InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Jeugdsparen: sparen voor je kind via de kinderspaarrekening

Jeugdsparen: sparen voor je kind via de kinderspaarrekening

Jeugdsparen: sparen voor je kind via de kinderspaarrekening Als je als ouder wil sparen voor je kind, dan kan je bij je bank vragen om een kinderspaarrekening te openen. Het kan voordelig zijn om al vanaf de geboorte van je kind wat spaargeld opzij te zetten, denk maar aan de interessante interesten op lange termijn. Dankzij het systeem van de samengestelde interesten kan je kind doorheen de jaren "rente op rente" ontvangen en een mooi rendement opbouwen. Als je kind meerderjarig wordt, kan het het spaargeld eventueel gebruiken om studies te bekostigen of een wagen aan te kopen. Banken bieden vaak typische kindergeschenken aan zoals een spaarvarken of een knuffelbeer. Welke voordelen biedt de kinderspaarrekening nog zoal?

Jeugdsparen: vanaf jonge leeftijd

Ouders kunnen vanaf de geboorte van hun kind al sparen voor een appeltje voor de dorst. Als ouder wil je natuurlijk dat je kind later geen financiële zorgen krijgt, en door het openen van een kinderspaarrekening wil je je kind een eind op weg helpen. Denk ook aan het bekostigen van eventuele studies of de aankoop van een wagen bij meerderjarigheid van het kind. Het is dus voordelig om vanaf jonge leeftijd een aardig spaarcentje aan te leggen voor je kind. Deze vorm van sparen voor je kind wordt ook wel jeugdsparen genoemd.

Sparen voor je kind

Je kan bijvoorbeeld met de bank afspreken dat je elke maand een vast bedrag van je eigen zichtrekening overzet naar de spaarrekening van je kind. Je kan dit doen via een permanente of doorlopende opdracht waardoor het spaargeld automatisch elke maand wordt overgemaakt naar de spaarrekening van je zoon of dochter. Op die manier hoef je je er verder geen zorgen over te maken: elke maand wordt er een bedrag gespaard en op lange termijn heeft je kind een interessant spaarpotje bijeengespaard. Dankzij dit systeem kan je niet "vergeten" om elke maand wat geld opzij te zetten maar spaar je dus automatisch voor je kind.

Samengestelde interesten

Rene op rente

Sparen heeft niet altijd het voordeel van een groot rendement, behalve als je echt op lange termijn gaat sparen. Op lange termijn is sparen heel interessant dankzij het systeem van de samengestelde interesten. De interesten die je geld elk jaar oplevert worden weer bij je oorspronkelijk kapitaal geteld en leveren op hun beurt weer interesten op in het volgende jaar. Hoe langer je spaart, hoe meer voordeel je haalt uit dit systeem van "rente op rente".

Spaarkapitaal

Op die manier wordt je kapitaal elk jaar aangevuld en kan je na verloop van tijd een aardig spaarkapitaal hebben bijeengespaard. Als je bijvoorbeeld voor je kind begint te sparen vanaf de geboorte, dan kan je kind al een mooi spaarbedrag hebben als het meerderjarig is geworden. Achttien jaar sparen levert immers mooie opbrengsten op. Hierbij is het niet noodzakelijk dat je heel vaak nieuwe bedragen op de spaarrekening plaatst; de rente loopt immers altijd verder.

Bijkomende voordelen

Banken zijn er natuurlijk als de kippen bij om nieuwe klanten aan te trekken en verwelkomen dan ook graag ouders die een kinderspaarrekening willen openen voor hun kind. Eens het kind klant is bij de bank, is de kans groot dat het op latere leeftijd ook een zichtrekening zal openen bij dezelfde bank. Om die reden bieden banken vaak welkomstgeschenken aan als je een kinderspaarrekening wilt openen. Het gaat dan om kindergeschenken zoals bijvoorbeeld een knuffelbeer of een spaarvarken.

Kinderspaarrekening: rente

Als je een kinderspaarrekening voor je kind wilt afsluiten, dan is het interessant om altijd eerst de aangeboden rente na te kijken. Sommige banken bieden een hogere rente dan de klassieke spaarrekening, terwijl bij andere de rente iets lager ligt. De rentes van de verschillende banken kunnen nogal verschillen. Bekijk ook of het misschien interessant is om via een termijndeposito te sparen en na afloop van de termijn het gespaarde kapitaal opnieuw opzij te zetten op een nieuwe spaarrekening of deposito.

Op welke naam?

Ook zijn er verschillende mogelijkheden wat betreft de leeftijd van het kind: bij sommige banken kan je bijvoorbeeld sparen tot het twaalfde levensjaar van je kind, bij andere tot het achttiende levensjaar. Je kan ervoor kiezen om de spaarrekening op je eigen naam te zetten of op naam van je kind. Als je ze op je eigen naam zet, dan behoud je als ouder zelf de zeggenschap over de kinderspaarrekening.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarrekening kind - gunstige tarievenSpaarrekening kind - gunstige tarievenEen spaarrekening voor je kind openen kan gunstig zijn voor later. Vergelijk de aanbieders van kinderspaarrekening goed…
Hoe kunnen ouders hun kind financieel steunen?Hoe kunnen ouders hun kind financieel steunen?Financieel overleven in tijden van crisis is niet vanzelfsprekend, zeker niet voor de jonge generatie die haar eerste st…
ASN Bank: jeugdsparen 2019 met hoog rendementASN Bank: jeugdsparen 2019 met hoog rendementIn 2019 jeugdsparen voor kind of kleinkind? Dan geeft de ASN bank een hoog rendement van 0,35%. Sparen bij de ASN Bank i…
Spaarrekening voor uw kind & kinderspaarrekeningenSpaarrekening voor uw kind & kinderspaarrekeningenIn 2018 en 2019 sparen voor uw kind en kleinkind op een kinderspaarrekening kan op vele manieren. Voor een studie bijvoo…
Verdubbel snel uw geld met samengestelde renteVerdubbel snel uw geld met samengestelde renteWat is rente op rente, want u kunt er snel rijk mee worden. Met een samengestelde rente of interest groeit uw vermogen a…
Bronnen en referenties
  • http://www.consumentenbond.nl/sparen/extra/kinderspaarrekening/, bezocht op 04/11/2015.

Reageer op het artikel "Jeugdsparen: sparen voor je kind via de kinderspaarrekening"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Spaargeld
Schrijf mee!