InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Een spaarrekening openen, waar moet u op letten?

Een spaarrekening openen, waar moet u op letten?

Een spaarrekening openen, waar moet u op letten? U bent van plan een spaarrekening te gaan openen. Welke vragen moet u zichzelf stellen en waar moet u allemaal op letten? Allereerst moet u zichzelf een paar vragen gaan stellen:
  • Wilt u uw geld voor langere tijd wegzetten of wilt u het elk moment op kunnen nemen?
  • Wilt u uw saldo online bekijken of wilt u het liever op papier voor uw eigen administratie?
  • Welk bedrag wilt u per maand storten? Wat is het minimum en wat is het maximum?
  • Wilt u wel elke maand storten, en zo ja wilt u wel elke maand hetzelfde bedrag storten?

Als u dit heeft besloten kunt u gaan bepalen wat de belangrijkste eigenschappen van de spaarrekening moeten zijn:
  • Dat de rente zo hoog mogelijk is.
  • Dat er geen beperkende voorwaarden aan zitten.
  • Dat u kunt rekenen op goede klantenservice.
  • Dat de bank betrouwbaar en bekend is.

Een zo hoog mogelijke rente is vaak erg belangrijk. Als u een spaarrekening opent waarbij u uw geld voor langere tijd wegzet is de spaarrente vaak het hoogst. Dit betekent echter wel dat u pas over de afgesproken looptijd uw geld kan opnemen. Bij meer dan 4 jaar ontvangt u meestal het maximale aan rente. Vind u het belangrijk dat er geen beperkende voorwaarden aan zitten? U wilt bijvoorbeeld zelf bepalen wanneer u geld opneemt, of u wilt zelf bepalen hoeveel u kan storten en hoe vaak. U wilt zelf bepalen of u gelijk wat stort, bij sommige spaarrekeningen is er sprake van een minimale inleg. Of u wilt niet dat er kosten verbonden zitten aan het opnemen van geld.

Hoe kunt u er makkelijk achterkomen welke spaarrekening aan al uw wensen voldoet? Misschien wilt u wel een zo hoog mogelijke rente, maar ook een betrouwbare en bekende bank met goede klantenservice. Om dit te kunnen achterhalen kunt u naar een vergelijkingssite gaan. Hier worden een paar vragen gesteld over uw persoonlijke wensen en aan de hand daarvan krijgt u een lijst met verschillende spaarrekeningen te zien. Zo hoeft u niet zelf alle aanbieders te gaan bekijken en wat erg belangrijk is bij deze website is dat er beoordelingen bij staan van mensen die al klant zijn bij die bank. Zo komt u er achter hoe de tevredenheid van de huidige klant is.

Spaarvomen

Er zijn verschillende spaarvomen. Een aantal voorbeelden:

Deposito spaarrekening

Dit houdt in dat u uw geld voor een vooraf bepaalde tijd vastzet. U kunt gedurende de termijn niet over uw geld beschikken. Bij een langere termijn ontvangt u meer spaarrente.

Duurzaam sparen

Dit is geschikt voor iedereen die wil bijdragen aan een schoner milieu of betere mensenrechten. De bank investeert het spaargeld alleen in bedrijven die letten op zaken als arbeidsomstandigheden, milieu of het welzijn van dieren. Bij deze vorm van sparen is de rente meestal gemiddeld tot iets boven gemiddeld.

Jeugdsparen

Deze rekening is vaak bedoelt voor kinderen tussen de 7 en 15 jaar. Op deze manier kunnen ze leren met geld om te gaan. Ouders moeten vaak schriftelijk toestemming geven om geld van de rekening op te kunnen nemen. Bij deze rekening ontvangt u vaak een laag tot gemiddelde spaarrente.

Internetsparen

Het gaat er bij deze rekening vooral om dat u alles online kunt regelen. Het overmaken van geld, het bekijken van uw saldo en het opnemen van geld. U kunt vaak kostenloos storten en geld opnemen en u ontvangt geen afschriften thuis, dit staat allemaal online.

Een goede vergelijkingssite: www.independer.nl
© 2009 - 2019 Vivere87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spaarrekening of spaardepositoWat is het verschil tussen een spaarrekening en een spaardeposito? Wat zijn de voordelen en nadelen van een spaarrekenin…
Wat zijn klim spaarproducten?Wat zijn klim spaarproducten?Klim spaarproducten, ook wel klim spaardeposito genoemd, zijn in 2011 door enkele Nederlandse banken geintroduceerd. Het…
Pin sparen ABN AMRO is automatisch sparen met rentePin sparen ABN AMRO is automatisch sparen met renteHoe werkt het nieuwe pin sparen in 2019 van ABN AMRO? Het is een nieuwe manier van automatisch sparen tegen een hoge ren…
Spaarbank, de AnadolubankSpaarbank, de AnadolubankDe Anadolubank staat in 2019 in de top van banken met veilig sparen tegen een hoge spaarrente. Op een spaardeposito krij…
Bronnen en referenties
  • http://www.independer.nl

Reageer op het artikel "Een spaarrekening openen, waar moet u op letten?"

Infoteur: Vivere87
Gepubliceerd: 16-10-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!