InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Banksparen pensioen: Tips vergelijken en kosten banksparen

Banksparen pensioen: Tips vergelijken en kosten banksparen

Banksparen is een populaire nieuwe manier om belastingvrij vermogen te besparen voor je pensioen. Wanneer je een pensioengat hebt, kun je op deze manier zorgen dat je straks voldoende geld hebt om van te leven. Maar hoe weet je of banksparen voor je pensioen geschikt is voor jou? Waar moet je op letten wanneer je wilt gaan banksparen? Hoe kun je de producten van verschillende banken en verzekeraars vergelijken? En wat kost banksparen voor je pensioen eigenlijk?

Hoe weet je of je een pensioengat of pensioentekort hebt?

Banksparen is altijd een goede manier om aanvullend pensioen op te bouwen maar extra vermogen opbouwen is essentieel voor mensen met een pensioengat ofwel pensioentekort. Een pensioengat is het verschil tussen wat je nodig hebt om straks na pensionering 70% van je inkomen te ontvangen en wat je uit AOW en werkgeverspensioen ontvangt. Wanneer wat je ontvangt lager is dan die 70% van je laatst verdiende inkomen heb je een pensioentekort en moet je zelf zorgen voor het opbouwen van kapitaal om je pensioen mee aan te vullen.

Wat is banksparen voor je pensioen?

Banksparen is een manier om te sparen voor het aflossen van je hypotheek om als aanvulling op je pensioen, waarbij je jouw inleg mag aftrekken van de belastingen. Hiermee is banksparen in korte tijd een zeer gewild alternatief geworden voor lijfrente en koopsom polissen. De kosten voor banksparen liggen veel lager dan bij traditionele verzekeringsproducten en banksparen heeft dus duidelijke voordelen als methode om een bestaand pensioentekort mee aan te vullen. Ook wordt concurrentie tussen banken en verzekeraars door de overheid gestimuleerd, waardoor de kosten nog lager komen te liggen.

Hoe kun je banksparen voor aanvulling op je pensioen?

Voor banksparen wordt gebruik gemaakt van een speciale geblokkeerde spaarrekening. Je maakt maandelijks of jaarlijks een bedrag over naar die spaarrekening en mag het geld dan wanneer je pensioneert opnemen. Vervolgens kun je ervoor kiezen om het eenmalig te laten uitkeren of om het te laten uitkeren in de vorm van lijfrente, waardoor je maandelijks extra inkomen ontvangt. Doordat het geld dat je inlegt wordt gespaard of belegd, groeit je vermogen over de tijd behoorlijk. De inleg is aftrekbaar van de belasting en hierdoor spaar je dus eigenlijk ook nog eens belastingvrij.

Hoeveel rendement kan ik maken op banksparen?

Hoeveel rendement je kunt maken hangt af van of je kiest voor banksparen op een spaarrekening of voor beleggen in aandelen, beleggingsfondsen of obligaties. Bij een constructie met beleggen zal het rendement hoger liggen dan wanneer je kiest voor sparen maar zijn er ook wat meer risico's door de bewegingen in de markt. Over het algemeen is beleggen over een langere periode tot nu toe altijd gunstiger geweest dan sparen. Je kunt ook bij beleggen je vermogen zelf beschermen door een deel te sparen en een deel te beleggen. Combinaties van sparen en beleggen zijn dus ook een mogelijkheid.

Hoe kan ik aanbieders van banksparen voor pensioen vergelijken?

Het is raadzaam om de producten van meerdere banken en verzekeraars met elkaar te vergelijken en goed na te denken of je wilt kiezen voor sparen, beleggen of een combinatie van beide. Vraag offertes op en vergelijk goed welke kosten er worden berekend en hoe vaak je die moet betalen. Let daarnaast goed op de voorwaarden van de verschillende producten. Is je eindkapitaal gegarandeerd of niet? Wat gebeurt er als je naar een andere aanbieder wilt overstappen? Mag je vervroegd met pensioen? Wat gebeurt er met het kapitaal, wanneer je zou komen te overlijden?

Wat zijn de kosten van banksparen voor aanvullend pensioen?

Ook aan banksparen zijn kosten verbonden maar die liggen lager dan bij een koopsompolis of lijfrentepolis, omdat je voor banksparen geen verzekeringspremie hoeft te betalen. Ook bestaat er concurrentie tussen aanbieders, waardoor de kosten nooit onevenredig hoog zullen zijn. Wel kun je prima banken en verzekeraars vergelijken, de kosten voor banksparen liggen bij een verzekeraar niet hoger dan bij een bank. Zeker is dat de kosten opwegen tegen de baten maar vergelijk wel wat de verschillende aanbieders aan jaarlijkse kosten berekenen, voordat je een keuze maakt voor een bepaalde bank of verzekeraar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lijfrente banksparen: Wat is het en wat zijn de voordelen?Lijfrente banksparen: Wat is het en wat zijn de voordelen?Wat is lijfrente banksparen precies? Wat zijn de voordelen, wanneer je kiest voor banksparen in plaats van voor een ande…
Van lijfrente tot banksparenVan lijfrente tot banksparenBanksparen is een vrij nieuw en fiscaal voordelig product, onder meer in te zetten om uw hypotheek voordelig af te losse…
Banksparen of niet?Banksparen of niet?Banksparen is erg aantrekkelijk, omdat u fiscaal slim en goedkoop spaart. U kunt banksparen voor de aflossing van de hyp…
We zullen het banksparen kritisch volgenWe zullen het banksparen kritisch volgenHet banksparen bij een bank is de nieuwe transparante manier van fiscaal vriendelijk sparen en beleggen. Niet verzekeren…
Lijfrentesparen: Wat zijn de voordelen en kosten?Lijfrentesparen is een vorm van banksparen, waarbij je aan het einde van de looptijd jouw opgebouwde vermogen krijgt uit…

Reageer op het artikel "Banksparen pensioen: Tips vergelijken en kosten banksparen"

Reacties

Bert Heuvink, 13-12-2012 14:15 #3
Mijn reactie van 11-04-2012 was een antwoord op de casus van Berry Hilkest, dus de reactie van infoteur op mijn reactie is niet doordacht. Je kunt inleggen in een (lijfrente)bankspaarrekening, maar als je geen jaarruimte hebt, of inhaalruimte uit voorgaande jaren is er geen fiscaal voordeel, maar in de toekomst zijn de uitkeringen gewoon belast.

Bert Heuvink, 11-04-2012 23:32 #2
Natuurlijk kun je inleggen, alleen waarom zou je dat doen? Er is nu geen fiscaal voordeel en later betaal je wel gewoon belasting over de uitkeringen. Reactie infoteur, 17-04-2012
Er is wel degelijk fiscaal voordeel bij banksparen. Je betaalt jaarlijks namelijk geen vermogensrendementsheffing tijdens het opbouwen van je kapitaal (Box 3). Spaar je met banksparen voor aanvulling van je pensioen, dan kun je jouw pensioengat belastingvrij dichten. Dit geldt wel alleen voor een echt pensioengat en niet voor aanvulling hoger dan 70% van je laatste/ middel inkomen.

Berry Hilkes, 20-02-2012 20:01 #1
Is het ook mogelijk om voor een lijfrente te sparen via banksparen als er geen fiscale ruimte is om de jaarlijkse inleg in de aangifte inkomstenbelasting af te trekken als lijfrentepremie? Reactie infoteur, 02-04-2012
Volgens mij wel maar ik zou het voor de zekerheid even bespreken met je accountmanager bij de bank of even met de belastingtelefoon bellen. Succes! Groetjes, sterretje999

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 12-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Banksparen
Reacties: 3
Schrijf mee!