InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Slim online sparen voor optimaal rendement 2019

Slim online sparen voor optimaal rendement 2019

Slim online sparen voor optimaal rendement 2019 U wilt ook online sparen met een internet spaarrekening en een optimaal rendement op spaargeld in 2019. Online sparen en een online spaaromgeving hebben vele voordelen. U kunt kiezen voor een variabele rente, een vaste rente of een hogere actierente. Ga bewust voor een optimaal rendement en volg daarom een aantal tips voor succesvol sparen met hoge rente. U kunt online sparen met een direct opneembare spaarrekening of met een spaardeposito dat u vele jaren een hoge rente kan geven. Online sparen is in de meeste gevallen flexibel sparen tegen de hoogst haalbare spaarrente van het moment.

Sparen met rendement

Online sparen, slim sparen via het internet

Online bankieren en internet sparen zijn niet meer weg te denken. Alle banken bieden inmiddels de mogelijkheid van internetbankieren aan en daar maken we dan ook dankbaar gebruik van. Volstrekt begrijpelijk. Er zijn meerdere voordelen te behalen:
  • Via internet is het allemaal goedkoper.
  • Het is sneller.
  • De rente is bij internet sparen veelal hoger dan bij traditioneel sparen.

Grote banken en online internetsparen

Alle banken bieden internet sparen aan, soms ook in meerdere varianten. Enkele voorbeelden, zonder volledig te kunnen zijn:
  • ABN AMRO heeft meerdere varianten: de Internet spaarrekeningen per kwartaal, jaar of vrij opneembaar en Direct Sparen;
  • Knab heeft kwartaalsparen;
  • ING kent vele spaarvormen: de Bonusrenterekening, de Oranje spaarrekening en de Profijtrekening.

Hoe een optimaal rendement op sparen berekenen?

Al deze spaarrekeningen hebben hun voor- en nadelen en hun beperkingen. Het gaat te ver om die hier allemaal na te lopen. Wel gelden bij het kiezen uit deze rekeningen drie algemene regels:
  • Regelmatig hebben banken aanbiedingen. Bijvoorbeeld als u een nieuwe spaarrekening opent of in de periode waarin het vakantiegeld wordt uitbetaald. Profiteer van deze actierente.
  • Hoe langer u uw geld vastlegt hoe hoger normaliter de variabele rente is.
  • Als u kiest voor een kwartaal rekening, laat uw geld dan liefst ook ten minste 1 kwartaal laat staan.
  • Let goed op de productvoorwaarden en de eventuele actierente. Alleen zo behaalt u een optimaal rendement. Doet u dat niet dan kan de rentevergoeding lelijk tegenvallen of blijkt na enige tijd de rente veel lager te zijn dan u gedacht had.

De berekening van het rendement is afhankelijk van de spaarrente. Niet alleen de hoogte van de spaarrente is belangrijk, maar ook hoe vaak u uw rente krijgt uitbetaald en hoe vaak de rente wijzigt.

De kwartaalrekening geeft een hogere spaarrente

De kwartaal rekeningen bieden onder bepaalde voorwaarden een hoog rendement. Het aantal aangeboden kwartaalrekeningen bij de grote spaarbanken is een overzichtelijk lijstje:
  • ABN AMRO: Direct Kwartaal sparen;
  • MoneYou: de Kwartaalextrarekening;
  • NIBC Direct: de kwartaalrekening;
  • Knab: kwartaalsparen.

Let op de productvoorwaarden

U kunt op internet de productvoorwaarden van deze kwartaal rekeningen nalezen. Drie voorwaarden die uw rendement in belangrijke mate kunnen bepalen, zijn:
  1. De renteopbouw;
  2. Het kernsaldo;
  3. Het moment van rentebijschrijving.

De renteopbouw

Al deze kwartaal rekeningen werken met twee rente bestanddelen. Een basisrente en een bonus rente. De basisrente is over het algemeen laag. De bonus rente maakt de rekening interessant. Kernachtig weergegeven komt u voor de totale rente, dat wil zeggen de basis- èn bonus rente, in aanmerking als:
  • ABN AMRO: het geld een vol kwartaal op de rekening staat, dus vanaf 1/1 van een maand, en dat een kwartaal lang.
  • ING: enige eis is dat u in een kwartaal geen geld afboekt, bijboeken kan altijd. Als u wel een deel afboekt, krijgt u in het bewuste kwartaal over het totale saldo slechts de basisrente. Daar staat weer tegenover dat tussentijds bijgestort geld ook voor de hoge rente in aanmerking komt en dat is bij de andere banken niet zo.
  • Knab: idem als bij ABN AMRO.

Het kernsaldo van uw spaartegoed

Het kernsaldo is het laagste bedrag dat gedurende het kwartaal op de rekening staat.
Over het kernsaldo ontvangt u de totale rente, inclusief bonus rente:
  • Hebt u in het kwartaal geld afgeboekt, dan vervalt in dat kwartaal de bonus rente, waardoor alleen de basisrente overblijft.
  • Hebt u geld bijgeboekt en niets tussentijds afgeboekt, dan ontvangt u ook over het bijgestorte geld, berekend over de tijd dat het geld er staat, de bonus rente.

Moment van rentebijschrijving in 2019

Ook het moment waarop u de rente ontvangt verschilt. Het spreekt voor zich dat per kwartaal rente ontvangen voordelen heeft. De banken doen het als volgt:
  • ABN AMRO: bijschrijving na afloop van het kwartaal met als valuta datum de 1e van elke kalender kwartaal.
  • De ING: per 1 januari.
  • Knab: uiterlijk op elke eerste dag van een kalenderkwartaal.

Variabele rente en actierente

Een kwartaal rekening is een spaarrekening met voorwaarden. Zo moet u het geld minimaal een kwartaal laten staan om een hoge rente te kunnen krijgen. U kunt natuurlijk ook kiezen voor een spaarrekening zonder voorwaarden die toch een hoge variabele rente geeft. In de top van banken met de hoogste spaarrente zitten niet de echte grote banken. Uitzondering hierop is MoneYou, een volle zuster is van ABN AMRO die steeds een toprente biedt. Deze bank staat dan ook in de lijst met de top 5 banken met de hoogste spaarrente in Nederland.

Slot slim online sparen

Een internetspaarrekening met beperkende voorwaarden geeft meestal een hogere rente, maar u kunt ook kiezen voor een spaarrekening zonder voorwaarden. Punt hierbij is dat niemand van te voren weet wat de rente zal doen: als u uw geld wat langer kwijt kunt en denkt dat de rente zal dalen, kiest u voor een spaarrekening met voorwaarden. Maar dan nog zijn er mooie voorbeelden van rekeningen die ook zonder voorwaarden veilig een hoge rente bieden. Het beste is het waarschijnlijk om uw geld te spreiden en voor beide varianten te kiezen. Maar let u daarbij altijd goed op de voorwaarden en bekijk ook of u niet te maken hebt met een actierente. Ook een actierente hoeft overigens niet verkeerd te zijn, maar dan weet u ten minste ook wanneer u daarna het beste kunt overstappen naar weer een nieuwe spaarrekening. Er is immers veel keuze.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ING bank & de ToprekeningDe ING bank & de ToprekeningDe Toprekening van de ING bank geeft u een spaarrekening met een toprente en met veel flexibiliteit. De Toprekening van…
ING Bank geeft hoogste rente op ProfijtrekeningING Bank geeft hoogste rente op ProfijtrekeningProfiteer ook in 2019 van de Profijtrekening of zet deze om in de Oranje spaarrekening. De Profijtrekening van de ING is…
Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Vele banken bieden bonus sparen aan. Wat is bonus sparen in 2019? Hoe werkt deze manier van sparen? Wat zijn de voordele…

Reageer op het artikel "Slim online sparen voor optimaal rendement 2019"

Reactie

André van der Sluijs, 12-10-2008 18:41 #1
Op zoek naar het begrip "Kernsaldo" kwam ik o.a. op deze site uit. Ik heb nog lang niet alles bekeken, maar het lijkt mij wel een goede. Veel relevante informatie zo op het eerste gezicht. Bonusrente over het Kernsaldo blijkt helemaal niet over het gemiddelde te gaan, zoals men zou verwachten. Maar over het laagste saldo in een kwartaal. Iets wat men bij de Rabobank zorgvuldig wist te verhullen bij het aangaan van het contract. Ter plekke werd alles binnen 10 minuten geregeld, pas later kwam ik er achter. Niet dat ik er last van heb gehad, maar Kernsaldo is een misleidend iets. Reactie infoteur, 15-04-2018
Beste André van der Sluijs,

Dank je wel voor het compliment. Ik probeer de lezers op tal van onderwerpen zo goed mogelijk te informeren en waarschuwen voor eventuele valkuilen. Het kernsaldo is echt het laagste bedrag dat gedurende het kwartaal op de rekening staat. Opletten dus.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 24-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2019
Reacties: 1
Schrijf mee!