InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Aandelen, goud, obligaties of gewoon sparen?

Aandelen, goud, obligaties of gewoon sparen?

Aandelen, goud, obligaties of gewoon sparen? Wij zijn altijd op zoek naar een hoog rendement op ons geld. Op verschillende manieren kunt u geld investeren om het te laten groeien. De meest rendabele vorm is afhankelijk van de markt en de risico’s die u neemt. Door te beleggen kunt u zeer hoge jaarrendementen halen, maar zoals wij gezien hebben van 2008 tot april 2009 kunnen aandelen ook behoorlijk in waarde zakken. In dat geval maakt u geen rendement maar kost het u geld. Veel beleggers hebben in 2009 hun toevlucht gezocht in goud. In 2009 hebt u een rendement van ruim 20 procent kunnen behalen door te beleggen in goud. Over een periode van tien jaar gerekend had u beter een spaarrekening kunnen aanhouden dan beleggen in aandelen. Gerekend over twintig jaar heeft de spaarrekening ook het rendement van goud overtroffen. Het best renderend over twintig jaar zijn toch obligaties. De solide (staats)obligaties geven hogere vergoedingen dan de gemiddelde spaarrekening en brengt veel minder risico met zich mee in vergelijking met aandelen.

Geld storten op een spaarrekening

De hoogte van de rente op een spaarrekening is aan fluctuaties onderhevig. In 2008 kon u eenvoudig een rendement maken van 5 procent. In 2009 moest u genoegen nemen met een spaarrente van gemiddeld 2,5 procent over het hele jaar gerekend. Door een dergelijk laag rendement wordt uw geld steeds minder waard. U moet namelijk belasting van 1,4 procent betalen over het vermogen in box drie. Er geldt een vrijstelling van ongeveer twintig duizend euro en over het meerdere moet u de belasting betalen. Indien u ook nog de inflatie meeneemt in de berekening, komt u op een negatief rendement uit.

Kiezen voor een deposito

Geld dat u langere tijd niet nodig hebt, kunt u nog beter op een spaarrekening met een vaste rente en looptijd zetten. Deze leveren vaak meer op dan reguliere spaarrekeningen en hierbij bent u er van verzekerd dat u een langere tijd een vaste rente krijgt. Zodra de spaarrentes weer stijgen, hebt u weer nadeel. U zit namelijk vast in het deposito.

Beleggen in obligaties

U kunt verschillende soorten obligaties krijgen. Deze variëren van zeer veilig (Nederlandse Staatsobligaties) tot zeer speculatief (bedrijfsobligaties van minder kredietwaardige bedrijven). De zeer speculatieve obligaties zullen een hogere rente opleveren, maar zodra het bedrijf omvalt is uw geld ook weg.

Beleggen in aandelen

Toch is het nog steeds rendabeler om te beleggen in aandelen in vergelijking met het ouderwetse sparen. De laatste tien jaar had u beter een spaarrekening kunnen hebben, maar aantrekkende koersen kunnen een hoop van de negatieve rendementen in het verleden weer goed maken. Het jaar 2009 was een hypejaar wat betreft goud, maar dit is vaak ook een vlucht van beleggers geweest die geen vertrouwen meer hadden in de beurs. Zodra veel beleggers allemaal het idee oppakken om goud te kopen, zal de waarde inderdaad ook stijgen. Op het moment dat de beleggers het vertouwen weer terug krijgen in de beurs en de waarde van goud blijft niet (sterk) stijgen, dan stappen ze weer over.

Waar moet u in beleggen?

Helaas is daar niets over te zeggen. Neemt u geen genoegen met een lage spaarrente, dan kunt u kiezen voor een andere manier om het geld weg te zetten. Mensen die bereid zijn om een risico te nemen kunnen gaan beleggen, maar ze moeten er wel rekening mee houden dat er een kans bestaat dat er een negatief rendement uit komt, in plaats van een laag rendement op een spaarrekening.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Intermediair

Reageer op het artikel "Aandelen, goud, obligaties of gewoon sparen?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 29-12-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!