InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Banken bieden een hoge spaarrente om klanten te lokken

Banken bieden een hoge spaarrente om klanten te lokken

Banken bieden een hoge spaarrente om klanten te lokken Spaarbanken lokken allemaal op dezelfde manier nieuwe klanten. Ze voegen een nieuwe spaarrekening aan hun assortiment toe met een hoge spaarrente. Met veel tamtam vragen ze aandacht voor deze spaarvorm met hoge rente, om deze geleidelijk te verlagen in de jaren daarna. De grootbanken beheren miljarden aan spaargeld. Hierover betalen ze een bepaalde rentevergoeding als beloning voor het ter beschikking stellen van het geld, de zogenaamde spaarrente. Door de omvang van het tegoed bij banken geeft een kleine verlaging van de spaarrente een groot verschil in geld. Een verlaging van slechts 0,1 procent op een spaartegoed van 1 miljard betekent, dat de bank jaarlijks 1 miljoen in eigen zak kan steken. Als een bank de rente wil verlagen met 1 procent, zullen ze dat niet in één keer doorvoeren. Ze kiezen er liever voor om 4 keer een verlaging van 0,25 procent door te voeren. Dit is om te voorkomen dat de media er aandacht aan gaat besteden en om te voorkomen dat klanten weglopen en het geld bij een andere bank onderbrengen. De spaarder maakt zich namelijk minder druk om kleine verlagingen, dan om een grote verlaging in één keer.

Doel banken

Spaarbanken willen zoveel mogelijk spaarders aan zich binden. Zij moeten de potentiële klanten zover zien te krijgen dat ze een spaarrekening gaan openen. Dit kunnen ze het beste doen door een hoge spaarrente te bieden. Banken die bovenaan de rentestaatjes staan zullen de meeste spaarders aantrekken. De truc is om zoveel mogelijk spaargeld aan te trekken ten koste van de concurrentie.

Werkwijze banken

De banken willen spaargeld niet alleen aantrekken, maar ook vasthouden. Spaarders die overgestapt zijn, hebben veel moeite gedaan om een rekening te openen en het spaargeld over te dragen. Consumenten die bij een bepaalde bank zitten, zullen niet voor een paar tiende procenten overstappen. De banken zullen proberen om het spaargeld en de spaarders vast te houden ten lage kosten. Ze zullen geleidelijk de spaarrente laten dalen. Doordat het steeds kleine verlagingen zijn besteden de consumenten er nauwelijks aandacht aan. De bank wil toch weer nieuwe klanten aantrekken, maar dit gaat niet lukken met de sterk verlaagde spaarrente op de huidige spaarrekening. De banken besluiten dan om een nieuwe spaarrekening te introduceren met een hoger spaartarief. De nieuwe spaarrekening trekt weer nieuwe spaarders aan. De bestaande klanten blijven met hun spaargeld bij de oude spaarvorm met het lager tarief.

Alternatief: spaarrekening met hoge spaarrente met beperkingen

Banken die een spaarrente willen bieden die aanspreekt, richten zich op spaarrekeningen met beperkingen. De klanten krijgt de hoge rente uitsluitend indien ze aan de voorwaarden voldoen. Doen ze dit niet, dan krijgen ze een lagere spaarrente. Het kan gaan om stortings- en of opnamebeperkingen. De beperkingen die het meeste voorkomen zijn:
  • Maximaal en minimaal te storten bedrag per maand. Op deze rekening moet maandelijks een bedrag van bijvoorbeeld 50 gestort worden, maar meer dan 500 is niet mogelijk.
  • Er worden kosten gerekend bij opnames. Op deze rekening moet 1 of 2 procent opnamekosten betaald worden over het opgenomen bedrag.
  • Er moet een minimaal bedrag aan spaargeld op de rekening staan. Op deze rekening moet een minimaal bedrag staan van 10.000 of 25.000
  • Er wordt een hogere rente betaald over het spaargeld dat een kalenderjaar blijft staan
Gerelateerde artikelen
Nemea: hoge spaarrenteNemea: hoge spaarrenteNemea kan het antwoord zijn voor wie een hoge spaarrente zoekt. Deze Maltese online bank biedt een hogere spaarrente dan…
Spaargeld naar kleine bankenSpaargeld naar kleine bankenU kunt gerust sparen bij de kleine banken in 2019. Gaat u ook overstappen naar een andere bank voor een relatief hoge re…
Hoogste spaarrente op klimspaardeposito?Door uw spaargeld voor een langere tijd vast te zetten, hebt u vaak recht op een hogere spaarrente. U kunt hierbij kieze…
Spaargeld overzetten naar andere bankSpaargeld overzetten naar andere bankJe wilt je spaargeld overzetten naar een andere spaarrekening bij een andere bank, die een hogere rente biedt. Maar hoe…

Reageer op het artikel "Banken bieden een hoge spaarrente om klanten te lokken"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 16-09-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!