InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Wat is een deposito?

Wat is een deposito?

In de onzekere tijden van de crisis gaan steeds meer mensen weer sparen. Waar de afgelopen jaren beleggen steeds interessanter aan het worden was, zoeken mensen nu weer zekerheid en veiligheid. Een goede optie bij het sparen kan dan zijn om te kiezen voor de zogenaamde deposito's.

Wat is een deposito?

Een deposito is een vorm van sparen bij de bank. Er wordt een geldbedrag vastgezet voor een vooraf afgesproken periode, vaak een aantal jaar. Voor dit bedrag krijgt u een hogere rente dan op een gewone spaarrekening. Deze rente staat gedurende de gehele looptijd van een deposito vast. Aan het einde van de looptijd heeft u daarom een gegarandeerde eindopbrengst. In de meeste gevallen is bij een (spaar-)deposito bijstorting of een tussentijdse opname van geld niet mogelijk – in tegenstelling tot een normale spaarrekening. Een deposito is daarom vooral geschikt wanneer u voor langere tijd geld opzij kunt hebben staan. U kunt het ook gebruiken om te sparen voor een toekomstig grote uitgave.

Rente en looptijd

Een deposito sluit u af bij de bank tegen een vastgezette rente gedurende de gehele looptijd. De looptijd kan variëren van een maand tot 10 tot 15 jaar. U bepaalt zelf voor hoe lang u het geldbedrag bij de bank vastzet. Hoe langer de looptijd, hoe hoger de rente is die u ervoor ontvangt. De rente staat de gehele periode vast en daalt of stijgt niet mee met de spaarrentes. Een deposito is gunstig wanneer de spaarrentes dalen, maar nadelig wanneer deze stijgen. Bij een deposito kunt u in de meeste gevallen niet bijstorten en/of tussentijds bedragen opnemen. Heeft u onverhoopt toch geld nodig uit uw deposito, dan zult u daarvoor een flinke boete moeten betalen. Tussentijds extra geld bijstorten op een deposito is meestal niet mogelijk.

Flexibel deposito

In beperkte gevallen is boetevrij tussentijds opnemen mogelijk. Zo bestaat er het flexibel deposito, waarbij tussentijds opnemen mogelijk is maar waar een lagere rente tegenover staat. Bij een bestemmingsdeposito kunt u alleen vrij geldbedragen opnemen voor bestedingsdoelen die u met de bank heeft afgesproken. Andere vormen van een deposito zijn de annuïteitendeposito en vreemde- valutadeposito. Bij de annuïteitendeposito stort u een eenmalig bedrag. Vervolgens krijgt u maandelijks een deel van dat bedrag plus rente terug, tot de deposito na de vooraf bepaalde looptijd leeg is. Bij een vreemde- valutadeposito spaart u in een andere valuta dan de euro. U loopt wel het risico dat de vreemde valuta instort en minder waard wordt.

Vergelijken

Bij het vergelijken van verschillende deposito’s behoort u te letten op de beperkende voorwaarden en op de rente. Banken bieden een deposito aan tegen verschillende voorwaarden. Zo kan de hoogte van de boete bij tussentijdse opname per bank verschillen. Ook hanteren veel banken een minimale inleg, variërend van een paar honderd euro tot tienduizend euro. In sommige gevallen is het daarnaast verplicht om een betaalrekening bij dezelfde bank te hebben. De rente kunt u uiteraard alleen vergelijken bij deposito’s met eenzelfde looptijd. Een langere looptijd levert immers meer rente op dan een kortere looptijd. Het is wel belangrijk erop te letten dat de rente hoger is dan de rente op een spaarrekening.
© 2009 - 2017 Enformatie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een deposito?"

Infoteur: Enformatie
Gepubliceerd: 04-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!