Sparen in Luxemburg

Sparen in Luxemburg Veel Nederlanders sparen in Luxemburg Dit doen zij niet alleen vanwege de hoge spaarrente, maar vaak ook om de belasting te ontduiken. Dit is mogelijk doordat Luxemburg het bankgeheim kent. Daardoor is het voor de Belastingdienst lastig te achterhalen wie er geld heeft uitstaan in het groothertogdom. De Nederlandse belastingdienst maakt overigens wel jacht op deze illegale spaarders en slaagt daar steeds beter in. Lees er alles over in dit artikel.

Banken in Luxemburg

De bankensector vormt de belangrijkste economische sector in Luxemburg. Veel banken vestigen zich in het groothertogdom. Aan het einde van 2008 waren maar liefst 152 banken gevestigd in Luxemburg. Deze banken waren afkomstig uit meer dan twintig verschillende landen. Luxemburg is vanwege verschillende redenen populair. Ten eerste vanwege het bankgeheim, hoewel dit onder druk staat. Daardoor stallen veel mensen daar zwart hun geld. Ook is het land meertalig, is er veel kennis op het gebied van bankieren en ligt het binnen de Europese Unie. Dat maakt het veel spaarders toegankelijker dan een ver weg gelegen Caraïbisch eiland. Als laatste is de spaarrente relatief hoog.

Sparen in Luxemburg

Luxemburg is wel sterk onder druk gezet door andere Europese landen om belasting te heffen op de spaarrente. Tot 2005 deed het groothertogdom het niet. Daardoor liepen andere landen als Duitsland en Frankrijk inkomsten mis omdat hun inwoners gingen sparen in Luxemburg. Daarom moet het land sinds 2005 belasting heffen over de spaarrente-inkomsten van buitenlandse inwoners. Deze belasting moeten ze dan doorsluizen naar het land van herkomst. Daarbij hoeven ze de identiteit van de spaarder niet bekend te maken. In 2005 was het tarief 15 procent. Dit zal stapsgewijs stijgen tot 35 procent in 2011. Deze maatregel geldt overigens alleen voor spaartegoeden en niet voor investeringsfondsen of levensverzekeringen.

Belastingdienst zoekt naar spaarders in Luxemburg

De Nederlandse Belastingdienst is sinds 200 ook jacht aan het maken op spaarders die hun geld in Luxemburg stallen. De schatting is dat de schatkist in 5 jaar tijd maar liefst 400 miljoen euro aan belastinginkomsten is misgelopen. Het Openbaar Ministerie heeft daarom een boete van 100 procent staan als iemand illegaal een spaarrekening heeft in Luxemburg. Ook riskeert zo'n persoon strafvervolging. De navordering kan oplopen tot twaalf jaar terug.

Jacht op illegale spaarders

De Belastingdienst maakt op verschillende manieren jacht op de illegale spaarders. Dit doet ze onder andere door illegaal gegevens in te kopen. Het gaat dan om lijsten met Nederlandse spaarders in Luxemburg. Er is wel bezwaar tegen deze methode gemaakt, omdat het eigenlijk gaat om het stelen van bankgegevens. De rechter lijkt niet gevoelig voor dit argument. In Duitsland stelde de rechter de Duitse overheid in het gelijk toen zij lijsten met Duitse spaarders bij een Liechtensteinse bank van een oud-medewerker hadden gekocht. Ook probeert ze op politiek niveau Luxemburg onder druk te zetten om het bankgeheim op te heffen, of om er in ieder geval soepeler mee om te gaan. Luxemburg lijkt gevoelig voor deze druk. Een derde manier is dat zij zwartspaarders de mogelijkheid geeft om zich zelf te melden. In dat geval hoeven zij alleen de normale belasting te betalen over het bedrag en krijgen zij geen boete. Deze maatregel zorgt er voor dat veel mensen zich toch aanmelden, omdat zij niet hun hele kapitaal willen verliezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sparen in Luxemburg"

Reactie

Fabien Roland, 05-10-2011 16:45 #1
Kan men zich in Luxemburg beroepen op het bankgeheim om geen informatie te verstrekken aan de (reservatoire)erfgenamen over aanwezige levensverzekeringen op naam van de overleden verzekeringsnemer. Ook al heeft die als begunstigde een persoon aangeduid die geen erfgenaam is?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Sparen buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!