InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Geld besparen studenten

Geld besparen studenten

Geld besparen studenten De meeste jongeren hebben redelijk wat te besteden: studiefinanciering en inkomsten uit een bijbaantje. Maar studeren is duur en als je op kamers gaat wonen, is dat ook een flinke kostenpost. In dit artikel: tips om geld te besparen.

Gratis spulletjes

Een agenda hoeft niet duur te zijn. Goedkope agenda’s vind je onder andere bij Action. Deze kun je opleuken door er foto’s in te plakken. Maar je kunt ook gratis agenda’s krijgen door bijvoorbeeld evenementen te bezoeken of door je in te schrijven bij sommige hogescholen. Hetzelfde geldt voor gratis pennen. Alle kleine beetjes helpen!

Goedkoop bellen

Neem geen abonnement, hoe verleidelijk ook. Door prepaidkaarten houd je zelf in de hand hoeveel je uitgeeft en hoeveel je belt. Door een prepaidkaart te kopen, ben je je bewust van het feit dat bellen en sms’en geld kost.

Geld op spaarrekening

Zorg ervoor dat je niet veel geld op je lopende rekening hebt staan. In plaats daarvan kun je het beter overboeken naar de spaarrekening: dit levert rente op en je kunt er “moeilijker” bij.

Tweedehands studieboeken

Studeren is duur. Aan studieboeken ben je al snel rond de vijfhonderd euro per jaar kwijt. Een goede optie is het aanschaffen van tweedehands boeken. Dit kun je doen via de volgende websites:
  • Marktplaats
  • Bookmatch
  • Bol.com

Het voordeel van de laatste twee sites, is dat de verkoop niet alleen tussen koper en verkoper verloopt. Daarom zijn ze betrouwbaarder.

Op kamers gaan

Koop geen dure meubels, maar ga naar de kringloopwinkel. Daar verkopen ze geen troep: de meubels zijn vaak nog van prima kwaliteit. Misschien zijn er familieleden die dat oude bankstel niet meer gebruiken. Een leuk kleedje erover en het is weer als nieuw!

Goedkoop koken

Koken voor slechts één persoon is duur. Kook meerdere porties en vries ze in: dit bespaart je de tweede keer veel werk. Je kunt ook met vriendinnen afspreken om samen te eten. Goedkoper, maar belangrijker is dat het gezelliger is.

Water besparen

Water kun je besparen door een waterbesparende douchekop, maar ook door een douchewekker. Geen kwartier meer onder de douche: tien minuten minder scheelt liters water.

Geld besparen elektriciteit

Laat de mobiele telefoon niet te lang in de oplader zitten en laat computers niet op de standby stand staan. Hiermee bespaar je aanzienlijk in de energiekosten.

Lening met lage rente

Als je een lening wilt afsluiten, kun je dat het beste doen bij de IB-groep. Dit is het voordeligst qua rente. Denk er sowieso goed over na, want met een lening ben je altijd duurder uit. Reken van tevoren uit hoeveel geld je in totaal kwijt bent, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Gerelateerde artikelen
Besparen op studiekosten: Gratis en goedkope studieboekenBesparen op studiekosten: Gratis en goedkope studieboekenAls student zit je vaak krap bij kas. Besparen op studiekosten en studieboeken is dan ook erg gewenst. Gelukkig is bespa…
Hoe studenten geld besparenHoe studenten geld besparenGekke sprongen kunnen studenten met hun maandelijks budget niet maken. Dat is normaal. Tot op zekere hoogte kan je dat o…
Besparen op uw maandlastenBesparen op uw maandlastenU kunt op veel verschillende manieren geld besparen. De meest effectieve manier is om de maandlasten te drukken.
Besparen van geld op energieBesparen van geld op energieHet is natuurlijk aantrekkelijk om geld te besparen op je maandelijkse kosten aan energie. Vaak wordt geadviseerd om nie…

Reageer op het artikel "Geld besparen studenten"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 16-09-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!