InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrekening: tips om rendement uit je geld te halen

Spaarrekening: tips om rendement uit je geld te halen

Spaarrekening: tips om rendement uit je geld te halen In economisch moeilijke tijden is het geen sinecure om je geld op een degelijke manier te beheren. Veel mensen hebben dan ook moeilijkheden met een effectief beheer van hun dagelijkse geldzaken. Eén van de dingen die het meest naar voren komen is de vraag hoeveel geld uit te geven en hoeveel geld te sparen. Op een betaalrekening of zichtrekening levert je geld minder op dan op een spaarrekening. Als je teveel geld laat staan op je betaalrekening loop je dus rendement mis. Het beste is om een soort van gulden middenweg te vinden tussen sparen en uitgeven zodat je spaargeld goed kan renderen. Hoe vind je die middenweg zodat je geld rendement kan opbrengen?

Hoeveel sparen?

Veel mensen vragen zich af hoeveel euro's van hun maandloon ze best kunnen spenderen om te sparen. Dat is een vraag die van verschillende dingen afhangt, zoals bijvoorbeeld het bedrag zelf van je maandelijkse inkomsten en de levensstandaard die je aanhoudt. Als je een hoge levensstandaard hebt en gewoon bent om veel geld uit te geven, dan houd je sowieso minder over om te sparen.

Persoonlijk

Ben je gewend om eerder sober te leven, dan kan je maandelijks een mooi bedrag op je spaarrekening zetten. Vaak raden bankiers klanten aan om een bedrag op de spaarrekening te hebben staan dat ongeveer gelijk is aan zes maanden maandloon. Dit is een suggestie die kan afwijken van persoon tot persoon: wie meer zekerheid wil, kan streven naar een bedrag dat overeenkomt met een jaar van zijn maandloon.

Rendement spaarrekening

Op je betaalrekening of zichtrekening levert je geld weinig tot niets op: het rendement van een betaalrekening is dus te verwaarlozen. Daarom is het belangrijk om regelmatig het bedrag van je betaalrekening te checken. Het heeft niet veel zin om een hoog bedrag op je betaalrekening te laten staan dat nauwelijks rendement kan opbrengen. Schrijf dan ook regelmatig wat geld over naar je spaarrekening als dat bedrag wat groot lijkt te worden.

Betaalrekening

Rente

Wacht niet te lang met dit laatste, want geld dat op je betaalrekening staat zonder dat je het gebruikt, had in tussentijd mooi kunnen opbrengen op je spaarrekening. Kies bijvoorbeeld een vast tijdstip om het bedrag van je betaalrekening na te kijken, zoals bijvoorbeeld één keer per maand. Staat er veel meer op dan je denkt nodig te hebben voor je maandelijkse uitgaven, schrijf het dan over op je spaarrekening.

Hoeveel geld laten staan op je betaalrekening?

Het is natuurlijk goed om geld van je betaalrekening over te zetten naar je spaarrekening, als je merkt dat het bedrag op de betaalrekening te groot wordt. Niettemin moet je hier voorzichtig mee zijn: als je in verhouding te veel geld overzet naar je spaarrekening, dan bestaat de kans dat er te weinig geld op je betaalrekening overblijft voor je maandelijkse uitgaven.

Rood staan

Dan zou je in het rood kunnen gaan en dat is niet de bedoeling. Het kan geen kwaad om af en toe eens even in het rood te staan, maar het is afgeraden om hier een gewoonte van te maken. Niets is immers voor niets en de banken rekenen dan ook hoge interesten aan voor betaalrekeningen die in het rood staan. Het is dus de bedoeling om een soort gulden middenweg te vinden tussen sparen en uitgeven.

Buffer voor uitgaven

Sommige mensen gebruiken de regel om hoogstens twee maanden loon op hun betaalrekening te laten staan, en als dit bedrag groter is, de rest over te zetten op hun spaarrekening. Zo behoud je ruimte voor je maandelijkse uitgaven en heb je ook een buffer over voor eventuele onvoorziene extra uitgaven in die maand. Dat bedrag van twee maanden loon kan ook verlaagd worden: ook hier hangt dit weer af van je financiële uitgaven, je consumptiegedrag en je levensstandaard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld sparen: voordelen en nadelen van de spaarrekeningGeld sparen: voordelen en nadelen van de spaarrekeningGeld sparen op een spaarrekening heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen. Aan de ene kant ligt het rendement van de spaa…
Sparen: het verschil tussen spaarrekening en termijnrekeningSparen: het verschil tussen spaarrekening en termijnrekeningNa de crisis op de beurzen zijn beleggers niet meer zo happig om in aandelen te beleggen en richten zich meer op de veil…
Spaarrekening als belegging achterhaaldSpaarrekening als belegging achterhaaldDe spaarrekening gold decennia lang als veilige en voordelige belegging. In géén andere belegging is zoveel geld geïnves…
Rentevergoeding op de betaalrekeningRentevergoeding op de betaalrekeningRente op een betaalrekening ontvangen kan wel degelijk. Bij de meeste banken krijgt u op uw betaalrekening geen rentever…

Reageer op het artikel "Spaarrekening: tips om rendement uit je geld te halen"

Reactie

Fred, 30-11-2009 23:10 #1
Als je een goed beeld hebt van je vaste maandelijkse lasten, en daarnaast ook weet hoeveel extra je in een bepaalde maand moet betalen aan variabele lasten (sportclub, een abonnement etc.) kun je al veel eerder geld naar je spaarrekening overschrijven. Bovendien dwing je dan jezelf om consequent te zijn in het geld uitgeven (uitgaan, impulsaankopen etc.). En kom je dan toch nog een keertje rood te staan: in één dag haal je het benodigde geld van je spaarrekening terug.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Geldtips
Reacties: 1
Schrijf mee!