InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Rente banksparen 2018

Rente banksparen 2018

Rente banksparen 2018 Banksparen is populair en banksparen is in 2018 tegen een lage rente bij vele banken mogelijk. Voor uw pensioen, een hypotheek of gouden handdruk. U hebt allerlei fiscale voordelen en de kosten zijn lager dan op een lijfrente polis van een verzekeraar. Banksparen wordt door banken aangeboden, maar ook door verzekeraars die over een eigen bankvergunning beschikken. Vergelijk de rente bij het banksparen altijd goed voor het hoogste rendement. Een verschil in rente kan veel uitmaken. Banksparen is het nieuwe sparen in 2014 en 2015.

Banksparen vergelijken

Banksparen is fiscaal voordelig en slim sparen voor hypotheek, pensioen of gouden handdruk. Banksparen doet u bij een bank. Dit als het antwoord op woekerpolissen bij verzekeraars en de vaak dure koopsompolis of lijfrente. Niet elke bank heeft precies de zelfde voorwaarden voor banksparen, maar gemeenschappelijk is de rente waarmee wordt gerekend en het fiscale voordeel dat u krijgt door voor deze manier van sparen te kiezen. Banksparen is sparen op een geblokkeerde spaarrekening bij een bank. In de periode van vermogensopbouw betaalt u geen belasting over het kapitaal dat op de rekening staat. Hoe hoger de rente, hoe meer uw kapitaal aangroeit. Let wel ook altijd op de kosten die in rekening worden gebracht, want die kunnen verschillen per aanbieder.

Banksparen met gouden handdruk betekent fiscale voordelen

Niet alleen bieden steeds meer instellingen het sparen op de geblokkeerde rekening aan, maar u kunt ook voor steeds meer zaken op deze manier fiscaal slim sparen. We kenden al het sparen voor uw pensioen of de aflossing van uw hypotheek, maar daar is begin dit jaar het sparen met de gouden handdruk bijgekomen. Gelukkig maar, want steeds meer mensen krijgen te maken met ontslag en als de handdruk gewoon wordt uitbetaald betekent dat ook kassa voor de belastingdienst. U kunt over uw gouden handdruk ineens, als u het niet goed aanpakt, zo maar 52 procent belasting moeten afdragen en dat is natuurlijk niet uw bedoeling. Met de stamrechtspaarrekening, ook een vorm van banksparen, voorkomt u dat u zo zwaar belast wordt.

Deze rekening wordt onder meer aangeboden door het product gouden handdruk sparen bij ABN AMRO.

Rente banksparen voor lijfrente en pensioen in 2018

Omdat de rente zon cruciale rol speelt bij de opbouw van uw kapitaal doet u er goed aan om de rente waarmee de instellingen rekenen goed te vergelijken. Vraag altijd meerdere offertes aan en vergelijk het aanbod onderling. De rente bijvoorbeeld verandert nog wel eens. Onderstaand vindt u de maximaal haalbare rente voor banksparen per juni 2018:

rente voor banksparen mei 2018(opbouw pensioen en lijfrente):

WieSpaarrekening Maximale rente
AEGON BankLijfrenterekening1,15%
ASRAanvullend pensioensparentot 1,2%
Centraal BeheerExtra pensioensparen1,2%
ASRLijfrentespaarrekeningtot 1,2%
RabobankToekomstsparentot 2,1%

Dit zijn niet alle producten en alle rentes in 2018, maar het geeft wel aan dat het verstandig is om via het internet de verschillende standen goed te vergelijken.

Lage rente: voordeel en nadeel

Het zal duidelijk zijn dat een lage rente voordelig is als u een bankspaarrekening hebt en de rentevaste periode afloopt (u kunt dan goedkoop herfinancieren), maar zeer nadelig is als uw lijfrentepolis afloopt en u een lijfrente uitkering moet gaan regelen. Bovendien zijn de mogelijkheden voor de gouden handdruk in 2013 en 2014 beperkter geworden. Van de andere kant, niet sparen is ook geen optie. U kunt kiezen voor een beleggingspolis maar dat is jaren achtereen ook niet een goede keuze gebleven. Daarom kiezen velen van ons liever voor een gegarandeerd kapitaal en gaan in 2018 op zoek naar de bank of verzekeraar die de hoogste uitkering geeft. Een noodzakelijke zoektocht, want de verschillen tussen banken en verzekeraars kunnen groot zijn.

Slot

Het maakt veel uit hoeveel rente u vergoed krijgt. Neem er dus de tijd voor en vergelijk de aanbiedingen voor banksparen goed. Banksparen is slim sparen door de transparante fiscale voordelen. Begin op tijd met het vergelijken van de aanbiedingen,

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lijfrente of banksparen?Lijfrente of banksparen?Lijfrenteverzekering of lijfrente banksparen in 2019, wat zijn de verschillen? Sparen voor een extra inkomen en kapitaal…
Waarom banksparen, banksparen is niet altijd voordeligerWaarom banksparen, banksparen is niet altijd voordeligerWaarom banksparen, waarom wil iedereen banksparen? Banksparen is door het fiscaal voordeel financieel slim sparen en voo…
Banksparen, sparen voor de alternatieve hypotheekaflossingBanksparen, sparen voor de alternatieve hypotheekaflossingBanksparen in 2018 en 2019 tegen een mooie rente bij de bank voor de financiering van de aflossing van uw hypotheek is a…

Reageer op het artikel "Rente banksparen 2018"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-06-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Bankspaarhypotheek
Schrijf mee!