InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrekening: wat zijn de voordelen en het nut van sparen?

Spaarrekening: wat zijn de voordelen en het nut van sparen?

Spaarrekening: wat zijn de voordelen en het nut van sparen? Geld sparen en op je spaarrekening zetten is iets waarvan sommige mensen het nut niet van inzien. De rente op de spaarrekening is relatief laag dus waarom nog sparen als je rendement zo laag is? Anderen vinden dat sparen zinloos is omdat je op het moment zelf leeft en niet in de toekomst, en deze mensen spenderen dan ook hun volledige maandinkomen. Maar toch kan sparen zinvol en nuttig zijn, zoals om te voldoen aan onvoorziene kosten of om een grote aankoop te doen. Wat zijn de voordelen van sparen?

Geld uitgeven of sparen?

Sparen is iets dat niet voor iedereen vanzelfsprekend is, zeker niet voor mensen met een laag inkomen. Als je inkomen al relatief laag is, dan is het sowieso moeilijk om de maand rond te komen. Sparen is dan niet het eerste dat in je opkomt. Maar ook mensen met een hoger inkomen zijn niet altijd geneigd om een gedeelte van hun inkomen opzij te zetten op een spaarrekening. Door hun hoge verdiensten zijn ze gewoon geraakt aan een hoge levensstandaard en ze geven dan ook veel geld uit om aan die standaard te voldoen.

Lage spaarrente

Sinds de economische crisis is de rente op de markt gedaald om de economie opnieuw wat leven in te blazen. Dit is beter om leningen aan te gaan maar nadeliger voor de spaarder. Als je geld minder gaat opbrengen door de lage basisrente, dan wordt het minder interessant. De meeste banken hebben de spaarrente verlaagd waardoor je niet meteen aangemoedigd wordt om geld op je spaarrekening te plaatsen. Wat is immers het nut, als de rente toch zo laag is?

Spaarrekening zinvol

Toch blijft sparen hoe dan ook zinvol en heeft het altijd nut om als je kan toch wat geld opzij te zetten. Ook al heb je het financieel niet al te breed, toch kan het geen kwaad om de discipline op te brengen om maandelijks wat te sparen. Sparen kan je op termijn altijd een mooi bedrag opleveren waarop je een beroep kan doen wanneer je maar wilt. Het voordeel van je spaarrekening is dat je altijd aan je geld kan zonder dat je daarvoor kosten moet betalen.

Sparen: voordelen

Er zijn verschillende redenen waarom geld sparen op een spaarrekening nuttig en zinvol kan zijn:

Kleine aankoop

Het kan altijd gebeuren dat er in je huis een huishoudelijk apparaat de geest geeft of aan vernieuwing toe is, denk maar aan een wasmachine of een televisie. Als het gaat om dingen die je meteen weer nodig hebt, dan is het handig om een beroep te kunnen doen op je spaarrekening.

Middelgrote aankoop

Sparen op termijn kan je ook doen om een middelgrote aankoop mee te doen, zoals bijvoorbeeld een wagen of je droomvakantie of wereldreis. Als je jarenlang wat geld opzij zet, dan geeft het voldoening om geld te kunnen opnemen van je spaarrekening als je iets wilt kopen.

Sparen voor een woning

De meeste mensen sparen geld op een spaarrekening voor de lange termijn. Ze willen binnen enkele jaren een huis of appartement kopen. En zelfs al kunnen ze de aankoop niet helemaal met hun spaargeld bekostigen, dan is het toch voordeliger om goede hypotheekvoorwaarden af te dwingen als je een aardig bedrag op je spaarrekening hebt staan. Hoe meer spaargeld op je rekening, hoe voordeliger de hypotheek die je kan afsluiten.

Pech en ziekte

Geld op lange termijn sparen wordt ook vaak gedaan uit voorzorg tegen slechte tijden of onvoorziene gebeurtenissen. Het kan immers dat je door het noodlot getroffen wordt waardoor je financieel zware lasten krijgt. Zo kan het gebeuren dat je je baan verliest door gezondheidsproblemen of dat je je woning verliest door een brand. In dat geval is het steeds nuttig om wat extra geld op een spaarrekening te hebben staan waarop je een beroep kan doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Top deposito rente 2017Top deposito rente 2017Een top deposito in 2017 geeft tot 2,25% rente, een hoog rendement. Dat is veel meer rente dan de spaarrente op een gewo…
Geld sparen: voordelen en nadelen van de spaarrekeningGeld sparen: voordelen en nadelen van de spaarrekeningGeld sparen op een spaarrekening heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen. Aan de ene kant ligt het rendement van de spaa…
Deposito sparen: Vergelijken van rente en voorwaardenOp dit moment is de spaarrente laag en daarom is het natuurlijk meer dan ooit interessant om te zoeken naar de hoogste s…

Reageer op het artikel "Spaarrekening: wat zijn de voordelen en het nut van sparen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Rendement spaarrekening
Schrijf mee!