InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Zwart geld - Sparen in Nederland na opheffing bankgeheim

Zwart geld - Sparen in Nederland na opheffing bankgeheim

Zwart geld - Sparen in Nederland na opheffing bankgeheim Er gaat geen week voorbij of we zien nieuwskoppen over de opheffing van het bankgeheim. Bastions van betrouwbaarheid hebben flinke deuken opgelopen. Traditionele belastingparadijzen als Andorra, België, Liechtenstein, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland, het is in de meeste gevallen niet meer wat het geweest is. Maar ook het verbeterde belastingklimaat in Nederland, althans op het gebied van vermogen, lonkt. En zwartgeldspaarders kunnen nog profiteren van de inkeerregeling.

"Regeren is vooruitzien"

In Zwitserland nemen bijvoorbeeld veel banken geen Amerikaanse klanten meer aan. Dit naar aanleiding van de rechtszaak Verenigde Staten versus UBS, dat er uiteindelijk in heeft geresulteerd dat UBS een forse boete heeft moeten betalen en enkele duizenden rekeninghouders bekend worden gemaakt aan de Amerikaanse fiscus. Amerikaanse UBS-rekeninghouders krijgen echter nog te kans om zich vrijwillig te melden bij de fiscus en kunnen zo een boete ontlopen. Een soort inkeerregeling, maar ook een prisoner's dilemma voor deze Amerikanen. Want het is natuurlijk de vraag of een bepaalde rekeninghouder bij die overeengekomen lijst namen zit.

Met een uit de pan rijzende staatsschuld in Nederland en elders, zijn de diverse regeringen extra gemotiveerd om het vermogen waarover ze belasting kunnen heffen zo groot mogelijk te maken. Het economische klimaat is er niet naar om de belasting op vermogen te vergroten. Dat kost kiezers. Beter is het om een zondebok aan te wijzen. En die is gevonden in onder andere zwartgeldspaarders, leaserijders en bonus ontvangende bankiers.

Wereldwijde jacht op het bankgeheim

Ook al wordt er door belastingadviseurs anders beweerd, langzamerhand worden de muren rond het bankgeheim afgebroken. Het kan een aantal jaren duren voordat het zo ver is. Maar zwartgeldspaarders kunnen beter niet het risico nemen om over een aantal jaren ontdekt te worden. Wat dat betreft is de huidige inkeerregeling van de Belastingdienst aantrekkelijk (hier vindt u tevens rekenvoorbeelden). Maar ook hier zijn onlangs wijzigingen in aangebracht en verantwoordelijk staatssecretaris De Jager (what's in a name) van Financiën dreigt zelfs om de inkeerregeling tezijnertijd af te schaffen. De boetes zijn in ieder geval al verhoogd tot 300%.

Speciaal inlichtingennummer over inkeerregeling bij Belastingdienst in Breda

De Belastingdienst in Breda heeft er zelfs een speciaal nummer en e-mailadres voor geopend: 076-5260128 en inkeer@belastingdienst.nl. Hoewel de woordvoerder van de Belastingdienst verzekerde dat nummers en IP-adressen niet worden genoteerd, kunt u maar beter niet het risico nemen om van thuis te bellen of te e-mailen. In Nederland staan er namelijk tienduizenden telefoontaps van diverse overheidsinstanties uit. Overigens werd tegelijkertijd met de bekendmaking van dit nummer op 25 augustus 2009 gemeld dat sinds begin 2009 meer dan 2.100 belastingplichtigen gebruik hebben gemaakt van de inkeerregeling. In totaal gaven zij een saldo van ruim EUR 463 miljoen op.

Nederlanders halen geld van Belgische rekeningen: spaarrente in België lager

Niet de teloorgang van het Belgische bankwezen, maar de afschaffing van het bankgeheim in België heeft volgens bronnen vele Nederlanders al overgehaald om hun tegoeden van Belgische banken te halen. Een Belgische krant berichtte hier onlangs over. Op basis van de Europese Spaarrenterichtlijn waren buitenlandse spaarders in België reeds een bronheffing schuldig over de uitgekeerde rente. Daar komt ook nog eens bij dat de spaarrentes in België gemiddeld lager zijn dan in Nederland.

Kiezen voor veilig sparen tegen de hoogste rente in Nederland

Het spaarklimaat is sinds de tijden van Den Uyl verbeterd in Nederland. De vermogensrendementsheffing (1,2% over uw gemiddeld vermogen met inachtneming van een drempel) is een verademing in vergelijking met het oude stelsel. Bovendien wordt door het sober wordende pensioenstelsel sparen juist aangemoedigd. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor banksparen, maar ook simpelweg voor de hoogste rente op een vrij opneembare spaarrekening. Goede mogelijkheden zijn te vinden bij AEGON Eigen stijl Sparen en MoneYou.
© 2009 - 2017 Vrijdenker, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zwart geld - Sparen in Nederland na opheffing bankgeheim"

Infoteur: Vrijdenker
Gepubliceerd: 15-09-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!