InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrekening en budget: tips om meer en effectief te sparen

Spaarrekening en budget: tips om meer en effectief te sparen

Spaarrekening en budget: tips om meer en effectief te sparen Sparen is voor veel mensen een moeilijke opdracht. Je kent het gevoel wel: natuurlijk wil je wel sparen, maar op het einde van de maand blijkt altijd dat er weinig of geen geld meer overblijft. Je gaat stilaan de moed opgeven om een redelijk gevulde spaarrekening bijeen te krijgen. Toch kan je - mits de nodige discipline - ervoor zorgen dat je spaarrekening beter gevuld geraakt. Een van de belangrijkste tips is om elke maand via een doorlopende opdracht trouw een bescheiden bedrag te sparen. Best vermijd je hierbij de fout om in het begin onrealistisch veel geld te willen sparen. Welke tips zijn nog zoal nuttig om meer en effectiever geld te sparen?

Meer sparen

Als je geld wilt overhouden om te sparen, dan moet je natuurlijk eerst zorgen dat je niet alles uitgeeft. Hierbij is het belangrijk om vooreerst je budget in het oog te houden. Ga na over welk budget je per maand kan beschikken en wat daarvan nog overblijft op het einde van de maand. Als er weinig of niets overblijft, dan is het tijd om eens grondig na te gaan welke kosten je allemaal maakt gedurende de maand. Wees eerlijk en kritisch tegenover jezelf als je op je lijstje uitgaven tegenkomt die niet noodzakelijk of zelfs overbodig zijn.

Budget sober beheren

Maak een lijstje op met alle uitgaven die je doet en bekijk of er dingen bij zijn waarop je kan besparen. Probeer soberder om te gaan met je budget. Denk bijvoorbeeld aan producten die je aan een goedkopere prijs kan aankopen in een lowcostwinkel. Vaak is de kwaliteit van lowcostproducten haast even goed als de meeste merkproducten. Vele kleine besparingen kunnen op het einde van het jaar, en misschien al op het einde van de maand, een groot verschil maken. Hoe beter je met je budget kan omgaan, hoe meer geld je kan overhouden om te sparen. Eens je jezelf de discipline hebt opgelegd om elke maand te sparen, is het belangrijk om die goede gewoonte vol te houden.

Sparen met doorlopende opdracht

Als je denkt dat je elke maand een bedrag kan overhouden om op je spaarrekening te zetten, dan kies je best voor een doorlopende opdracht. Op die manier leg je jezelf een discipline op om elke maand die euro's te sparen. Als je weet dat er elke maand automatisch geld van je zichtrekening naar je spaarrekening wordt overgezet, dan ga je je budget vanzelf daar op afstellen. Dan ga je je consumptiegedrag aanpassen: je houdt er vanzelf rekening mee dat je maandelijks moet rondkomen met je maandloon min het overgeplaatst spaargeld.

Budget en spaarrekening

Eens ze besloten hebben om nu eindelijk eens te gaan sparen, durven sommige spaarders al eens overenthousiast te werk gaan. Ze zetten dan per maand al te grote bedragen over op hun spaarrekening. Dit heeft weinig zin omdat je je budget dan een al te grote druk oplegt. Je levensstandaard helemaal naar beneden halen om toch maar te kunnen sparen hoeft nu ook weer niet. Denk eraan dat de vermindering van je budget leefbaar moet zijn voor je maandelijkse kosten.

Klein spaarbedrag

Daarom is het goed om voor een klein bedrag te kiezen als je elke maand wilt sparen. Sparen heeft toch pas een hoog rendement als je op lange termijn spaart. Het is beter om elke maand bijvoorbeeld 70 euro te sparen en comfortabel te kunnen leven, dan een te groot bedrag te sparen en in het rood te moeten gaan op je zichtrekening. Banken rekenen enorm hoge rentes aan voor als je in het rood gaat op je zichtrekening. Elke maand een klein bedrag sparen is beter dan twee keer per jaar een groot bedrag overzetten naar je spaarrekening.

Extra geld

Sommige werknemers krijgen op bepaalde tijdstippen van het jaar een extraatje. Denk maar aan je vakantiegeld, of een eindejaarspremie. Andere kunnen dan weer genieten van bepaalde bonussen aan de hand van hun werkprestaties of positieve resultaten in de onderneming. Profiteer ervan om deze extra inkomsten meteen op je spaarrekening te zetten, ofwel geheel of gedeeltelijk. Denk je in de nabije toekomst wat extra geld nodig te hebben voor een bepaalde uitgave, schrijf dan maar een gedeelte over op je spaarrekening. Zoniet schrijf je het best volledig over: dat betekent meteen een goeie boost voor je spaarrekening. En doordat het extra geld van je zichtrekening is, kan je ook niet in de verleiding komen om het al te vlotjes uit te geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spaarrekening en budget: tips om meer en effectief te sparen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Geldtips
Schrijf mee!