InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrekening: waarom blijft het interessant om te sparen?

Spaarrekening: waarom blijft het interessant om te sparen?

Spaarrekening: waarom blijft het interessant om te sparen? Het rendement op de spaarrekening is sinds de economische crisis van 2008 en de nasleep ervan eerder beperkt geworden. De spaarrente werd sindsdien een heel stuk lager waardoor sparen minder interessant werd. Sommige spaarders zijn hun geld dan ook op een andere manier gaan beleggen. Toch zijn er nog steeds redenen genoeg om een deel van je geld veilg op een spaarrekening te plaatsen. Zo kan je een spaarrekening openen met de bedoeling om kapitaal bijeen te sparen voor de aankoop van een huis of een wagen, of voor een extra geldreserve op lange termijn. Om welke redenen blijft een spaarrekening nog zoal interessant?

Sparen voor een huis

De meest voorkomende reden dat mensen sparen is om in de toekomst een huis te kunnen financieren. De meeste mensen sparen met als doelstelling om met het gespaarde bedrag geheel of gedeeltelijk een woning te kunnen kopen. Als je een huis wilt kopen dan is het gebruikelijk dat je een deel van de aankoopprijs betaalt met je spaargeld en voor het andere deel een hypotheek afsluit. Slechts weinig mensen zijn zo welstellend dat ze geen hypotheek nodig hebben en hun woning enkel met spaargeld kunnen financieren.

Aankoop wagen

Een andere doelstelling van het openen van een spaarrekening is om de aankoop van een auto mee te bekostigen. Als je vanaf jonge leeftijd regelmatig een bedrag spaart, dan kan je dat een aardig spaarcentje opleveren als je volwassen bent. Als je de leeftijd hebt bereikt dat je je rijbewijs kan halen, dan kan je met je spaargeld misschien al een auto kopen. Kom je nog wat tekort om de wagen helemaal cash te betalen, dan kan je de aankoopprijs verder financieren met een autolening.

Reizen en levensdromen

Andere mensen kunnen met sparen andere doelstellingen nastreven zoals bijvoorbeeld het verwezenlijken van een droom of een ambitie. Denk maar aan het maken van die wereldreis of luxecruise waar je al zolang van droomt of het kopen van een vakantiewoning op je favoriete vakantiebestemming. Wie weet heb je altijd al gedroomd van een zwembad in je tuin? Ook kan je bijvoorbeeld een aparte spaarrekening openen voor een bijzondere hobby zoals het verzamelen van exlusieve soorten wijn of kunstwerken.

Onvoorziene omstandigheden

Dit is één van de klassieke redenen waarom mensen een spaarrekening openen. Onder onvoorziene omstandigheden wordt verstaan het te maken krijgen met tegenslagen. Het kan gaan om materiële tegenslag zoals bijvoorbeeld je huis dat in een brand verwoest wordt waardoor je op straat komt te staan. Andere gevallen waarin je beter nog wat extra spaargeld opzij hebt staan zijn bijvoorbeeld tegenslagen op het vlak van je gezondheid. Als je door een bepaalde ziekte niet meer zal kunnen gaan werken, dan zal je levensstandaard noodgedwongen naar beneden gaan. In dat geval is het handig als je in het verleden wat hebt gespaard om op die manier je maandelijks budget wat te kunnen verruimen.

Sparen voor een geldreserve

Een andere mogelijke reden om te sparen is het sparen zonder een specifiek doel. Het gaat hierbij eenvoudigweg om het aanleggen van een appeltje voor de dorst, met andere woorden het aanleggen van een geldreserve zonder dat je al weet waarvoor het bijeengespaarde kapitaal zal dienen. Het is mogelijk dat je na verloop van een tijd een deel van het kapitaal gebruikt om er een dure aankoop mee te doen, of dat je het geld gewoon voor een heel lange termijn laat staan. In dat geval zal je een aardig extraatje hebben voor je oude dag.

Aparte spaarrekening per doelstelling

Als je meerdere doelstellingen hebt, dan is het geen slecht idee om meer dan één spaarrekening te openen. Als je binnen enkele jaren een wereldreis wilt maken en misschien ook wel kostelijke verbouwingswerken wilt doen aan je huis, dan kan je per project een spaarrekening openen. Op die manier beslis je zelf hoeveel je wilt sparen voor het ene project en hoeveel voor het andere. Het voordeel is dat je voor de bekostiging van het ene project niet het gespaarde geld voor het andere hoeft aan te spreken. Je kan de aparte spaarrekeningen dus naar eigen inzicht spijzen, afhankelijk van het beoogde doel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spaarrekening: waarom blijft het interessant om te sparen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Rendement spaarrekening
Schrijf mee!