InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Alternatieven voor spaarrekening 2018 en 2019

Alternatieven voor spaarrekening 2018 en 2019

Alternatieven voor spaarrekening 2018 en 2019 Wat is het beste alternatief voor een spaarrekening in 2018 en 2019? Sparen betekent ook alle mogelijkheden bekijken voor het sparen op een gewone spaarrekening. Een spaardeposito bijvoorbeeld geeft meestal een hogere rente dan een gewone spaarrekening. Of kies voor beleggen en koop aandelen of een goed renderende obligatie, investeer in goud en kies een gemengde spaarrekening. Met deze alternatieven combineert u sparen en beleggen. Of los uw hypotheek af en investeer in zonnepanelen. Beide geven een hoog rendement.

Inhoud

De spaarloonregeling is gestopt, wat nu in 2018 en 2019?

De spaarloonregeling houdt bijvoorbeeld in dat u als werknemer een deel van uw brutoloon belastingvrij kunnen sparen. Onder een aantal voorwaarden weliswaar. Zo moet het spaargeld op uw naam op een aparte rekening worden gestort. U mocht maximaal 613,- per jaar sparen via de spaarloonregeling. Het bedrag staat vier jaar vast, maar is toch bepaalde doeleinden tussentijds opneembaar. Deblokkeren kan dus als in de regeling voor uw bedrijf de volgende mogelijkheden voor deblokkeren worden genoemd:
  • Bij de aankoop van een eigen woning voor eigen bewoning en dus niet een tweede woning of verbouwing aan het huis. Ook stortingen op bepaalde spaarrekeningen of beleggingsrechten voor de eigen woning, een lijfrentespaarrekening en een storting voor het lijfrente beleggingsrecht is toegestaan.
  • Onbetaald verlof.
  • Lijfrentepremies en premies voor een kapitaalverzekering.
  • U start eigen onderneming anders dan een BV.
  • U gebruikt het voor de kosten van kinderopvang of voor studiekosten, uitgezonderd een eventuele studieschuld. De kosten voor kinderopvang kunt u maximaal voor 1/6 deel via het deblokkeren van de spaarrekening betalen.
  • Kosten voor een EVC-procedure of het behalen van een ervaringscertificaat.

U kunt de gelden van de spaarloonregeling opnemen en kiezen voor besteding of een alternatieve vorm van sparen en beleggen. Vanaf 2016 vervalt de vrijstelling voor de spaarloonregeling. Als u in 2017, 2018 of 2019 nog een geblokkeerd spaartegoed hebt onder de spaarloonregeling, dan valt deze in 2017, 2018 en 2019 valt onder uw vermogen in box 3.

Vanaf 1 januari 2012 kunt u uw opgebouwde tegoed belastingvrij in zijn geheel opnemen. Vanaf 1 januari 2013 geldt dit ook voor het levenslooptegoed. De fiscaal aantrekkelijke stamrecht bv bij ontslag is ook in 2014 niet meer mogelijk voor nieuwe gevallen van ontslag. Wat zijn de alternatieven voor uw vermogen?

Levensloopregeling 2018 en 2019

Voor de levensloopregeling is er een overgangsregeling tot 1 januari 2022, waarbij er een onderscheid is tussen degenen met een tegoed minder of meer dan 3000 euro. Maakt u gebruik van de overgangsregeling van de levensloopregeling in 2018en 2019?

Spaarrente op spaardeposito of klimspaardeposito is een hogere rente in 2018 en 2019

Kijk eens naar een spaardeposito. Er zijn vele mogelijkheden en de spaarrente is vaak hoger. Nog een voordeel is dat de spaarrente vast is, zodat u de hele periode geniet van deze een hoog rendement. Bij een klimspaardeposito stijgt de rente elk jaar, waardoor uw rendement alleen maar toeneemt.

Alternatieven voor sparen vergelijken, het beste alternatief is beleggen in 2018 en 2019

Er zijn vele alternatieven voor sparen in de sfeer van beleggen, maar waarin gaat u beleggen:
  • Beleggen in aandelen of obligaties;
  • Beleggen in bitcoins 2018 en 2019;
  • Mix van beleggen en sparen;
  • Goud kopen;
  • Onroerend goed kopen

Maar ook als u alternatieven zoekt, doet u er goed aan om niet alles in één mandje te stoppen. Niemand heeft een glazen bol en weet welke investering het de komende tijd absoluut goed gaat doen. Daarom moet u uw geld spreiden. Hoeveel u gaat sparen en hoe is sterk afhankelijk van uw profiel en waarvoor het geld bedoeld is. Als u het geld snel weer nodig hebt, doet u er verstandig aan om toch te sparen en wel op een rekening waar u direct weer bij uw geld kunt. Is uw geld bedoeld voor uw pensioen, dan is ook zeer onverstandig om te veel risico te nemen met uw geld. Beleggen doet u dan met een deel van uw spaargeld, zelf of via een goede vermogensbeheerder van een beleggingsfonds. Vraag de vermogensbeheerder dan altijd wat de kosten van beheer zijn en wat de resultaten tot nog toe zijn. Kies voor een fonds dat al een tijd goede rendementen geeft. Het geeft geen garantie voor de toekomst, maar zegt veel over het verleden, ook in moeilijke tijden. Het ING Global Opportunities Fund bijvoorbeeld heeft de prestigieuze Morningstar Award voor fondsbeleggen gewonnen in de categorie beste wereldwijde aandelenfonds. Robeco doet het meestal goed, maar ook uw eigen bank boekt wellicht goede resultaten.

Rente en inflatie

Een grote onbekende momenteel is wat de inflatie en de rente de komende tijd zullen gaan doen. Als de economie werkelijk gaat aantrekken zullen ook de inflatie en de rente omhoog gaan. Een slecht vooruitzicht voor wie obligaties heeft of van plan is ze te gaan kopen. Een hogere rente zal zeker leiden tot lagere koeren van de obligaties. Tussentijds verkopen heeft dan weinig zin meer. Hoe langer de looptijd van een obligatie is, hoe gevoeliger deze belegging is voor veranderingen in de rente. Beleggen in obligaties lijkt momenteel dus risicovol. Een hogere inflatie lijkt ook niet goed uit te pakken voor beleggingen in aandelen. Voor bedrijven worden de grondstoffen duurder en daarmee komen de winsten onder druk te staan. Winnaars kunnen zijn de bedrijven die de grondstoffen, al dan niet bewerkt, duur kunnen verkopen aan anderen. Denk aan Royal Dutch Shell of Mittal Steel.

Mix van beleggen en sparen

De mix van beleggen en sparen lijkt ook een goed alternatief. Er zijn spaarrekeningen waarbij u inleg niet kunt kwijt raken en de rente afhankelijk is van de AEX beursindex. Denk bijvoorbeeld aan de eerdere AEX spaarrekening van ABN AMRO. Deze hybride spaarrekening kan bij ABN AMRO niet meer worden geopend. U at zo van twee walletjes en combineerde sparen met beleggen Maar let wel op: als de beurs het slecht doet kan de rente ook nul zijn, want de opbrengst is afhankelijk van de stijging van de AEX Index.

Goud kopen in 2018 of 2019?

Goud heeft een flinke prijsstijging doorgemaakt, maar ook een flinke daling in 2013 en 2014. De grootste stijging van de goudprijs lijkt wel geweest, maar als ons financiële systeem weer in de problemen gaat komen, bijvoorbeeld doordat te veel landen te grote schulden hebben of de banken weer in de fout gaan, lijkt goud weer een goede investering te zijn met volgens Willem Middelkoop een groot groeipotentieel.

Beleggen in onroerend goed in 2018 en 2019

De prijzen van het onroerend goed zijn zowel in de particuliere als zakelijke sector in 2018 omhoog gegaan. In de zakelijke sector zijn er in sommige gebieden nog problemen door leegstand. In de particuliere sector zijn er gebieden waar de huizenprijzen in 2018 door het dak gingen en ook in 2019 nog fors kunnen stijgen (Amsterdam bijvoorbeeld). Als de economie aantrekt en de rente relatief laag blijft, kunnen ook de prijzen van het vastgoed zich snel overal in ons land gaan herstellen en zijn daar mooie rendementen te maken. In 2018 zijn de huizenverkopen fors toegenomen en dat wordt ook voor 2019 verwacht.

Zonnepanelen plaatsen

Met zonnepanelen kunt u veel geld besparen en haalt zo een hoog rendement op het in uw huis geïnvesteerde bedrag. Een hoger rendement dan op allerlei spaarrekeningen.Bovendien stijgt uw woning in waarde en is die aantrekkelijker geworden voor een snelle verkoop.

Spreiden en nog eens spreiden

Dat betekent dus spreiden en nog eens spreiden van geld. De wereldwijde economie is met vele onzekerheden omgeven. Het is vergelijkbaar met een loterij, waarbij de hoofdprijs kan vallen op het enige staatslot dat u gekocht hebt, of op de vele loten die u als hete ijzers in het vuur houdt.

Slot alternatieven voor sparen in 2018 en 2019

Al met al is er dus veel mogelijk om slim met uw spaargeld en vermogen om te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sparen bij Ohra in 2019Sparen bij Ohra in 2019Als u in 2019 een goede spaarrekening zoekt, kunt u ook eens kijken bij Ohra. Ohra is niet alleen een verzekeringsmaatsc…
Beleggen: ObligatiesBeleggen: ObligatiesObligaties, een veel voorkomend woord in de beleggingswereld. Maar wat is een obligatie eigenlijk, en wat kan je met een…
Aegon flexibel sparen  internetsparen met hoge renteAegon flexibel sparen internetsparen met hoge renteEen spaardeposito of de flexibel sparen rekening van Aegon bank is in 2019 sparen tegen een hoge spaarrente tot 1,0%. Fl…

Reageer op het artikel "Alternatieven voor spaarrekening 2018 en 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2019
Schrijf mee!