InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Pensioensparen: het pensioenfonds en de pensioenverzekering

Pensioensparen: het pensioenfonds en de pensioenverzekering

Pensioensparen: het pensioenfonds en de pensioenverzekering Wie een dagje ouder wordt, mijmert al eens over zijn pensioen en hoe hij of zij dat financieel zal kunnen overleven. Als je op pensioen gaat, verlies je immers een stuk van je financiële mogelijkheden. Om dat te compenseren is er het pensioensparen. Er zijn twee verschillende pensioenspaarformules die door banken en verzekeraars worden aangeboden: het pensioenfonds en de pensioenverzekering. Eén van de voornaamste voordelen van het pensioensparen is het fiscale voordeel. Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de twee soorten pensioensparen?

Soorten pensioensparen

Er zijn twee soorten van pensioenspaarformules: het pensioenfonds en de pensioenverzekering. De meeste mensen kiezen voor de pensioenverzekering, die door banken en verzekeraars veel liever aan de man gebracht worden dan pensioenspaarfondsen. Over het algemeen brengen pensioenfondsen echter meer rendement op dan pensioenverzekeringen. Tussen de twee formules van pensioensparen zijn er nog andere belangrijke verschillen.

Pensioenverzekering

Minimumrendement

Als je een pensioenverzekering neemt, dan loop je geen enkel risico met het geld dat je investeert. Bij elke premie die je stort wordt er een minimumrendement gewaarborgd. Bij de meeste verzekeraars ligt het gewaarborgde minimumrendement rond de 2 à 2,50 percent. Afhankelijk van de beleggingsresultaten die de verzekeraar kan voorleggen, kan er ook elk jaar ook een deelname in de winst worden uitgekeerd.

Kapitaalgarantie

De pensioenspaarverzekering is uiterst geschikt voor als je de garantie van je kapitaal op elk ogenblik belangrijk vindt. Als je pas op je vijftigste begint met pensioensparen, is de formule van de pensioenverzekering beter dan de formule van het pensioenfonds. Want bij de pensioenverzekering ben je niet afhankelijk van de risico's van slechte beursresultaten, wat wel het geval is bij het pensioenfonds.

Pensioenfonds

Meer risico

Als je kiest voor een pensioenfonds, dan kan je niet rekenen op een gewaarborgd minimumrendement. De waarde van je pensioenfonds hangt af van de koersen van de beurs. Bij dalende beurskoersen vermindert de waarde van je pensioenfonds, terwijl bij positieve beursresultaten je enorme winsten kan maken. Het risico van de onzekere beurskoersen kan bij pensioenfondsen wel gecompenseerd worden door een hoger gemiddeld rendement.

Potentieel rendement

Dit hoger gemiddeld rendement kan uiterst voordelig worden op langere termijn. Dankzij dat hoge gemiddeld rendement kan je immers je kapitaal alsmaar verhogen, waardoor ook je rente zal toenemen. Als je een pensioenfonds neemt op korte termijn, kunnen er risico's aan verbonden zijn. Als bijvoorbeeld de laatste jaren vóór je pensioen de beurs een crisis doormaakt, dan kan je een pak verlies maken.

Lange termijn

De slechte beursresultaten kunnen er voor zorgen dat je een groot deel van je opgespaarde pensioenkapitaal weer kan kwijtspelen. Maar dit nadeel kan je dan weer vermijden door gewoon te wachten tot de beurs het weer beter doet, vóórdat je je kapitaal opvraagt. Net zoals bij aandelen ligt de troef van het pensioenspaarfonds dus op de lange termijn.

Fiscale voordelen pensioensparen

Aan pensioensparen zijn fiscale voordelen verbonden. Zowel bij de pensioenverzekering als bij het pensioenfonds kan je een deel van je stortingen fiscaal recupereren. Vraag aan je bank of verzekeraar wat de mogelijkheden zijn op dit vlak om een er een zo maximaal mogelijk voordeel uit te halen. Vergeet wel niet dat je op het einde van je pensioenspaarformule ook een belasting bent verschuldigd op je door de jaren heen opgebouwde kapitaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pensioen voor zelfstandigenPensioen voor zelfstandigenVanaf 1 januari 2015 is het voor zelfstandigen zonder personeel mogelijk om een pensioenverzekering af te sluiten bij AP…
Slim pensioensparen: Fiscaal voordeel (BE)Slim pensioensparen: Fiscaal voordeel (BE)Wie aan pensioensparen doet, wil een appeltje voor de dorst voorzien voor tijdens zijn pensioen. Pensioensparen draait e…
Pensioen: is "gewoon" sparen beter dan pensioensparen?Pensioen: is "gewoon" sparen beter dan pensioensparen?De economische crisis van 2008 en de jarenlange onzekerheid die eruit volgde leidde tot veel terughoudendheid bij belegg…
Vrijwillig pensioenfonds voor zzp 2019Vrijwillig pensioenfonds voor zzp 2019In 2019 hebt u als zzp’er de mogelijkheid om deel te nemen aan een vrijwillig pensioenfonds. Bouw zo uw aanvullend pensi…
Een pensioenverzekering afsluitenEen pensioenverzekering afsluitenIedereen in Nederland ontvang na zijn 65e een AOW-pensioen. Dit is niet heel hoog. Daardoor hebben veel mensen via hun w…

Reageer op het artikel "Pensioensparen: het pensioenfonds en de pensioenverzekering"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Pensioensparen
Schrijf mee!