InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen met een negatief rendement

Sparen met een negatief rendement

Sparen met een negatief rendement De economische crisis begint voor velen zwaar te wegen. Daar waar topmannen bij de grote banken opnieuw bonussen krijgen uitgekeerd, zakt de rente op de spaarboekjes naar een nieuw dieptepunt. De kleine man moet weer het gelag betalen.

Opnieuw bonussen voor toplui

Nog geen twee jaar na de moeilijkheden in de bankensector worden alweer bonussen uitgekeerd aan de top. De bestuurders van ING krijgen dit jaar bijvoorbeeld een bonus van 13% tot maximaal 750.000 euro. Bij Dexia krijgt het vijfkoppig directiecomité 1,875 miljoen euro terwijl BNP Paribas 500 miljoen euro aan 4000 medewerkers uitkeert.
De banken zeggen op de bonussen bespaard te hebben maar ze toch te moeten uitkeren opdat ze hun beste krachten niet zouden verliezen, maar intussen voltrekt zich een kleine ramp bij de modale spaarder.

Negatief rendement

De gemiddelde basisrente op een spaarboekje zakte recentelijk tot 1,15%, waardoor er zelfs van geen bescheiden opbrengst meer sprake is. In de realiteit betekent dat dat het rendement van een spaarboekje in het rood verzeilt, te weten -0,75%. Dit gebeurt niet in de reële cijfers, maar in het verlies aan koopkracht. Immers de inflatie op maandbasis klokt af op 1,90%. Zelfs met de getrouwheidspremies die banken toekennen en die nooit meer dan 0,50% bedragen, blijft het rendement negatief.
Redenen daarvan zijn de gestegen prijzen van levensnoodzakelijke goederen. Drinkwater bijvoorbeeld is 20% duurder geworden. Ook kleding en schoenen betaal je meer aan de kassa. Dat de benzineprijzen eveneens in de lift zitten weet iedereen die zijn auto nodig heeft om naar zijn werk te gaan.

Massaal sparen

Door de recente problemen op de beurs hebben een massa beleggers immers afgehaakt en hebben zij gekozen voor een ‘veiliger’ toevluchtsoord voor hun zuurverdiende centen. In de praktijk leggen Belgen nu 20% van hun inkomen opzij wat het totaal aan spaartegoeden op 200 miljard euro brengt. Zelfs het hernieuwen van kasbons wordt niet meer overwogen omdat dit evenmin opbrengt.

Promoties

Van die massale overstap naar spaarboekjes maken banken handig gebruik om speciale acties te lanceren. De afgelopen maanden hebben banken als ING, AXA, Keytrade Bank en BNP Paribas Fortis flink ingezet op het promoten van hun spaarmogelijkheden. Op het eerste gezicht lijken de promoties interessant, maar zoals zo vaak schuilen er addertjes onder het gras en zal de naïeve, goedgelovige burger bedrogen uitkomen als hij niet oplet. Vooraleer in te gaan op zulke acties moet goed afgewogen worden wat er eigenlijk op termijn verkregen wordt. Soms verliest u bijvoorbeeld de gunstige voorwaarden die aangeboden worden als u geld van de rekening afhaalt.

Een schande

Het blijft hallucinant dat toplui van banken nog steeds met astronomische bedragen aan de haal gaan terwijl de gewone man zelfs een bescheiden rendement op zijn spaargeld wordt ontzegd. In feite hebben wij met zijn allen door financiële injecties via de overheid tijdens de bankencrisis de huidige bonussen mogelijk gemaakt. Iets waarover serieus zouden moeten nagedacht worden (en de politici in de eerste plaats).
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sparen met een negatief rendement"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 05-05-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!