InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Hoogste spaarrente na omvallen DSB Bank: waar dan?

Hoogste spaarrente na omvallen DSB Bank: waar dan?

Hoogste spaarrente na omvallen DSB Bank: waar dan? Na het omvallen van de DSB Bank moesten grote bedragen tegen de hoogste spaarrente bij een andere bank worden geplaatst. Particulier en zakelijk moesten banken opnieuw worden vergeleken. Zo ontstond een nieuwe top 5 van banken. Waar kunt u het beste met uw geld heen om te sparen tegen de hoogste spaarrente. Vergeet de DSB Bank en bekijk de actuele rente van de nieuwe top 5 banken met hoogste rente in ons land. Misschien is doelsparen van de oerdegelijke Rabo bank ook wat voor u.

DSB Bank failliet

De DSB Bank is failliet verklaard en de spaarders wachten op hun geld. Via het depositogarantiestelsel kunnen de spaarders tot 100.000 euro per persoon, op voorwaarde dat het niet om achtergestelde deposito’s gaat, hun spaargeld weer tegemoet zien. De Nederlandsche Bank schiet dit geld voor, dat uiteindelijk voor een deel door de overige banken zelf betaald wordt. Voor een deel, omdat de banken hun last ook weer als claim in de afwikkeling van het faillissement van de bank zullen inbrengen en daarvan een groot deel weer via de curatoren terug zullen krijgen. Dat zou ook kunnen gelden voor wie meer dan 100.000 euro spaarde bij de bank.

Voorschotregeling

Normaliter zou de uitkering via het depositogarantiestelsel binnen 3 maanden moeten zijn afgewikkeld. Omdat dit voor de mensen die nu niet bij hun geld kunnen, lang kan zijn, en omdat niet wordt uitgesloten dat het toch langer gaat duren, zijn de curatoren per 21 oktober 2009 gekomen met een voorschotregeling. Deze voorschotregeling is er alleen voor particulieren, en niet de zakelijke rekeningen. Bovendien zijn van de voorschotregeling uitgesloten de deposito’s en de Zilvervlootrekening voor kinderen. Elke persoon kan maximaal 3000 euro voorschot op zijn tegoed krijgen. Toch wordt ook een en of rekening tot maximaal 3000 euro van een voorschot voorzien: hebt u samen met uw partner een en of rekening, dan hebt dus niet recht op een voorschot van 6000 euro, maar van de helft. Anderzijds is het wel zo dat een minderjarig kind met een rekening bij de DSB Bank ook gewoon recht heeft op 3000 euro maximaal.

Schulden en sparen

Het voorschot wordt verschaft op het positieve saldo van schulden en sparen. Stond u bijvoorbeeld op uw betaalrekening rood, maar hebt u wel een spaartegoed dan moet u beide bedragen salderen. Hetzelfde geldt voor schulden uit leningen. Dat betekent dus ook dat niet elke rekeninghouder de 3000 euro zal krijgen uitgekeerd. Weet u niet precies hoe hoog uw spaartegoed is, dan kunt u een schatting maken en dat bedrag opgegeven. Blijkt dat u geen recht hebt op een voorschot, omdat het saldo negatief is, dan zal er door het systeem ook geen voorschot worden uitgekeerd. Hierbij moet u ook rekening houden met het geld dat de afgelopen tijd nog gepind kon worden.

Veilig sparen tegen de hoogste spaarrente

Ook al is de DSB Bank failliet verklaard, u kon er wel degelijk ook veilig sparen tegen de hoogste spaarrente. Nu zult u en vele andere op zoek moeten naar een andere bank. Spaar ook daar veilig door met de gegarandeerde bedragen rekening te houden en kies niet, of alleen zeer bewust, voor een achtergesteld deposito. Voor de hoogste variabele rentetarieven verwijs ik u naar: de top 5 banken met de hoogste spaarrente in Nederand.

Slot

De bank is failliet, leve de bank. Een andere bank zal u namelijk graag van advies voorzien. Voor het sparen kiest u het beste de hoogste spaarrente bij een middelgrote Nederlandse bank, want daar spaart u veilig en tegen een aantrekkelijke rente. Spaart u meer dan 100.000 euro, spreidt dan uw geld over verschillende banken en pas op voor achtergestelde deposito's. Want dat heeft de ondergang van de DSB bank wel duidelijk gemaakt: een achtergesteld deposito geeft een hoge rente, maar als de bank omvalt bent u meestal uw geld kwijt. In andere situaties valt uw geld onder de bankgarantie van De Nederlandsche Bank.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoogste spaarrente na omvallen DSB Bank: waar dan?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!