InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Babyrekening: geld sparen voor je kind vanaf de geboorte

Babyrekening: geld sparen voor je kind vanaf de geboorte

Babyrekening: geld sparen voor je kind vanaf de geboorte Als je als ouder of grootouder geld wilt sparen voor je kind of kleinkind, dan is een babyrekening een ideale oplossing. Bij de geboorte van je (klein-) zoon of (klein-) dochter kan je een babyrekening openen op naam van het kind. De babyrekening is ook geschikt om giften op te laten storten door familieleden, denk maar aan feestjes en verjaardagen. Op lange termijn kan het kind op deze manier een aardig geldbedrag bijeensparen en dit dankzij het positief effect van samengestelde interesten. Let erop dat de rente op de aangeboden babyrekeningen kan verschillen per bank. Het kan erg voordelig zijn om de verschillende rentes van babyrekeningen grondig te vergelijken.

Wat is een babyrekening?

Een babyrekening is een bijzonder type van rekening die een ouder kan openen voor zijn of haar kind. Op de babyrekening kunnen ouders en ook grootouders geld storten voor hun (klein-) kind. Als je vanaf de geboorte al voor je kind begint te sparen, dan kan de babyrekening op lange termijn mooie interesten opleveren, en dit dankzij het effect van de samengestelde interesten. Dit komt erop neer dat het totaalbedrag van de babyspaarrekening snel groeit doordat interesten ook weer interesten opleveren. Ouders gebruiken de babyrekening dan ook om een financiële basis op te bouwen voor hun kind. Als het kind meerderjarig wordt, dan zal het al meteen kunnen bogen op een aardig startkapitaal.

Babyrekening: voordelen

  • rente ligt vaak iets hoger dan bij de gewone spaarrekening
  • niet alleen ouders of grootouders, maar ook andere familieleden kunnen geld storten
  • ideaal voor giften bij feestjes en verjaardagen
  • mooie financiële basis voor het kind

Sparen voor je kind

Rente

De babyrekening wordt door meerdere banken aangeboden. Op internet alleen al vind je heelwat aanbieders. Kijk de verschillende websites na en vergelijk de mogelijkheden die de banken aanbieden als het gaat om babyrekeningen. De rentevergoedingen van de babyrekening kunnen nogal uiteenlopen per bank. Dit kan soms tot een percent rente verschillen. Ook de benamingen van de spaarrekeningen kunnen verschillen per bank en per leeftijd. Zo zal je in de spaarformules bijvoorbeeld uiteenlopende termen aantreffen als kind, jongere, groei, minderjarige en junior.

Baby, kind en jongere

Vaak kan je een babyrekening openen tot aan het tweede levensjaar van je kind. Vanaf dan komen er andere mogelijkheden om te sparen en kan je de babyrekening laten omzetten tot een soort van jongerenspaarrekening. De rekening wordt door de ouders geopend op naam van het kind, en het kind kan het geld in de meeste gevallen pas afhalen als het meerderjarig is geworden. Op die manier is er een soort van continuïteit mogelijk in het spaargedrag van het kind. Ouders of grootouders geven het kind zo een zetje om op lange termijn een financiële basis te leggen voor de toekomst.

Banken

De meeste grootbanken bieden deze vorm van spaarrekening aan. De formule van de babyrekening wordt onder verschillende benamingen aangeboden. Zo spreekt men meestal van de babyrekening, terwijl dit type van rekening bij sommige banken een andere naam kan krijgen. Enkele voorbeelden van banken die dit type rekening aanbieden zijn:

ABN Amro

  • KinderToekomst Spaarrekening
  • Royaal Spaarrekening
  • Kinderbonus Sparen: wordt niet meer nieuw aangeboden, maar wie deze spaarrekening heeft kan deze behouden

ING Bank

  • Groei Groter Rekening
  • Oranje Spaarrekening

Aegon

  • Aegon Eigen Stijl Sparen
  • Aegon Junior Renterekening

Andere banken

  • ASN Bank: Jeugdsparen
  • Friesland Bank: KlimSpaarrente
  • NIBC: Minderjarigenrekening

Rente babyrekeningen vergelijken

Spaarrekeningen voor baby's en kinderen zijn net als andere spaarrekeningen onderworpen aan de economische en commerciële wetten van de markt. Is de economische rente in het algemeen lager, dan zal ook de rente van de babyspaarrekening dat ondervinden. Zo is sinds de economische crisis van 2008 de rente op spaarrekeningen een heel stuk naar beneden gegaan. Om zo goed mogelijk op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op het vlak van spaarrentes, kan je kijken op de vergelijkende website www.spaarrente.nl. Daar kan je ingeven dat je wilt sparen voor je kind en kan je kijken hoeveel dat kan opleveren na een bepaalde tijd. Op die manier kan je steeds grondig en actueel de rentes van babyrekeningen vergelijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kunnen ouders hun kind financieel steunen?Hoe kunnen ouders hun kind financieel steunen?Financieel overleven in tijden van crisis is niet vanzelfsprekend, zeker niet voor de jonge generatie die haar eerste st…
Spaarrekening voor uw kind & kinderspaarrekeningenSpaarrekening voor uw kind & kinderspaarrekeningenIn 2018 en 2019 sparen voor uw kind en kleinkind op een kinderspaarrekening kan op vele manieren. Voor een studie bijvoo…
ABN AMRO komt met nieuwe spaarrekening: Direct SparenABN AMRO komt met nieuwe spaarrekening: Direct SparenDirect sparen bij ABN AMRO kan op vele manieren. Direct sparen, direct kwartaal sparen of pinsparen? ABN AMRO heeft in 2…
Pin sparen ABN AMRO is automatisch sparen met rentePin sparen ABN AMRO is automatisch sparen met renteHoe werkt het nieuwe pin sparen in 2019 van ABN AMRO? Het is een nieuwe manier van automatisch sparen tegen een hoge ren…
Rijkdom: vermogen opbouwen - sparen - samengestelde renteRijkdom: vermogen opbouwen - sparen - samengestelde renteEen vermogen opbouwen doet u door meer geld te verdienen met het geld dat u al hebt. Dit is het belangrijkste wapenfeit…
Bronnen en referenties
  • https://www.ing.nl/particulier/sparen/voor-uw-kinderen/spaarrekening-voor-uw-baby/index.html, bezocht op 20/09/2015.
  • http://www.spaarrekeningkind.org/spaarrekening-kind-overzicht, bezocht op 20/09/2015.
  • http://www.spaarrente.nl/spaarbanken-vergelijken, bezocht op 20/09/2015.

Reageer op het artikel "Babyrekening: geld sparen voor je kind vanaf de geboorte"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Rendement spaarrekening
Schrijf mee!