InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Hoogte van spaarrente nauwelijks van belang

Hoogte van spaarrente nauwelijks van belang

Hoogte van spaarrente nauwelijks van belang In de media en in reclames worden wij vaak gewezen op spaarrekeningen met hoge spaarrentes. Voor de gemiddelde Nederlander maakte het echter weinig verschil hoe hoog de rentevergoeding is. De verschillen in spaarrentes zijn groot. Toch maakt het voor de gemiddelde Nederlander nauwelijks verschil waar het geld is ondergebracht. Nederlandse gezinnen hebben volgens de Nibud ongeveer €8.000 gemiddeld aan spaargeld. Met dit geld kunnen ze gaan shoppen om de hoogste spaarrente te vinden. Met dit geld komen ze bij een bank terecht die op dit moment de hoogste spaarrente biedt. Het verschil in spaarrente ten opzicht van de huidige bank is 1 procent. Dit is een groot verschil, maar in euro’s valt het nog tegen. Jaarlijks €80,- meer aan rente-inkomsten, tenminste als u er vanuit gaat dat de nieuwe spaarbank de rente niet sterker gaat verlagen dan de vorige bank waar het geld eerst stond. Het rentepercentage dat wel veel invloed heeft op de portemonnee lijkt minder aandacht aan te worden besteed, namelijk de hypotheekrente.

Verschil in hypotheekrente

Huizenbezitters staan vaak niet stil bij de mogelijkheden die ze hebben om geld te besparen op de hypotheekrente. De hoogte van de te betalen hypotheekrente is namelijk afhankelijk van de resterende hypotheekschuld op de woning. Een gemiddelde huiseigenaar heeft een hypotheekschuld van tussen de €165.000 en €185.000. Het gemiddelde huis is meer waard, maar sommige hypotheken zijn al geheel of gedeeltelijk afbetaald. Bij een hypotheek heeft een klein verschil in percentage een groot verschil in maandelijkse lasten.

Hypotheek oversluiten

Huishoudens met een eigen huis zouden meer moeten letten op de mogelijkheden. Na een rente vaste periode van de hypotheek hebben de consumenten namelijk de mogelijkheid om over te stappen naar een andere bank. Hierdoor kunnen ze veel besparen op de hypotheekrente. De verschillen tussen de banken zijn namelijk groot. Een renteverschil van 0,5% is vaak mogelijk. Uitgaande van een hypotheekschuld van €200.000 geeft dit een jaarlijkse besparing van €1.000, en per maand €83,33. Helaas zit er aan het oversluiten weer kosten en beperkingen, maar het is in ieder geval te overwegen. In een gesprek met een bank of bemiddelaar kunt u de mogelijkheden altijd even bespreken. Het kost u één uurtje en u kunt geld besparen of u krijgt een bevestiging dat u hypotheek in orde is.

Verschil in rente over schulden

Consumenten hebben naast de hypotheek vaak ook nog andere schulden. Dit zijn meestal uitgestelde betalingen of doorlopende kredieten. Ook bij leningen kan het lonend zijn om een vergelijking te maken tussen de verschillende aanbieders. De ene kredietverstrekker vraagt 6,5 procent een ander kan zelfs ruim boven de 10 procent zitten. U moet niet uitsluitend letten op de rentes, maar ook op de voorwaarden. In tegenstelling tot de hypotheek, kunt u vrijwel alle leningen oversluiten zonder dat u kosten verschuldigd bent. Openstaande schulden bij een postorderbedrijf kunt u beter laten overnemen door een andere bank. Dit bespaart u minimaal 5 procent. Ook voor kleine bedragen kan het uit om te gaan vergelijken bij leningen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoogte van spaarrente nauwelijks van belang"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 23-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!