens de looptijd daalt en je dus bijna geen rendement maakt over je spaargeld. Met een termijndeposito of spaardeposito geniet je de gehele looptijd van de hoogste spaarrente, waar die bij een spaarrekening relatief laag is en ook nog eens fluctueert over de looptijd ervan.

Hoe kun je deposito sparen vergelijken?

Online en via banken en verzekeraars kun je eenvoudig zoeken naar de hoogste spaarrente op deposito spaarrekeningen. Let er bij de vergelijking in ieder geval op dat de looptijd van de verschillende deposito's die je vergelijkt gelijk is. De rentevergoeding op een spaardeposito met een langere termijn is altijd hoger dan die op een deposito met een relatief korte termijn. Let daarnaast goed op de voorwaarden van de deposito. Zijn er nog speciale voorwaarden of restricties verbonden aan deze deposito spaarrekening? Wegen die op tegen de relatief hoge rente?

Let naast de hoge rente zeker op de volgende voorwaarden bij deposito sparen:

  • Hoe hoog is de boete, die je moet betalen als je tussentijds toch het geld nodig zou hebben?
  • Hoe lang moet het geld vaststaan om in aanmerking te komen voor de geboden hoge rente?
  • Hoeveel geld moet je minimaal inleggen om de hoge rente te kunnen ontvangen?
  • Kun je tussentijds bijstorten of mag dat niet?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Deposito sparen: Vergelijken van rente en voorwaarden"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 23-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!