InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Jong beginnen sparen en het nut van samengestelde interesten

Jong beginnen sparen en het nut van samengestelde interesten

Jong beginnen sparen en het nut van samengestelde interesten Geld sparen levert je jaarlijks een bepaalde rente op. Die rente wordt bij je basiskapitaal gevoegd, waardoor het totaalbedrag van je spaargeld zal stijgen. Als je geen geld opneemt, dan verkrijg je het volgende jaar weer rente op dat vermeerderde kapitaal: je wordt dus beloond met rente op rente. Dit wordt ook wel de samengestelde interest of rente-op-rente genoemd. Op lange termijn kunnen die samengestelde interesten een aardig rendement opleveren. Het is dan ook interessant om al vroeg met sparen te beginnen. Hoe werkt het voordeel van de samengestelde interesten precies en wat is het nut ervan als je al op vroege leeftijd wilt beginnen met sparen?

Rente spaarrekening

Als je geld wilt gaan sparen, dan is het altijd interessant om te kijken wat de aanbiedingen zijn op de markt. Je hoeft niet noodzakelijk te sparen bij de bank waar je ook een zichtrekening hebt. Je kan ook gewoon even kijken welke banken een aantrekkelijke rente bieden op hun spaarrekening. Het spaargeld dat je vastzet op een spaarrekening wil je natuurlijk ook een zo hoog mogelijke rente laten opbrengen.

Wat is de samengestelde interest?

Als je geld spaart op een spaarrekening dan word je jaarlijks beloond met een rente of interest. Rente is een beloning die je krijgt om je geld in bewaring te geven bij je bank. De rente die je verkrijgt wordt bij je basiskapitaal gevoegd, waardoor je spaarbedrag vergroot wordt. Op dat vergroot bedrag zal je het volgende jaar ook weer interesten verkrijgen. Je krijgt dus rente-op-rente: telkens je rente verkrijgt op je kapitaal zal het totaalbedrag groter worden. Je interesten worden dus als het ware samengesteld.

Geld sparen: lange termijn

Doordat je alsmaar meer rente verkrijgt, zal je spaarbedrag na verloop van tijd groter en groter worden. Als je je geld gewoon laat staan op je spaarrekening en niet aan je kapitaal komt, dan kan je spaarkapitaal exponentieel stijgen. Precies omdat er elk jaar interesten bijkomen die opgeteld worden met de vorige interesten en het kapitaal, zal het geld op je spaarrekening enorm kunnen stijgen. Voorwaarde is wel dat je al die tijd geen geld hebt opgenomen, want dan gaat het effect van de samengestelde interesten verloren.

Jong beginnen en oud innen?

De voordelige effecten van de samengestelde interesten kunnen dus zeker interessant zijn op de lange termijn. Het gaat dan niet om drie of vier jaar maar om tientallen jaren. De bedoeling is ook dat je zo lang mogelijk je geld op je spaarrekening laat staan en niet opneemt, zoniet gaan de samengestelde interesten verloren. Daarom is het aangeraden om al op jonge leeftijd te beginnen met een bepaald bedrag te sparen, hoe klein ook. Als je ouder geworden bent, kan je dan een mooi bedrag op je spaarrekening innen.

Kinderspaarrekening: zinvol op lange termijn

Elk jaar zal je interesten verkrijgen die weer bij je spaarkapitaal gevoegd worden en een aardig bedrag kunnen opleveren als je tientallen jaren verder bent. Het is dus voor ouders interessant om voor hun kinderen een kinderspaarrekening te openen. Als het kind op het achttiende levensjaar vrij over het spaargeld kan beschikken, heeft het achttien jaar kunnen genieten van de samengestelde interesten.

Samengestelde interesten en pensioen

Voorzichtig sparen

Samengestelde interesten hoeven niet alleen voor jongeren interessant te zijn. Ook mensen die afkerig zijn van beleggingen en liever voorzichtig met hun geld omgaan, kunnen gebaat zijn met de voordelen van de samengestelde interesten. Als je bijvoorbeeld wat extra spaargeld wilt hebben als je op pensioen gaat, dan kan je ervoor kiezen om gedurende tientallen jaren een bescheiden maandelijks bedrag te sparen. Vooral als je geen risico's wilt nemen met je geld is dit een geschikte, voorzichtige manier van sparen.

Geduld

Een essentiële vereiste om de vruchten te dragen van sparen op lange termijn is geduld. Na enkele jaren je spaargeld opnemen omdat je vindt dat het allemaal wat lang duurt, heeft geen zin. Want op die manier doe je het voordeel van samengestelde interesten teniet. Geduldig afwachten en steeds een beetje meer sparen (hoe bescheiden ook) is de boodschap. Stel je begint op je vijfentwintigste met sparen, dan kan je veertig jaar later een aardig spaarcentje bijeengespaard hebben dankzij de samengestelde interesten. Op die manier kan je spaargeld een welgekomen aanvulling zijn op je pensioentje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rijkdom: vermogen opbouwen - sparen - samengestelde renteRijkdom: vermogen opbouwen - sparen - samengestelde renteEen vermogen opbouwen doet u door meer geld te verdienen met het geld dat u al hebt. Dit is het belangrijkste wapenfeit…
Verdubbel snel uw geld met samengestelde renteVerdubbel snel uw geld met samengestelde renteWat is rente op rente, want u kunt er snel rijk mee worden. Met een samengestelde rente of interest groeit uw vermogen a…
Hoe werkt rente op rente?Hoe werkt rente op rente?Om uw spaargeld te laten renderen, moet u spaarrente ontvangen over uw vermogen. Spaarrente is ook noodzakelijk om uw ge…
Sparen: het verschil tussen spaarrekening en termijnrekeningSparen: het verschil tussen spaarrekening en termijnrekeningNa de crisis op de beurzen zijn beleggers niet meer zo happig om in aandelen te beleggen en richten zich meer op de veil…
Sparen met hoog rendement: Veilig sparen tegen hoge renteEen spaarrekening met de hoogste rente? Die te vinden lijkt helemaal niet zo moeilijk. Maar hoe weet je welke voorwaarde…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Samengestelde_interest, bezocht op 06/09/2015.

Reageer op het artikel "Jong beginnen sparen en het nut van samengestelde interesten"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Spaargeld
Schrijf mee!