InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrekening kiezen: spaarrentes en promoties vergelijken

Spaarrekening kiezen: spaarrentes en promoties vergelijken

Spaarrekening kiezen: spaarrentes en promoties vergelijken Sparen kan een interessant rendement opleveren als je tenminste kiest voor een spaarrekening met een hoge spaarrente. Bij het op zoek gaan naar een spaarrekening moet je rekening houden met enkele dingen, zoals het kiezen van een goede spaarbank. Ook vergelijk je best de verschillende spaarrentes op het internet. Let op voor promoties voor een hogere rente op spaarrekeningen, want vaak zijn er bepaalde voorwaarden aan verbonden, zoals een beperkte termijn of het sparen van een minimumbedrag. Waar en hoe kan je spaarrentes en spaarrekeningen vergelijken online?

Spaarrekening kiezen

Als je geld wilt gaan sparen, dan ga je op zoek naar een goede spaarbank. Kijk in de eerste plaats naar een degelijke bank die een goede reputatie heeft in het verlenen van financiële diensten aan klanten. Let op met banken die je opvallend hoge rentevoeten beloven en waarvan de naam relatief onbekend is. Banken die hoge rentevoeten beloven moet je met de nodige voorzichtigheid benaderen.

Waar spaarrentes vergelijken?

Je wilt natuurlijk een zo hoog mogelijk rendement halen op je spaarrekening. Je zet je geld op een spaarrekening om een extraatje te hebben op de lange termijn en om dankzij een hoge spaarrente een interessant rendement te halen. Besteed dan ook de nodige tijd aan het vergelijken van de spaarrentes die door de banken worden aangeboden. Op het internet vind je tal van sites waar de actuele spaarrentes van banken te vinden zijn en waar je naar hartenlust kan vergelijken. Voorbeelden van zulke websites zijn:
  • www.spaarrente.nl
  • www.vergelijkspaarrentes.be
  • www.spaargids.be

Internetspaarrekening

Online bankieren

Je kan een spaarrekening openen bij de bank waar je klant bent. Je gaat naar het bankkantoor en je vraagt of de bankbediende een spaarrekening voor je opent. Dit brengt echter allerlei kosten met zich mee en is praktisch minder interessant. Bij voorkeur open je je spaarrekening via het internet: online bankieren heeft het voordeel dat je zelf je spaarrekening kan openen via het internet en vanuit je luie stoel kan beheren.

Hogere spaarrente

Je kan via online bankieren van achter je pc geld storten van je zichtrekening naar je spaarrekening. Doordat je je spaarrekening zelf beheert kan de bank kosten uitsparen. Hierdoor is het vaak zo dat internetspaarrekeningen hogere spaarrentes kunnen aanbieden dan de klassieke spaarrekeningen. Hierdoor is de internetspaarrekening een winwin-situatie: het is praktischer in gebruik en levert meer rendement op.

Tijdelijke promoties

Banken lanceren regelmatig een promotie om spaarders naar hun bank te lokken. Nieuwe spaarformules worden dan in de publiciteit gebracht en op die manier worden twijfelende spaarders over de streep getrokken om een spaarrekening te openen bij een bank. Toch is het opletten geblazen bij promoties die een hogere rente beloven, want vaak worden er bijzondere voorwaarden gesteld, zoals:
  • de promoties gelden slechts een beperkte termijn, zoals bijvoorbeeld zes maanden
  • de hogere rente geldt enkel vanaf een bepaald minimumbedrag zoals bijvoorbeeld 15.000 euro
  • de promotie is alleen voor nieuwe klanten bij de bank

Van spaarbank veranderen

Het is interessant om op de hoogte te zijn van de verschillende spaarrentes die banken aanbieden. Als je goed geïnformeerd bent, dan heb je de meeste kans om te genieten van de interessantste spaarrentes. Je kiest dan voor een spaarrekening bij de voor jou het meest geschikte spaarbank. Toch is het niet aangeraden om al te vaak in te spelen op voordelige spaarrentes en telkens van bank te veranderen. Als je je spaargeld al te vaak overzet naar een nieuwe spaarrekening die voordeliger is, dan loop je telkens rente mis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sparen: de beste spaarrente kiezen voor je spaarrekeningSparen: de beste spaarrente kiezen voor je spaarrekeningNet als bij een hypotheek kan ook de rente bij een spaarrekening vast of variabel zijn. De variabele spaarrente is afhan…
Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?Wanneer je spaarrekeningen met elkaar gaat vergelijken, zijn de rentetarieven van die spaarrekeningen het meest belangri…
De hoogste rente op een spaardepositoDe hoogste rente op een spaardepositoDe rente op een spaardeposito en een termijndeposito kan voor u interessant zijn. Logisch, want de rente op een spaardep…
Sparen: het verschil tussen spaarrekening en termijnrekeningSparen: het verschil tussen spaarrekening en termijnrekeningNa de crisis op de beurzen zijn beleggers niet meer zo happig om in aandelen te beleggen en richten zich meer op de veil…
Bronnen en referenties
  • www.spaarrente.nl, bezocht op 31/10/2015.
  • www.vergelijkspaarrentes.be, bezocht op 31/10/2015.
  • www.spaargids.be, bezocht op 31/10/2015.

Reageer op het artikel "Spaarrekening kiezen: spaarrentes en promoties vergelijken"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Rendement spaarrekening
Schrijf mee!